Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-04-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När jag går igenom det avslag som Naturvårdsverket gav Stegra på ansökan om 1,65 miljarder ur Klimatklivet så framgår det att Stegra angav att de inte tänker använda vätgas förrän om 20 år. Under tiden fram till dess ska de använda naturgas och släppa ut stora mängder koldioxid.

Hur är det möjligt att de får fortsätta att kalla sig ett grönt stålverk som ska använda vätgas? Varför spelar Wallenberg med i detta bedrägeri under förespegling att rädda Sveriges anseende globalt (självklart för att de är kräk) ? Kommer alla att acceptera att Stegra är ett stålverk vilket som helst som får fortsätta att kalla sig ett grönt stålverk, trots att de inte är det, när/om de kommer i produktion?
Stegra ska producera "grönt stål" till porsche och Co

En nischmarknad där köparen har råd med en 3ggr dyrare bil än vad den är värd.

Precis ingen annnan i världen är intresserad av grönt stål. Det började som ett pyramidspel och den bara växer.

Kommer bli väldigt dyrt för skattebetalarna och framrida pensioner kan vi glömma.
Citera
2026-04-17, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch

Precis ingen annnan i världen är intresserad av grönt stål. Det började som ett pyramidspel och den bara växer.

Kommer bli väldigt dyrt för skattebetalarna och framrida pensioner kan vi glömma.

Det är ju det de inte kommer att göra inledningsvis enligt deras egen deklaration till Naturvårdsverket när de ansökte om 1,65 miljarder från Klimatklivet i mars 2025 och fick nej. Naturvårdsverkets motivering var att Stegra kommer att släppa ut 500 000 ton koldioxid per år och använda naturgas i produktionsprocessen fram till att bolaget når fossilfrihet 2045.

https://www.impactloop.se/artikel/stegra-nekas-statliga-miljarder-forutsatter-att-regeringen-hittar-ett-annat-satt

Kommer Porsche vara intresserade att köpa »fejkgrönt« stål med en premium som höjer priset på deras egen produktion?
Citera
2026-04-17, 13:57
Medlem
fidelios avatar
Citat:

Det finns inget grönt stål idag och heller ingen marknad för grönt stål. Den marknaden håller på/ska skapas först.

Stegra gör givetvis allt det kan för att påverka för hur framtida handel med grönt stål ska gå till.

Det finns två typer av kunder och ser att många glömmer den senare.

Direktköpande kunder som köper sitt gröna stål direkt från Stegra. Dessa är sannolikt färre i antalet men köper stora volymer. Typ fordonsindustrin.

Indirekt köpande kunder. Dessa är obegränsat i antal men köper inget stål från någon stålproducent men har stora mängder stål i sin verksamhet.

Bygger man en fabrik, datacenter, infrastruktur m.m. kommer man ha ett väldigt stort antal underleverantörer i olika led som levererar olika typer av stålkonstruktioner och komponenter.

Slutanvändaren kan vara väldigt kapitalstark och vilja betala för att få sin byggnad, fabrik, datacenter etc ”grön”. Men dom köper inget stål utan en byggnad, fabrik etc.

Praktiskt omöjligt att tvinga alla underleverantörer och underleverantörers leverantörer att köpa från Stegra.

Stegra säljer istället ”certifikat” till indirekt köpande kunder som i sin tur kan handla det fysiska stålet från vem som helst.

Det fysiska stålet(tillverkat grönt) från Stegra handlas då som icke-grönt till marknadspris.
Citera
2026-04-17, 14:10
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
.

Denna tråden ligger under "aktuellt" och därför har jag hittat hit. Jag bryr mig inte om stålverk, men jag måste fråga - vad är du för jävla tomte egentligen? Hur är du inte bannlyst än? Du står för 90% av de senaste inläggen sedan 15 sidor tillbaka. Folk verkar ignorera dig i största möjliga mån men då diskuterar du med dig själv istället? Och det du väl diskuterar är bara repetitivt svammel, hela tiden. Det är i stort sett samma inlägg om och om igen. Orealistiska konspirationsteorier, trams och nån patologisk dragning till att skriva "sapiens" i caps? Ingen bryr sig om vad du säger, allt du säger är mindre värt än bajs, det saknar substans och dina inlägg blir inte borttagna för att "högre makter" försöker tysta dig - det är helt enkelt för att du är totalt inkompetent.

Såna som du är anledningen till varför flashback inte är vad det en gång var för 15 år sedan. Du hör inte hemma här, jag hoppas innerligt att du blir bannlyst och även om jag personligen inte är insatt i ämnet så kan jag uppskatta en intressant tråd och du bidrar med absolut noll. Du är värdelös, oduglig,ett slöseri med luft och bandbredd.

