Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Exakt vilka drag menar du att CP hade som passar in i den profilen?
Finns det något konkret underlag som visar att CP hade en fixering vid Palme, politiker i allmänhet eller någon form av symbolisk fiendebild kopplad till statsministern?
Den generella profilen vid den här typen av icke-professionella politiska mord pekar snarare mot en Mijailo Mijailovic-liknande gärningsman: utanförskap, långvariga personliga misslyckanden, psykisk ohälsa, stark kränkthet och en fixering vid politiker som symboler för det egna lidandet eller samhällsfel i stort.
Jag har läst i princip allt jag kommit över om CP och sett det inspelade material som finns tillgängligt. Jag ser inte riktigt den kopplingen du gör. Därför vore det genuint intressant om du kan hänvisa till något konkret underlag jag kan ha missat.
Det centrala är ju det här som jag beskrivit med tankeutbytet med Tingström och Miekkalinna och läsning i Borgenstiernas
Land du förskingrade - som ju fanns hos CP vid husrannsakan. Det är inte konkret i den meningen att vi kan bevisa att CP uttalat det samhällshat och det symboliska måltänkande du efterlyser. Men jag menar att det inte behövs. Med tanke på att CP stämmer in på en hel del annat i en GMP får vi nöja oss med att det är en klar möjlighet som stöds av indicier att CP i Olof Palme fungerade som symbol för det som var fel med samhället. I bakgrunden finns ett rättshaveri med faderns arv och ett sommarställe familjen blev av med.
Det övriga du skriver om - har inte CP det i övermått? Utanförskap, psykisk ohälsa, långvariga personliga misslyckanden och stark kränkthet? Det sistnämnda visar han på ett typisk sätt upp vid två så skilda tillfällen som vid bajonettmordet och när han skall förhöras av en panel av kändisar i TV3. Det finns ju fler exempel.
Han är dessutom som sagt mycket våldsbenägen och våldskapabel. Att han är kriminell är ingen nödvändighet för en potentiell GM men det är plus till för att stämma in på en profil av en politikermördare.
Jag ser inte någon konkret eller betydelsefull skillnad som skiljer honom från t ex MM eller andra GM av liknade typ och ser inte vad som inte skulle passa in på en generell GMP.
Alla småkriminella passar inte in på en sådan, men CP var ju som sagt rätt speciell.