Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jo, skorna fanns i förvaringsboxen. Sök på "skor" och "kvitton" i K37503-00_del2.pdf
Det rör sig om två olika skor. Så här tolkar jag det: i box 451 hittades en mängd olika kläder och skor, däribland de svarta, italienska Carmens-skorna som förvarades i en Oscaria-påse. Dessa föremål redovisas på s. 54 f.
Men det fanns även kvitton från shoppingturer i Skärholmen och city i kassarna som kläderna förvarades i. Utredarna kommenterar att det verkar som om någon köpt nytt, bytt om och lagt sina gamla kläder och skor i påsarna som ursprungligen innehöll de nyköpta persedlarna.
Ett ambitiöst arbete gjordes där utredarna försökte få fram mer information om vilka varor som inköpts. På s. 51 f finns en redogörelse för detta, men vad som beskrivs där är ju inte föremålen i sig utan enbart vad man kan utläsa från kvittona. Dessa föremål finns inte så vitt jag kan se i förvaringsboxen.
Där nämns ett par skor i blått skinn, troligen italienska, inköpta på Oscaria i Skärholmen den 7 juni 1984. Jag förmodar att detta inte är samma skor som de återfunna Carmens-skorna, vilka var svarta och kraftigt nedslitna. Det bör de inte ha hunnit bli på enbart ett par dagar efter inköp. Förmodligen bytte CdC ut de slitna skorna mot ett par nya, blå skor som ännu inte är återfunna.
Av detta kan man dra några slutsatser: de blå skinnskorna är inte hittade och CdC kan mycket väl ha burit dem eller haft dem med sig när hon dog. Och att CdC uppenbarligen hade en preferens för italienska skor eftersom hon tycks ha bytt ut ett par svarta, italienska skor mot ett par blå, italienska skor.