On topic: Jag tror inte på h2 green steel, jag tror att Wallenbergs har andra planer. Och dessutom verkar väl ingenting vara slaget i sten ännu vilket borde innebära att det fortfarande kan gå åt skogen.
Citera
2026-04-17, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Det finns inget grönt stål idag och heller ingen marknad för grönt stål. Den marknaden håller på/ska skapas först.

Stegra gör givetvis allt det kan för att påverka för hur framtida handel med grönt stål ska gå till.

Det finns två typer av kunder och ser att många glömmer den senare.

Direktköpande kunder som köper sitt gröna stål direkt från Stegra. Dessa är sannolikt färre i antalet men köper stora volymer. Typ fordonsindustrin.

Indirekt köpande kunder. Dessa är obegränsat i antal men köper inget stål från någon stålproducent men har stora mängder stål i sin verksamhet.

Bygger man en fabrik, datacenter, infrastruktur m.m. kommer man ha ett väldigt stort antal underleverantörer i olika led som levererar olika typer av stålkonstruktioner och komponenter.

Slutanvändaren kan vara väldigt kapitalstark och vilja betala för att få sin byggnad, fabrik, datacenter etc ”grön”. Men dom köper inget stål utan en byggnad, fabrik etc.

Praktiskt omöjligt att tvinga alla underleverantörer och underleverantörers leverantörer att köpa från Stegra.

Stegra säljer istället ”certifikat” till indirekt köpande kunder som i sin tur kan handla det fysiska stålet från vem som helst.

Det fysiska stålet(tillverkat grönt) från Stegra handlas då som icke-grönt till marknadspris.

Stegra kommer inte att producera grönt stål, men tillåts ändå betraktas som sådan. Det är givetvis ett sanktionerat bedrägeri. Det du nämner är ju ett annat bedrägeri som ju tillämpas i stor skala avseende utsläpp. Någon köper en annans rättighet och kallar sig därför grön utan att vara det.

Hela detta spektakel landar i att det inte alls finns någon klimatkris. Det är ett narrativ för att försöka skapa en artificiell marknad som fungerar så länge alla accepterar spelreglerna. Dessa regler kommer att ge en påtaglig effekt, nämligen att kostnadsläget i samhället ökar eftersom det som sker inte skapar någon faktiskt nytta.
Citera
2026-04-17, 14:49
Medlem
Citat:

STEGRA planerar att leverera till Europas bilindustri.

Kommer Europas bilindustri överleva så länge det tar för STEGRA att leverera stål.

Jag tror inte det, men dom kommer aktivt ställa om.

Så om STEGRA blir färdig så har bilindustrin funnit andra leverantörer.

” De kinesiska biltillverkarna fortsätter, trots höga tullavgifter, att skörda framgångar i Europa.
Fjolåret avslutades med nästan en tiondel av europeiska bilmarknaden.”

https://www.automotorsport.se/nyheter/porsche-kina-elbilar-konkurrens-2025/
Citera
2026-04-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Denna tråden ligger under "aktuellt" och därför har jag hittat hit. Jag bryr mig inte om stålverk, men jag måste fråga - vad är du för jävla tomte egentligen? Hur är du inte bannlyst än? Du står för 90% av de senaste inläggen sedan 15 sidor tillbaka. Folk verkar ignorera dig i största möjliga mån men då diskuterar du med dig själv istället? Och det du väl diskuterar är bara repetitivt svammel, hela tiden. Det är i stort sett samma inlägg om och om igen. Orealistiska konspirationsteorier, trams och nån patologisk dragning till att skriva "sapiens" i caps? Ingen bryr sig om vad du säger, allt du säger är mindre värt än bajs, det saknar substans och dina inlägg blir inte borttagna för att "högre makter" försöker tysta dig - det är helt enkelt för att du är totalt inkompetent.

Såna som du är anledningen till varför flashback inte är vad det en gång var för 15 år sedan. Du hör inte hemma här, jag hoppas innerligt att du blir bannlyst och även om jag personligen inte är insatt i ämnet så kan jag uppskatta en intressant tråd och du bidrar med absolut noll. Du är värdelös, oduglig,ett slöseri med luft och bandbredd.

On topic: Jag tror inte på h2 green steel, jag tror att Wallenbergs har andra planer. Och dessutom verkar väl ingenting vara slaget i sten ännu vilket borde innebära att det fortfarande kan gå åt skogen.

Välkommen.
Ny medlem sedan April 2026, några random spridda inlägg.
Tror du är super intresserad av STEGRA.

Men tur att tråden är så pass aktiv att du hittade den.

STEGRA är trots allt ett av EUROPAS just nu pågående STÖRSTA ”MEGA” byggprojekt, utan tid och pengar.

