Igår, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorthael
Hur har svenskar råd köpa dyrare bostad med dyrare ränta man klagar på allt blir dyrare?
Vad skulle problemet vara?

De som klagar är kanske inte de som köper bostad i centrala Stockholm.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad är förklaringen till att marknaden är glödhet i innerstan och bättre villaområden i Stockholm (om nu så är falltet)?

Den förklaring man hört från mäklare och banklobbyister i flera år nu är att det alltid vänder där först. Samtidigt som det fortsatt bara verkar vända neråt i många andra segment.

Är det inte så att såna här ryck i marknaden primärt drivs av psykologiska faktorer snarare än underliggande förändringar i ekonomiska förutsättningar. Såg vi inte ett liknande ryck i samma segment nån gång runt 2023 innan priserna stannade av eller till och med började gå ner i toppsegmenten?

För mig verkar det mer som att en liten köpstark grupp med stora ambitioner på att (fortsätta) göra bostadskarriär nu blivit övertygade om att priserna kommer skena i och med att de nya förändringarna för bolån klubbats igenom, och därför budar för vilda livet på vad man tror är säkra objekt.

Men har inte du haft fel typ så länge dessa trådar har pågått? Dvs typ 20 år snart.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Hemnet har verkligen tappat på börsen senaste året trots rekordutbud. Ner 64% och det lär inte bli bättre eftersom Booli och andra aktörer börjar knappa i och ta andelar. Dessutom är många kunder irriterade på de höga priserna. Framtiden ser mörk ut för Hemnet eller vad tror ni?
Citera
Igår, 19:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Men har inte du haft fel typ så länge dessa trådar har pågått? Dvs typ 20 år snart.

Jag har bara skrivit här i ett par år och då haft rätt om det mesta. Du tänker på någon annan.
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Citat:
Jag har bara skrivit här i ett par år och då haft rätt om det mesta. Du tänker på någon annan.

Aha - då kan jag besvara din fråga.

Nån efterfrågar en bostad - budar på innerstaden men är för fattig (typ DViking eller Slemhog typ) -> priset blir vad det blir men ändå för högt för hen. Och sen fortsätter det på samma sätt hela vägen ut till Södertälje. Och priser stiger.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hemnet har verkligen tappat på börsen senaste året trots rekordutbud. Ner 64% och det lär inte bli bättre eftersom Booli och andra aktörer börjar knappa i och ta andelar. Dessutom är många kunder irriterade på de höga priserna. Framtiden ser mörk ut för Hemnet eller vad tror ni?

Förstår knappt varför hemnet är värt någonsin alls när booli är gratis och mycket bättre. Men man kanske antar att även booli kommer börja ta betalt för sina tjänster framgent.

Annonsera på hemnet gör väl folk numera först när de blir helt desperata?
Citera
Igår, 20:00
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
En aspekt av svensk bostadsmarknad är den helt efterblivna budkulturen. Här ett exempel:

https://www.svenskfast.se/hus/stockholm/stockholm/spanga/flysta/tabylundsvagen-80/438167/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Varför töntar köpare runt med att lägga bud när ingen verkar intresserad? På en normal marknad ger man ett bud, förhandlar och stänger affären eller går vidare - detta helt ointelligenta budfjantandet gör att marknaden låses upp och BLTs går runt och hoppas på att "the greater fool" dyker upp med ett högre bud istället för att acceptera att deras kåk inte är värd mer än vad nån vill betala.

Och när det inte är korkat nog att buda på detta vis så toppar de det hela med att buda över sig själva
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Och när det inte är korkat nog att buda på detta vis så toppar de det hela med att buda över sig själva

Mm - kan det vara för att säljaren inte godtog deras andra bud? Är detta helt främmande saker för dig? Ibland undrar jag om du faktiskt är från en annan planet. Du och Trillske.
Citera
Igår, 23:36
Medlem
Citat:
Jag drar mig till minnes att man fått rätta dig på det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in