2026-04-15, 07:07
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tänk om du ens orkade läsa något av inläggen du svarar på. Då skulle ju en vettig diskussion eventuellt kunna uppstå iaf.
Vi diskuterar fakta. Det var inte menat att vara ett personangrepp, så du behöver inte ta åt dig. Speciellt om du håller med.

Mitt problem med ditt inlägg var att jag tyckte det såg vilseledande ut. Det som att jag skulle säga "villapriserna föll med 2.7% på 12 månader" och syfta på Dalarnas län (utan att klargöra det). Då är det vettigt att någon kommer in och påpekar att i riket steg villapriserna med 0.8%.

Citat:
Jag har aldrig skrivit att bostadsmarknaden följer börsen 1:1. Det jag däremot har skrivit är att alla tydliga boprisfall de senaste 40 åren föranletts av stora börsfall. Inget stort börsfall = ingen prisnedgång på bostadsmarknaden att tala om.

Detta korrelerar till 100%.
Stämmer det verkligen? Coronakrisen gav ett märkbart börsfall, men det var ju då bostadspriserna steg till sin topp.

Citat:
Dagens geo-politiska oro gav en initial börsnedgång men denna hämtade sig snabbt. Så länge börsen ligger nära ath som nu så kommer inte bostadspriserna att sjunka nämnvärt.
Jag tror inte situationen i Iran kommer ta slut först förrän efter mellanårsvallen i USA. Och jag räknar inte med att mitt ISK konto kommer växa särskilt mycket mer det här året.

Citat:
Korrelationen med börsen är därmed tydlig, någon tydlig korrelation med ränteläget syns knappt
Det var väl när vi släppte på noll-räntan som bostäder i snitt föll 16% eller var det nu var? Så jag skulle hävda att korrelationen är tydlig.

Men en av huvudanledningarna till priserna är just för att folk ser sin bostad som en förlängning av sin personliga ekonomi. Du kan till billig ränta låna upp bostaden, och dessutom så finansieras mellan 21% - 30% av räntan av skattebetalarna i form av ränteavdrag, du har ROT-avdraget för att billigare renovera bostaden och få upp värdet så att du kan belåna dig högre osv. Och många har även förhoppningarna att de kan sälja till vinst.
Citera
2026-04-15, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Visst kan en del speka på börsen och handla bostad men tror verkligen fåntrattarna i tråden att det är så att börsen driver bostadspriserna? Visst de är fantastiskt korkade men de borde väl kunna fatta att det är ett gäng bakomliggande faktorer som påverkar både börs och bostad i något olika utsträckning.

Nivån i tråden är verkligen papperskorg nu...

Dviking med sedvanlig nivå

Det handlar givetvis om psykologin om var ekonomin är på väg. Det enda tydliga boprisfallet man kan skönja som inte föranletts av en stor börsnedgång är 2017-2018 pga det förstärkta amorteringskravet.

Alla andra nedgångar att tala om har föranletts av ett börsfall.

Nästan hela boprisfallet 2022 skedde innan räntan ens var lika hög som idag. Bostadpriserna var sen utplanade när räntan närmade sig toppnivåer
Citera
2026-04-15, 07:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Vi diskuterar fakta. Det var inte menat att vara ett personangrepp, så du behöver inte ta åt dig. Speciellt om du håller med.

Mitt problem med ditt inlägg var att jag tyckte det såg vilseledande ut. Det som att jag skulle säga "villapriserna föll med 2.7% på 12 månader" och syfta på Dalarnas län (utan att klargöra det). Då är det vettigt att någon kommer in och påpekar att i riket steg villapriserna med 0.8%.

Stämmer det verkligen? Coronakrisen gav ett märkbart börsfall, men det var ju då bostadspriserna steg till sin topp.

Jag tror inte situationen i Iran kommer ta slut först förrän efter mellanårsvallen i USA. Och jag räknar inte med att mitt ISK konto kommer växa särskilt mycket mer det här året.

