Citat:
Vi diskuterar fakta. Det var inte menat att vara ett personangrepp, så du behöver inte ta åt dig. Speciellt om du håller med.Mitt problem med ditt inlägg var att jag tyckte det såg vilseledande ut. Det som att jag skulle säga "villapriserna föll med 2.7% på 12 månader" och syfta på Dalarnas län (utan att klargöra det). Då är det vettigt att någon kommer in och påpekar att i riket steg villapriserna med 0.8%.
Citat:
Stämmer det verkligen? Coronakrisen gav ett märkbart börsfall, men det var ju då bostadspriserna steg till sin topp.
Jag har aldrig skrivit att bostadsmarknaden följer börsen 1:1. Det jag däremot har skrivit är att alla tydliga boprisfall de senaste 40 åren föranletts av stora börsfall. Inget stort börsfall = ingen prisnedgång på bostadsmarknaden att tala om.
Detta korrelerar till 100%.
Detta korrelerar till 100%.
Citat:
Jag tror inte situationen i Iran kommer ta slut först förrän efter mellanårsvallen i USA. Och jag räknar inte med att mitt ISK konto kommer växa särskilt mycket mer det här året.
Dagens geo-politiska oro gav en initial börsnedgång men denna hämtade sig snabbt. Så länge börsen ligger nära ath som nu så kommer inte bostadspriserna att sjunka nämnvärt.
Citat:
Det var väl när vi släppte på noll-räntan som bostäder i snitt föll 16% eller var det nu var? Så jag skulle hävda att korrelationen är tydlig.
Korrelationen med börsen är därmed tydlig, någon tydlig korrelation med ränteläget syns knappt
Men en av huvudanledningarna till priserna är just för att folk ser sin bostad som en förlängning av sin personliga ekonomi. Du kan till billig ränta låna upp bostaden, och dessutom så finansieras mellan 21% - 30% av räntan av skattebetalarna i form av ränteavdrag, du har ROT-avdraget för att billigare renovera bostaden och få upp värdet så att du kan belåna dig högre osv. Och många har även förhoppningarna att de kan sälja till vinst.