2026-04-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-kritiken-alice-teodorescu-mawe-kd-vagrar-avsloja-hemliga-donatorn

Enligt mig är det helt uppenbart att säkerhetspersonal från Israel skyddar henne, och de ekonomiska stöden, eller finansiering för att tala klarspråk, kommer förstås också därifrån.

Vad tror ni?
Det är inte uppenbart eftersom vi inte vet.
Citera
2026-04-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
”Israel-vän” -Hur fan är du funtad? 35000 slaktade palestinska barn……

OT,
Men det beror på vad man lägger i begreppet "vän". Jag är positiv till staten Israels existens, och rätt att försvara sig. Men jag försvarar inte hur Gaza-kriget förts.
Citera
2026-04-18, 08:10
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Det är inte uppenbart eftersom vi inte vet.

Sant, vi har noll aning. Kan vara en kriminell grupp, kan vara Svenskt Näringsliv, kan vara utrikes grupper, privata donationer från någon relativt rik.

Om vanligt folk måste delge om de får pengar från utrikes eller politiska organisationer varför ska inte politiker det?
Citera
2026-04-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det är väl helt uppenbart vad jag försöker säga?

Att medvetet skapa en hotbild mot sig själv och sin familj i utbyte mot ett erbjudande om personskydd är för den överväldigande majoriteten av mänskligheten inte ett särskilt attraktivt affärsförslag. I synnerhet inte för någon som redan tjänar nånstans mellan 150,000-200,000 kr i månaden.

Jag fattar att ni nassar tror att dom sluga kroknäsorna styr världen genom att korrumpera den annars så gudfruktiga och helgonlika ariska folkstammen med lockelser om Babylon. Men om du släpper den värsta antisemitismen för blott ett litet ögonblick, tror du på riktigt att det är så här korruption ser ut i politiken?

Ditt besserwisser svammel och nasseanklagelser tyder bara på patetisk projicering.

Är det några som är nassar här så är det du och dina gelikar. Israels etniska rensningar och folkmord på civila samt zionisternas tro på det utvalda folket, som ser oss övriga som något katten släpat in, är en ren blåkopia av nazism.

Du är pinsam i dina försök att spela allan.
Citera
2026-04-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad säger du om palestinierna rätt att försvara sig? En rätt som ofta glöms bort trots att det är Palestina som är under ockupation.

Vi hamnar utanför topic av trådstart.
Finns andra trådar om denna diskussion.
Ha en fin dag.
Citera
2026-04-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det går inte att avgöra om det är en muta om man inte vet var stålarna kommer ifrån pappskalle. Det är hela poängen.
Det gör det vist det är bara kolla vad pengarna går till och det går till hennes person skydd som säpo inte klarar av så nej det är ingen muta
Citera
2026-04-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är beroendeställning till "någon", orimligt. Svenska EUledamöter ska driva svenska intressen. Det är meningen.
Och det gör hon men säpo klarar inte av hennes person skydd och då får hon betala själv och någon vänlig själ gör det åt henne
Citera
2026-04-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
"Jag har följt de regler som parlamentet har. Mitt parti har gjort en intressegranskning av den här donatorn."

Kenneth Copeland (LOL - seriöst - det kan vara vem fan som helst som är förmögen i hennes supporterkrets som vid det här laget mkt väl kan vara omfattande - tänk om det är Jimmy Å!? han har gett sig fan på att köpa upp hela KD i samband med Dumpen-stödet och inför valet!)
Jag tror faktist det är någon rik affärsman här ifrån Sverige som stödjer kd eller henne.
Citera
2026-04-18, 09:38
Medlem
AreYouBacks avatar
Det borde diskuteras att vänstern vill mörda henne. Jag skiter blankt i vem som ger henne säkerhetsstöd bara hon överlever.
Citera
2026-04-18, 09:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du spekulerar. Och har ingen aning. Bygger du ditt case på avundskjuka?

Rätt mycket bygger på avundsjuka och inte på omsorg för systemet.

Om du bevisar att din oro bygger på oro för systemet så kommer jag svara. Men du verkar mest vara avundsjuk.

Och du har fakta och spekulerar inte?

Måwe har själv erkänt att hon tar emot "gåvor". Gränsen i Sverige för sådana "gåvor" är (omkring) 1000 kronor. Det spelar ingen roll om "gåvorna" är en resa, en ny bil, en lyxmiddag, massage, barnens skolavgifter eller pengar insatta på kontot. Det är en muta om gåvan är tillräckligt stor och om den är "otillbörlig".

Så beskrivningen i nuläget fastslår i princip att Måwe tar emot mutor. Att det är pengar hon använder till "extra säkerhet" spelar ingen som helst roll, om den "extra säkerheten" är hennes eget val. Samma sak om nån erbjuder "extra säkerhet", inklusive kostnaderna, som gåva. Det är, återigen, värdet på gåvan som avgör, och tillbörligheten.

Reglerna för MEPpar i EU-parlamentet har delvis vara suddiga (du kan googla "Qatar-gate"), men ironiskt nog röstade parlamentet igenom skärpta regler för och tydligare definitioner av korruption (där mutor ingår) för en knapp månad sedan. Inklusive ett krav på att MEPpar måste ange varifrån pengar och gåvor kommer. Det kommer att ta ett par år innan lagen får effekt, men principen är väldigt klar.

Så enligt mig har hon självt erkänt att hon otillbörligt tagit emot pengar/gåvor med ett högt värde, också om hon i text och tal försöker slingra sig. Och det är, per definition, mutor. Nu kan hon antingen förklara varför så inte skulle vara fallet, eller så bör hon anmälas till OLAF (på EU-nivå) och till polisen/åklagaren (i Sverige) för misstänkt mutbrott.

Så klarnar det nog.
Citera
2026-04-18, 11:11
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hur kan hon vara en medlem i EU parlamentet när hon inte är folkvald ens??
Citera
2026-04-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det borde diskuteras att vänstern vill mörda henne. Jag skiter blankt i vem som ger henne säkerhetsstöd bara hon överlever.
Vilka indikationer har du på det? Dvs vad ska diskuteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in