Så jag tycker STEGRA är bland det mest fantastiska som drabbat Sverige, kvaliteten med hänsyn till tid och kostnad måste vara helt FORMIDABEL och FANTASTISK.
Senast redigerad av Filfjant 2026-04-17 kl. 15:13.
Citera
2026-04-17, 14:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel

Word, man tappar ju intresset att läsa tråden pga det där.
Citera
2026-04-17, 14:53
Medlem
Citat:
Det är ju det de inte kommer att göra inledningsvis enligt deras egen deklaration till Naturvårdsverket när de ansökte om 1,65 miljarder från Klimatklivet i mars 2025 och fick nej. Naturvårdsverkets motivering var att Stegra kommer att släppa ut 500 000 ton koldioxid per år och använda naturgas i produktionsprocessen fram till att bolaget når fossilfrihet 2045.

https://www.impactloop.se/artikel/stegra-nekas-statliga-miljarder-forutsatter-att-regeringen-hittar-ett-annat-satt

Kommer Porsche vara intresserade att köpa »fejkgrönt« stål med en premium som höjer priset på deras egen produktion?
Japp de är intresserade. Det viktiga är som sagt inte miljön, utan möjligheten av att ge sken av en "grön" bil. Den "gröna" biten ger oinskränkt tillgång tillgång till den statliga tutten.

Därav Wallenbergs intåg i Stegra. De vet hur man skinnar skattebetalarna. Staten vet om detta sen länge men det ger ett frikort ut från skammen och fadäsen politikerna skapat åt Sverige.
Citera
2026-04-17, 15:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Japp de är intresserade. Det viktiga är som sagt inte miljön, utan möjligheten av att ge sken av en "grön" bil. Den "gröna" biten ger oinskränkt tillgång tillgång till den statliga tutten.

Därav Wallenbergs intåg i Stegra. De vet hur man skinnar skattebetalarna. Staten vet om detta sen länge men det ger ett frikort ut från skammen och fadäsen politikerna skapat åt Sverige.

Fast då är vi överens om att det är en bluff, eller?
Citera
2026-04-17, 15:06
Medlem
Citat:
Stegra kommer inte att producera grönt stål, men tillåts ändå betraktas som sådan. Det är givetvis ett sanktionerat bedrägeri. Det du nämner är ju ett annat bedrägeri som ju tillämpas i stor skala avseende utsläpp. Någon köper en annans rättighet och kallar sig därför grön utan att vara det.

Hela detta spektakel landar i att det inte alls finns någon klimatkris. Det är ett narrativ för att försöka skapa en artificiell marknad som fungerar så länge alla accepterar spelreglerna. Dessa regler kommer att ge en påtaglig effekt, nämligen att kostnadsläget i samhället ökar eftersom det som sker inte skapar någon faktiskt nytta.

Mitt fetade: Upprepar man att man skall producera "grönt stål" gång på gång, år ut och år in i all kommunikation och media hänger på, så oavsett sanningshalt, ökar chansen att det accepteras som en sanning av allmänheten. En lögn om "grönt stål" blir inte mer sann i verkligheten – fakta förändras inte. Däremot förändras allmänhetens uppfattning om vad som är sant.
Media utrycker ju att Wallenberg räddat det "Gröna stålverket" i Boden fast han eller närmare bestämt konsortiet har inte räddat något "grönt stålverk" utan möjligen ett helt vanligt stålverk med den skillnaden att man använder naturgas istället för kol i processen (DRI), vill säga om det nu kommer att producera några slabs eller stålrullar.
Citera
2026-04-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Perfekt mer GRÖNT stål till vapen industrin, då sliper man momentet med målningen…

Finns fler saker som möjliggör fenomenet STEGRA.

https://www.mitti.se/nyheter/klimatmarsch-kan-ge-trafikstorningar-pa-norrmalm-6.3.359213.0e8ab2c2ed

https://www.di.se/nyheter/motattacken-planeten-haller-pa-att-brinna-upp/

https://www.theguardian.com/environment/2026/apr/15/critical-atlantic-current-significantly-more-likely-to-collapse-than-thought

SAPIENS däremot som har SEX, MAKT och PENGAR som sina drivkrafter struntar i STEGRA totalt i dess grundmening.

SAPIENS som art är inte filantropiskt lagd.

Konsekvensen av det är att SAPIENS under sin ”låtsas” resa mot ett klimat smart grönt stålverk i Boden förvandlar stället till MORDOR.

Och det är bara PENGARNA som är målet.

STEGRA är en AFFÄRSMODELL, definitivt inte ett GRÖNT PROJEKT.

STEGRA som fenomen hade aldrig fungerat söder om Dalälven.

Och SAPIENS är apan från helvetet, det är därför den regerar på jorden.
Jag har inte varit med så särskilt länge på Flashback, men efter 46 år inom psykiatrin vet jag när någon glömt att ta sin medicin!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in