2026-04-17, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Hennes story.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

Jaha då förstår jag vad du menar !
Citera
2026-04-17, 05:55
Medlem
nezzoms avatar
Jag har pratat med en kollega som bodde i härnösand då morden skedde,enligt han så skulle mgm ha vistats mkt i solumshamn.
Citera
2026-04-17, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Barbro förklarar det i avsnittet i Svenska fall för FBI. Kommer inte ihåg vad hon sa, men det var något i stil med att han gillade mer att hugga för hand än att använda den klyv han hade.

Hugga ved med yxa är en fin sysselsättning. Fysisk träning och mental närvaro som bestraffas med svår kroppsskada om man är ofokuserad.

Ja, hon och hennes syster hade köpt en vedklyv till honom, men han föredrog ändå att klyva för hand.
Jo, jag håller med om att det är en fin sysselsättning.
Citera
2026-04-17, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Jag har pratat med en kollega som bodde i härnösand då morden skedde,enligt han så skulle mgm ha vistats mkt i solumshamn.

Äntligen, nu börjar vi närma oss en geografisk och motivmässig koppling! Det skulle förklara mycket. Jag vill gärna höra mer!
Citera
2026-04-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Kan man tänka sig att han har hamnat på Tors gård under arbetstid när han kört tex budbil, tidningsbud eller posten? Mord på arbetstid? Känns lagom slumpartat.

Förresten, man verkar ha försökt mördat ett tidningsbud i Brattås år 2002. Wtf :

https://www.sverigesradio.se/artikel/49208

Obs kanske inte samma Brattås ?

Mgm hade ju arbetat som tidningsbud. Men om han gjort det vid denna tidpunkt borde väl Härnösandspolisen vetat det?
Citera
2026-04-17, 07:36
Medlem
Citat:

Vet han mer? Vem mgm umgåtts med eller platser han blivit iakttagen på?
Citera
2026-04-17, 07:44
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Äntligen, nu börjar vi närma oss en geografisk och motivmässig koppling! Det skulle förklara mycket. Jag vill gärna höra mer!

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vet han mer? Vem mgm umgåtts med eller platser han blivit iakttagen på?
Min kollega säger att han kände ngn,antingen genom skolan eller på annat sätt som hade tillgång till stuga därute....antagligen föräldrar till den han var bekant med som äger den.
Nej inget mer som han kommer ihåg nu...
Edit....vet ju ej hur det är med sanningshalt i detta rykte....men det lär visa sig kanske..
Senast redigerad av nezzom 2026-04-17 kl. 07:47.
Citera
2026-04-17, 07:57
Medlem
Citat:

Ja, och det finns flera alternativa scenarier där MGM kan ha lämnat dna-spår på Gerds strumpbyxor. Inte nödvändigtvis i samband med mordet. Det är ju fritt fram för spekulationer i den här tråden.
Citera
2026-04-17, 08:07
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ja, och det finns flera alternativa scenarier där MGM kan ha lämnat dna-spår på Gerds strumpbyxor. Inte nödvändigtvis i samband med mordet. Det är ju fritt fram för spekulationer i den här tråden.
Så är det ju helt klart,kontakt dna är mindre besvärande än blod tex...
Citera
2026-04-17, 08:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Gerd bör väl ha cyklat förbi jj:s bostad på väg till Brattås. Tänk om hon och den här jj stötte ihop, jj fick skrapsår och råkade smeta av sig litet blod på Gerds byxor.

För det är ändå svårt att se att jj, som beskrivs som försiktig, blyg och tillbakadragen, och som var i Härnösand för att studera, skulle ha gjort några som helst affärer med Tor.

Och om nu jj skulle slagit ihjäl de två under ett vansinnesanfall är det svårt att se varför han också skulle ha letat igenom huset på ett rätt kontrollerat sätt och letat efter affärspapper.

Den enda möjlighet jag kan se, som placerar jj på mordplatsen är om han var där med några andra, varav någon är mördaren. Men umgicks den blyge, tillbakadragne jj med kriminella? Eller kan han kanske ha råkat hamna där av en slump?

Att gärningsmannen kommer med cykel skulle förklara mycket, speciellt då mordet sker en vanligt Tisdag vid 14 tiden ?
Det är väl den tiden posten många gånger brukar komma på landet.

Möjligt att han fortsatte cykla dit även dom kommande 2 dagarna och då hade han full koll på att polisen inte varit där ännu, alltså fanns ännu tid att leta efter något eller bara lägga ut villospår.

Bankomatkortet dras natten mot den 2a Juni, möjligt att han tog Gerds väska den 1a Juni och Tors pärmar, och lägger ut villospåren. Som tidningsbud har du full koll på området, speciellt om han jobbat några månader.

Kan tänka mig att tidningsbud har handskar på sig, blir kallt att cykla även om det är 10-15 grader. Härnösand är dessutom ett kallhål på våren, ligger ofta sjöbris där som sänker temperaturen rejält mot omgivningen.

Kanske är så enkelt att Tor inte ville ha en massa reklam i brevlådan och så uppstår ett gräl med postbudet.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-17 kl. 08:42.
Citera
2026-04-17, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Bra tänkt.

Sååå, kanske Barbro trampade på en massa blod på vägen till lagårn.

Men, droppade hon blod också 50 cm vänster också på vägen...

Då måste det har varit väldigt mycket blod på vägen när hon sade rödfärg...

Borde inte blodet torkat/sjunkit ned i marken när Barbro väl kom dit? Finns det några offentliggjorda bilder av blodansamlingarna utomhus?

Hade det varit Barbros avtryck hade det väl varit fler än ett?
Citera
2026-04-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Att gärningsmannen kommer med cykel skulle förklara mycket, speciellt då mordet sker en vanligt Tisdag vid 14 tiden ?
Det är väl den tiden posten många gånger brukar komma på landet.

Möjligt att han fortsatte cykla dit även dom kommande 2 dagarna och då hade han full koll på att polisen inte varit där ännu, alltså fanns ännu tid att leta efter något eller bara lägga ut villospår.

Bankomatkortet dras natten mot den 2a Juni, möjligt att han tog Gerds väska den 1a Juni och Tors pärmar, och lägger ut villospåren. Som tidningsbud har du full koll på området, speciellt om han jobbat några månader.

Kan tänka mig att tidningsbud har handskar på sig, blir kallt att cykla även om det är 10-15 grader. Härnösand är dessutom ett kallhål på våren, ligger ofta sjöbris där som sänker temperaturen rejält mot omgivningen.

Kanske är så enkelt att Tor inte ville ha en massa reklam i brevlådan och så uppstår ett gräl med postbudet.

Men nog tusan måste Polisen ha haft kontakt med postbuden i tjänst under de aktuella dagarna? De kan ju ha gjort intressanta iakttagelser. Tror inte JJ hade flugit helt under radarn om han haft arbetsuppgifter vid fastigheten.

Känns lite långsökt att han varit postbud, konflikt uppstått och att han då tagit sig till gården utanför sin schemalagda arbetstid för att göra något sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in