Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Hur är stämningen kring protesterna mot Netanyahu och hans regering? Det var en del som samlades i Tel Aviv igår enligt Al Jazeera:
Förstår det ju som att dom inte protesterar mot vad Israel gör, utan HUR Netanyahu gör det. Är detta en rörelse i landet med folkligt gehör, eller är det mer av en kraftigt begränsad skara?
Israel är sannolikt världens mest debattvilliga land. Det finns ingen MAGA-rörelse likt i USA som hyllar "ledaren". Om en gubbe som röstar på Netanyahu sitter och diskuterar med nån som röstar på oppositionen blir det hett. När oppositionsgubben sedan lämnar och det kommer in en gubbe till som röstar på Netanyahu ja då kommer den förste Netanyahu-gubben övergå i hätska utfall mot Netanyahu istället för att försvara honom, för det går naturligtvis inte för sig att två israeliska judar tycker likadant i någon fråga. Du har ju själv identifierat demonstrationer på gatan. Det är inget jag är insatt i eller bryr mig om. Netanyahus parti har inte egen majoritet så det säger sig självt att de flesta har röstat på någon annan. Men som jag tidigare har redogjort för är ledarna för de två stora icke-arabiska oppositionspartierna inga pacifister. De skulle sannolikt ha svarat på anfallen mot Israel på samma sätt, möjligen fokuserat annorlunda på hur att avsluta dessa.
Det finns ett brett stöd i befolkningen för att hantera Iran. Ett folk som genomlevt förintelsen ser inte lätt på att ett land som talar om att genomföra en andra förintelse skaffar kärnvapen.
Min svåger hämtade mig i Tel Aviv i morse. Han tog Landcruisern med skyddsnivå B6, och även ena dottern följde med för att vi skulle ha två karbiner i bilen. Resan till Alon Shvut i bergen i Judéen tog närmare två timmar på grund av ovanligt många check points. Så det märks att det är ett annat land nu Israel efter 7 oktober. Det är numera inte en ovanlig syn med gamla tanter som har en pistol i hölster när de handlar i matbutiken. Jag frågade svågern om det inte var onödigt med två karbiner plus bepansrad bil för att dagtid åka på huvudvägnätet till en stor utpost. Jo, instämde han. Normalt sett. Men med en svensk i bilen var det ändå nödvändigt för att skydda eventuella judar vi mötte, menade han.
Befolkningen i Judéen är inte identisk med den i storstaden Tel Aviv. De är mer utsatta och jag tänkte att stödet för ett slut på kriget kanske därför var större där, i och med att de levde med fienden runt hörnet. Men nej, alla människor jag så här långt mött i Judéen har varit kampvilliga och önskat att anfallen mot Iran återstartas om mulhorna vägrar göra sig av med kärnvapenprogrammet. Israelerna här önskar sig naturligtvis i första hand fred, men går det inte att åstadkomma är det bäst att snabbt få slut på kriget genom styrka, heter det.
Jag undrar om det inte skulle gå fortare att nå fred om man flög in lite mulhor till Judéen. Att låta mulhorna med egna ögon se att detta är inte deras land. Detta är Israel. Sådana praktiska fredsansträngningar är jag mycket för. Mulhorna skulle bli väl omhändertagna.