Det var väl när vi släppte på noll-räntan som bostäder i snitt föll 16% eller var det nu var? Så jag skulle hävda att korrelationen är tydlig.

Men en av huvudanledningarna till priserna är just för att folk ser sin bostad som en förlängning av sin personliga ekonomi. Du kan till billig ränta låna upp bostaden, och dessutom så finansieras mellan 21% - 30% av räntan av skattebetalarna i form av ränteavdrag, du har ROT-avdraget för att billigare renovera bostaden och få upp värdet så att du kan belåna dig högre osv. Och många har även förhoppningarna att de kan sälja till vinst.

Hela börsfallet som skedde vid coronakrisen under våren hade i princip återhämtats i augusti samma år. Bostäder var otroligt svårsålda under våren 2020 men marknaden kom igång rejält på hösten i samband med att börsen återhämtat sig.

Hela boprisfallet 2022 kom på 3 ish månader. Under den perioden gick räntorna från nollränta till typ 1%. Sen stod priserna stilla när räntorna gick från 1-5%
Citera
2026-04-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Visst kan en del speka på börsen och handla bostad men tror verkligen fåntrattarna i tråden att det är så att börsen driver bostadspriserna? Visst de är fantastiskt korkade men de borde väl kunna fatta att det är ett gäng bakomliggande faktorer som påverkar både börs och bostad i något olika utsträckning.

Nivån i tråden är verkligen papperskorg nu...

För at flanders med kompani på riktigt tror att gemene svensk är någon börshaj som sitter och gör klipp så fort lönen kommer, när sanningen egentligen är att 95% av etniska svenska män är blekfeta betas som lägger sin fritid på alkohol, kebabpizza och sport.

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Tack alla som har deltagit i tråden om bostadsbubblan i Sverige! Tråden som bytte namn just för att bekräfta att vi har en bostadsbubbla i Sverige. Om 6-7 månader kan den byta tillbaka till sitt egentliga, men politiskt inkorrekta namn, igen. Då kommer nämligen inga moderatorer att känna det makroekonomiska ansvaret som ledde till namnbytet längre. Kapitulationen kommer ha kommit. Tack och adjö, sällsamma blandning av förbittrade förtidspensionerade expats och unga ekonomistudenter!

Nejdå, det är ju fullt rimligt att ett singelhushåll ska betala 16-17k/mån med en normal svennelön på 28k netto för förmånen att bo i landets huvudstad! Jag testade att skojräkna på lite lån och runt 15 år skulle det ta för en vanlig svensk att komma ner till 1% belåningsgrad för en högst ordinär lägenhet i en förort i Stockholm.
Citera
2026-04-15, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
För at flanders med kompani på riktigt tror att gemene svensk är någon börshaj som sitter och gör klipp så fort lönen kommer, när sanningen egentligen är att 95% av etniska svenska män är blekfeta betas som lägger sin fritid på alkohol, kebabpizza och sport.

Nejdå, det är ju fullt rimligt att ett singelhushåll ska betala 16-17k/mån med en normal svennelön på 28k netto för förmånen att bo i landets huvudstad! Jag testade att skojräkna på lite lån och runt 15 år skulle det ta för en vanlig svensk att komma ner till 1% belåningsgrad för en högst ordinär lägenhet i en förort i Stockholm.

Det är bara fakta. Oklart varför den är då oerhört jobbig att ta in
Citera
2026-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ja, men det är dessa blekfeta betas som drar in inkomster som gör att som kan bo i Stockholm. Dom arbetar med hjärnan.
Och dom kan langa in en del av lönen på div fonder och spara ihop en hel del kapital.

Dina alfan är de som inte klarade grundskolan och knappt klarade körkort och kör omkring i rostiga gamla 2 tons pickup med öppet flak och kan hantera en grep och en lie. Dom arbetar med musklerna.
Dom sparar inget och får vara glada om dom kan hålla svälten borta.

I Sverige har hushållen ca 49% av sina finansiella tillgångar i fonder. Och de som kör gamla rostiga pickuper hamnar då i förnekelse för det har inte dom.

