Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Globala indexfonder är inte riktigt börsen.
Det är en del av börsen, och den del där de flesta som inte är särskilt insatta i börsen lägger sina pengar.
För investerare så finns det ingen egentlig poäng att titta på börsen som en helhet, utan man brukar titta på något index, t.ex. SMP500.
Citat:
Utan där placeras kapital i andra länders företag. Där tillväxten är större. Där USA då tar störst andel. Och tillväxten i USA har varit högre. Och USA's andel av globala indexfonder växer. Lika så asiens andel. Medan Europas krymper.
Europas krymper inte, det är väl snarare så att det inte växer i samma takt. Men så blir det när man har en politik som driver igenom näringslivets frågor framför befolkningens.
Citat:
Jag har tidigare kommenterat korrelationen med börsen. Men då avseende riktning snarare än prisförändring. Och dessutom riktning sett över längre tid.
Men har fastighetsbolagen på börsen gått sämre än börsen som helhet?
Över lång tid då. Vet att jag kollade Wallenstam en gång och det såg ut att följa med.
Jag vet inte riktigt om du kan jämföra fastighetsbolag med bostadsmarknaden då inte riktigt samma regler gäller.
Men vi kan ju kolla Wallenstams B aktie.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5344/wallenstam-b
På 5 år så har den gått ner på 5 år så har den gått ner 34.54%.
Bostäder har väll gått ner de också sen coronakrisen, men inte 30%.
Men, som sagt, jag tror inte detta är särskilt relevant.