2026-04-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är helt ok och helt normalt att vara kritisk till invandringspolitiken och integrationspolitiken såsom den sett ut i Sverige hittills. Vill man verkligen hjälpa andra människor/nationaliteter så sätter man dem inte på livslånga bidragsberoenden utan några som helst motkrav. Med mera.

Rasister beblandar jag mig inte med, ingen jag känner heller.

Jag har noterat detta hos dig...

själv har jag inga problem med invandring som fenomen. Vi tillhör samma art, vi är fullt medvetna om att vår art har olika kulturer i världen och olika utseenden beroende på platser för genetisk härkomst, vi borde och måste numera, för nu ser nu världen ut som den gör, acceptera och kunna leva tillsammans.

Att människor inte kan acceptera andra kulturers existens är ett av mänsklighetens största problem och som om det får fritt utlopp....skulle leda till, HAR lett till förödande konsekvenser för miljarder av människor.
Senast redigerad av Merapi 2026-04-19 kl. 12:35.
Citera
2026-04-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Berätta. Hamnade de i koncentrationsläger? Blev de dömda till döden? Naturligtvis skilde det sig åt från land till land, men i Sverige var det inte någon brutal repression att tala om. Rösträtten för kvinnor infördes dock ungefär samtidigt runtom i Europa.

I krig sker alltid olika former av övergrepp som aldrig skulle ha ägt rum i fredstid. Det är en orättvis jämförelse.
En plikt? Du utgår ifrån att din morfar och farfar våldtog sina respektive för jämnan? Tala för dig själv i sådana fall. Bara för att något är lagligt betyder det inte att "alla" gör det eller tycker det är ok.

De hamnade i fängelser, blev ofta tvångsmatade och utsatta för våld av olika slag.

Ingen "jämförelse", våldtäkt är våldtäkt, och vi diskuterade dess existens. Svenska män har våldtagit både i krig och hemmavid.
Citera
2026-04-19, 12:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

själv har jag inga problem med invandring som fenomen. Vi tillhör samma art, vi är fullt medvetna om att vår art har olika kulturer i världen och olika utseenden beroende på platser för genetisk härkomst, vi borde och måste numera, för nu ser nu världen ut som den gör, acceptera och kunna leva tillsammans.

Har inget som helst att göra med det jag skrev.
Citera
2026-04-19, 12:42
Medlem
Citat:
De hamnade i fängelser, blev ofta tvångsmatade och utsatta för våld av olika slag.

Ingen "jämförelse", våldtäkt är våldtäkt, och vi diskuterade dess existens. Svenska män har våldtagit både i krig och hemmavid.

Tar mig friheten att citera Wikipedia: "Det fanns ingen motsvarighet till suffragettrörelsen i svensk kontext. De svenska rösträttskvinnorna organiserade under hela den tid som kampen pågick endast en enda gatudemonstration som enligt dåtidens media beskrevs som ordentlig och sansad."

Det gick hårdare till i Storbritannien förvisso, men värt att notera är att de ändå införde kvinnlig rösträtt före Sverige.

De flesta män skulle aldrig skjuta ihjäl någon i fredstid, men i krig är varje deltagare potentiell "mördare" (om man nu vill se det på det sättet). Så jo, det är en orättvis jämförelse. Oaktat detta har vi aldrig haft en utbredd våldtäktskultur i Sverige. Att öppet erkänna, eller t.o.m. skryta om, att man våldtagit någon har alltid varit oacceptabelt. Till skillnad från i Afrika och Mellanöstern t.ex.
Citera
2026-04-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
“Eftersom jag tolkar” är inte ett logiskt argument.

Det har inte jag påstått men på vilket sätt är min tolkning orättvis? Jag har gått på det hon har sagt och tolkat det som en universell princip och sedan har jag skapat ett scenario för att se om hon tror på det hon häver ur sig. Hur ska man annars gå tillväga? Ska jag tankeläsa? Det är inte mitt fel att någon inte kan uttrycka sig tydligt nog.

Argumentet har redan presenterats och argumentet är logiskt giltigt.

Uppenbarligen så står hon inte bakom det hon sa för hade hon gjort det så hade hon accepterat den absurda följden. Svårare än så är det inte.

Så hon har än så länge inte kunnat försvara aborträtten på ett moraliskt plan.

Jag är inte skyldig att läsa någon annans tankar. Det som sägs är det som jag angriper.
Citera
2026-04-19, 13:08
Medlem
Citat:

Att människor inte kan acceptera andra kulturers existens är ett av mänsklighetens största problem och som om det får fritt utlopp....skulle leda till, HAR lett till förödande konsekvenser för miljarder av människor.
Kan Merapi acceptera att sharia lag existerar som kulturellt uttryck?
Citera
2026-04-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Tar mig friheten att citera Wikipedia: "Det fanns ingen motsvarighet till suffragettrörelsen i svensk kontext. De svenska rösträttskvinnorna organiserade under hela den tid som kampen pågick endast en enda gatudemonstration som enligt dåtidens media beskrevs som ordentlig och sansad."