Citat:
Den som har 28k i netto kan nog få låna 1.7 MSEK. Och med 300k i kontantinsats kan man då köpa något för 2 MSEK. Och det finns det mycket av i Stockholms län. Och då går 2.5k i räntor och 2.5k i avgift och så har man 23k kvar varje månad till ditt och datt.

Blir viss skillnad när man kan räkna och inte.
Citera
2026-04-15, 18:31
Medlem
Citat:
Coronakrisen gav ett märkbart börsfall, men det var ju då bostadspriserna steg till sin topp.
Många blev tokiga av restriktionerna när dom var tvugna att sitta i en lgh dag ut och dag in och inte kunde resa någonstans. Och så bara skulle dom ha en villa.
Den prispuckeln som skapades där har inget mer ränta att göra. Utan med ren hysteri.

Citat:
Nej det som hände var att en osäkerhet dyk upp i samband med flaskhalsar och stigande inflation. Det gjorde folk nervösa och viljan att byta bostad försvann.
Och folk var nervösa kanske också för sina jobb/inkomster.

Och sedan dess har Trump säkerställt massiv osäkerhet och oro. När idioten talar i termer av att invadera Kanada militärt så finns ingen stor vilja att investera i bättre boende.

Citat:
Men en av huvudanledningarna till priserna är just för att folk ser sin bostad som en förlängning av sin personliga ekonomi. Du kan till billig ränta låna upp bostaden, och dessutom så finansieras mellan 21% - 30% av räntan av skattebetalarna i form av ränteavdrag,
Nej. Du slipper betala med beskattad inkomst. Istället är det långivaren som åker på skatten.

Citat:
du har ROT-avdraget för att billigare renovera bostaden och få upp värdet så att du kan belåna dig högre osv.
Billigare är väl fel ord. Mindre extremdyrt är bättre.
Sedan missar du att du enklare kan köpa aktier på Avanza och belåna dessa.

Citat:
Och många har även förhoppningarna att de kan sälja till vinst.
Det är väl tvärtom. Du sparar mer i ditt ISK. Och får lägre avkastning genom att köpa en bostad.

Ta och fundera på varför du levererar så pass enögda, förvrängda beskrivningar av verkligheten.
Citera
2026-04-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, men det är dessa blekfeta betas som drar in inkomster som gör att som kan bo i Stockholm. Dom arbetar med hjärnan.
Och dom kan langa in en del av lönen på div fonder och spara ihop en hel del kapital.

Dina alfan är de som inte klarade grundskolan och knappt klarade körkort och kör omkring i rostiga gamla 2 tons pickup med öppet flak och kan hantera en grep och en lie. Dom arbetar med musklerna.
Dom sparar inget och får vara glada om dom kan hålla svälten borta.

I Sverige har hushållen ca 49% av sina finansiella tillgångar i fonder. Och de som kör gamla rostiga pickuper hamnar då i förnekelse för det har inte dom.

Lol. Majoriteten av de som kan bo i Stockholm eller närliggande kommuner med låg boendekostnad kan göra det för att de är boomers som sålt landets framtid för sin egen vinning.

Citat:
Den som har 28k i netto kan nog få låna 1.7 MSEK. Och med 300k i kontantinsats kan man då köpa något för 2 MSEK. Och det finns det mycket av i Stockholms län. Och då går 2.5k i räntor och 2.5k i avgift och så har man 23k kvar varje månad till ditt och datt.

Nu pratade jag specifikt om Stockholm, inte Stockholms län. Men två millar räcker ändå inte långt till en ensamstående förälder. Och då är ändå 28k netto en bra lön. Men du hör nog till den skaran som tycker att alla som jobbar som USKA, polis eller inom service ska bo i Strängnäs eller Enköping och pendla.
Citera
2026-04-16, 18:37
Medlem
Citat:

Det är makalöst hur man kan vara så extremt dålig på att räkna, särskilt med tanke på att det bokstavligt talat finns verktyg som gör det åt dig
Från Nordeas bolånekalkyl finner vi att med en bruttolön på ~35 000 kr hamnar vi på 28 tkr netto efter rikssnittet och då skulle vi få följande månadskostnad:
Ränta (3,02% exempelränta) = 4 239 kr
Amortering (2%) = 2 834 kr
Månadsavgift = 2 500 kr
Summerat blir det 9 572 kr per månad.
Rätt stor skillnad mot din beräkning, vilket inte direkt är förvånande.

Blir viss skillnad när man kan räkna och inte, sannerligen...
Du kan helt enkelt inte räkna
Senast redigerad av Wallincus 2026-04-16 kl. 18:43.
Citera
2026-04-16, 20:30
Avslutad
Tänk att stjärnorna i denna tråd inte förstår att det finns ett ränteavdrag. Det går liksom inte in.

Vill man ha det på månadsbasis så skattejämkar man. Det är ett förfarande som innebär att man skriver ett mail till sin arbetsgivare som löser det. Tar väl cirka 2-3 minuter.

Tycker man det är en utmaning har man det inte lätt i livet
Senast redigerad av flanders 2026-04-16 kl. 20:36.
Citera
2026-04-16, 20:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är makalöst hur man kan vara så extremt dålig på att räkna, särskilt med tanke på att det bokstavligt talat finns verktyg som gör det åt dig
Från Nordeas bolånekalkyl finner vi att med en bruttolön på ~35 000 kr hamnar vi på 28 tkr netto efter rikssnittet och då skulle vi få följande månadskostnad:
Ränta (3,02% exempelränta) = 4 239 kr
Amortering (2%) = 2 834 kr
Månadsavgift = 2 500 kr
Summerat blir det 9 572 kr per månad.
Rätt stor skillnad mot din beräkning, vilket inte direkt är förvånande.

Blir viss skillnad när man kan räkna och inte, sannerligen...
Du kan helt enkelt inte räkna
Låg månadsavgift måste jag säga. Finns nog inte många BRF kvar med den låga avgiften. Sen har du glömt ränteavdraget, det är väl 30%. Och en liten sak till 3,02% i ränta på 1,7mkr blir 4278 kr per månad. 4278*0,7=2995. Så kalkylen blir 2995+2833+2500=8328
Citera
2026-04-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låg månadsavgift måste jag säga. Finns nog inte många BRF kvar med den låga avgiften. Sen har du glömt ränteavdraget, det är väl 30%. Och en liten sak till 3,02% i ränta på 1,7mkr blir 4278 kr per månad. 4278*0,7=2995. Så kalkylen blir 2995+2833+2500=8328
Väldigt underhållande att sist du skrev till mig konstaterades det att du hade väldigt dålig läsförståelse och nu är du här igen och viftar med samma dåliga läsförståelse.

Ekbo var den som skrev att man skulle köpa något för 2 miljoner med 2.5k avgift
Har du problem med avgiftens storlek så kan du väl ta upp det med honom? Han är kass på att räkna och du är kass på att läsa, låter som en perfekt kombo för en givande konversation av likasinnade.

Ränteavdraget görs året efter du betalat den så löpande kommer du behöva betala fullt pris för din ränta, din månadsavgift kommer fortfarande vara före ränteavdraget. Vet att detta är svårt att förstå för någon så...begåvad som du själv men det är så det funkar i verkligheten.

Sedan kan du ju gå in på Nordas bolånekalkylator och fylla i siffrorna själv, du kommer nog troligtvis finna att de räknar på 3,02% exempelränta som blir 3,06% effektiv ränta.
Finns en väldigt hjälpsam ruta att klicka på där som visar följande text:
"Den effektiva räntan baseras på den totala årskostnaden för ditt bolån, inklusive ränta och eventuella avgifter. "

Förmodar att du ville bevisa att du inte bara är dålig på att läsa utan att du även är dålig på att räkna. Jag är tveksam till vem som betvivlade din oförmåga men trevligt att du delar med dig av dina många och stora brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in