Det gick hårdare till i Storbritannien förvisso, men värt att notera är att de ändå införde kvinnlig rösträtt före Sverige.

De flesta män skulle aldrig skjuta ihjäl någon i fredstid, men i krig är varje deltagare potentiell "mördare" (om man nu vill se det på det sättet). Så jo, det är en orättvis jämförelse. Oaktat detta har vi aldrig haft en utbredd våldtäktskultur i Sverige. Att öppet erkänna, eller t.o.m. skryta om, att man våldtagit någon har alltid varit oacceptabelt. Till skillnad från i Afrika och Mellanöstern t.ex.

Gud vad tröttsamt detta ständiga flyttande av målstolpar är...vi debatterar KVINNOR och män i frågan tar de strid för frågor, är de lättledda etc etc.....och när jag alltså tar rösträttsfrågan som ex. på kvinnligt engagemang och mod....så ska det alltså enkom handla om lilla Sverige?

Kivnnor har i alla tider engagerat sig och kämpat för dem viktiga frågor...ungefär på samma sätt som män gjort detsamma....liksom tröttsamt försöka få det till att kvinnor fungerar som får, allesammans minsann och män som lejon...varenda en!

bara tröttsamt.

Och har svenska män mördat? även i fredstider? svar ja....på samma sätt som de alltså också våldtagit.

Du har mängder med underkulturer i Sverige i dåtid och idag, där män ägnar sig åt att skryta i grupp om hur de behandlat kvinnor....sluta inbilla dig något annat. Ryggdunkandet över hur "coolt" och "manligt" det är att utnyttja, misshandla, våldta eller tom skjuta skallen av kvinnor, om vi pratar incels eller annan manosfär är tämligen vanligt förekommande....

Som övertydligt ex. kan du ju ta den lilla franska byn Mazan, där Pelicot blev utsatt med 6 000 invånare... där alltså hela 80 män från det lilla samhället avslöjats som förövare och som alltså satt på ett nätforum...och just delade detta. Dessutom helt vanliga män, inga udda typer och heller ingen liten andel av den befolkningen.

varför försöker du låtsas som om detta inte förekommer?

Just det beteendet...är vad fenomenet våldtäktskultur handlar om...
Citera
2026-04-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Kan Merapi acceptera att sharia lag existerar som kulturellt uttryck?

Sharia lagar är ett religiöst dikterat lagsystem...visst det ligger kultur bakom, men det går utmärkt leva i sin kultur utan sharia, så inget kulturellt tvång och därmed heller inget som man behöver acceptera.
och de allra flesta muslimer i världen vill nog heller inte leva under detta.
Citera
2026-04-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det har inte jag påstått men på vilket sätt är min tolkning orättvis? Jag har gått på det hon har sagt och tolkat det som en universell princip och sedan har jag skapat ett scenario för att se om hon tror på det hon häver ur sig. Hur ska man annars gå tillväga? Ska jag tankeläsa? Det är inte mitt fel att någon inte kan uttrycka sig tydligt nog.

Argumentet har redan presenterats och argumentet är logiskt giltigt.

Uppenbarligen så står hon inte bakom det hon sa för hade hon gjort det så hade hon accepterat den absurda följden. Svårare än så är det inte.

Så hon har än så länge inte kunnat försvara aborträtten på ett moraliskt plan.

Jag är inte skyldig att läsa någon annans tankar. Det som sägs är det som jag angriper.
Nej. Din slutsats blir inget annat än en följd av din oförmåga att läsa och förstå kontext.

Inget reductio.
Citera
2026-04-19, 13:20
Medlem
Citat:
Sharia lagar är ett religiöst dikterat lagsystem...visst det ligger kultur bakom, men det går utmärkt leva i sin kultur utan sharia, så inget kulturellt tvång och därmed heller inget som man behöver acceptera.
och de allra flesta muslimer i världen vill nog heller inte leva under detta.
Men om de vill leva i det systemet borde du kunna acceptera det.
Citera
2026-04-19, 13:26
Medlem
Citat:
Japp, hade män kunnat reglera sina känslor och drifter lika bra som kvinnor så hade världen sett rejält annorlunda ut

Japp. Då hade världen sett rejält mycket värre ut.

Kvinnor är totalt värdelösa på att reglera sina känslor och drifter. De klarar inte av att göra det överhuvudtaget.

De allra flesta män har ganska bra självkontroll. Kvinnor har noll.

Sen att män och kvinnor inte har samma drifter, det är en annan sak.
Citera
2026-04-19, 13:30
Medlem
Citat:
Jo fast kollar man historien och nutiden så är män mer svin än kvinnor. Kvinnor hanterar sig själva på ett annat sätt än män.

Resten håller jag med om

Fel. Kollar man historien så ser man t ex att kvinnliga ledare och regenter varit betydligt större svin än män.

Det är tur att män fortfarande dominerar i styrande positioner. Annars hade världen sett ännu värre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in