2026-04-15, 21:54
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Trodde han(Palme )skulle få skulden även för Da Costa-fallet också som det mesta annat

Da Costa-fallet är väl verkligen bevis på hur masspsykos kan få folk och tappa logiskt tänkande och bara gå på känslor.

Hur gick det med hårstrån från handdukar man hittade ?

Dna från två olika individer, inget mer. Handduken behöver ju inte ha med Catrines död att göra, den kan ju kommit från varsomhelst under andra omständigheter.

Men lite märkligt att den låg ihopvikt istället för att bara kastats in i buskarna på det första fyndstället.
Citera
2026-04-15, 22:32
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Dna från två olika individer, inget mer. Handduken behöver ju inte ha med Catrines död att göra, den kan ju kommit från varsomhelst under andra omständigheter.

Men lite märkligt att den låg ihopvikt istället för att bara kastats in i buskarna på det första fyndstället.
Men när jag tänker efter var det kanske tre individer varav den tredje var Catrines via Mitrocondrie DNA.
Rätta mig gärna om jag har fel ni som är mer insatta.

Isåfall skulle man ju hypotetiskt kunna spåra/särskilja de två andra DNA spåren via ett "Släktträd" och därigenom kunna få fram två misstänkta som i vart fall lämnat sitt DNA på handduken tillsammans med Catrines.
Citera
2026-04-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Johan Croneman formulerade det bra i DN idag:
Skräckinjagande att se hur två mäns liv kunde krossas

Det finns ett litet halmstrå att hänga sig kvar vid: det som kallas ex gratia. Det är både formellt och bokstavligen att be om nåd. Det är egentligen grovt förnedrande för de inblandade – men bättre än inget alls.

Den svenska staten, med den svenska justitieministern i spetsen, skulle kunna ge de bägge anklagade läkarna något slags ursäkt. Staten erkänner att de bägge behandlats felaktigt – med ”ursäkten” följer ett ekonomiskt skadestånd.

Nu är det bara att vänta på justitieminister Gunnar Strömmer och regeringen.
https://www.dn.se/kultur/johan-croneman-skrackinjagande-att-se-hur-tva-mans-liv-kunde-krossas/

1. Ex Gratia är bara en juridisk-kommunistisk bluff som avser att tillse att ingen ska få skadestånd för rättsövergrepp och skador.

2. I verkligheten behövs inte ex. Gratia (låter som gratis) åberopas utan det går alldeles utmärkt att skriva "begäran om skadestånd" på lappen och sedan kan lämplig regeringsorganisation besluta ifall den vill betala eller på vilka grunder förlikning om skadan ska godkännas och utbetalas.

3. I det här fallet är det alltså regeringen som bestämmer godtyckligt och efter eget huvud ifall skadestånd ska betalas eller ej.

4. Noterar att pajasen och clownen Mårten Schultz är i media och försöker luras i detta avseende precis som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lagarna kring resning bör ändras kraftigt och Ex gratia-instrumentet bör avskaffas till förmån för något mer rättssäkert och rättvist.

Det är tydligt att den som blivit dömd utan bevis och där rättsväsendet gjort sig skyldiga till detta behöver kunna få full juridisk upprättelse utan att behöva presentera nya omständigheter osv.

Det hela är en rest från en tid när staten för att makten ville ge tilltro till systemet ansåg sig behöva ha rätt även när den hade fel.

1. Ex Gratia bör helt tas bort för redan gällande lag inkl. treaties och Europarätt.

2. Bör läkarna få upprättelse för anklagelsen om skuld till preskriberat och oprövat brott?

3. Man kan betrakta det som en fällande dom utan lagstöd och därmed upphäva domstolens beslut i avseendet "skuld till preskriberat brott". Det är inget juridiskt som hindrar HD att göra detta eller regeringen att bevilja någon sorts nåd i efterhand med motiv i att handlingen var preskriberad vid brottstillfället och bevisning saknas för att brottet begåtts.

4. Sakfrågan är dock om domstolen hade grund för att tro att läkarna styckade kroppen eller ej. Blev läkarna lurade att erkänna saken? eller hittade domaren bara på saken? hade domstolen skäl att vilja straffa läkarna? Erkände läkarna styckning? fanns deras fingeravtryck på liket? Hade liket varit i deras lokaler?

4.1. Finns det ett erkännande eller bevis för att läkarna styckade kroppen olagligen så kan man nog säga att "den som bäddar ris för egen rygg och beter sig som en flagellant nog också får lida pin och sår" (fast i Sverige så har denne rätt till sjukvård oavsett om den ångrar sig eller ej.)

4.2. Edit: Enligt internetartiklar baseras domstolens beslut om skuld på att 3 vittnes pekat ut en av läkarna som den som lämnade in fotografier av det styckade liket för framkallning. Ifall detta kan vidimeras vara sant behöver inte regeringen betala något skadestånd till läkarna.
Senast redigerad av BehindRayban 2026-04-15 kl. 23:13.
Citera
2026-04-16, 00:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Denna typ av brott är otroligt udda och kunskapen om likstyckares psyken torde vara obefintlig.

På rak arm gissar jag att dessa brottslingar lider av en empatistörning allihop. Den störningen behöver inte vara uppenbar för omgivningen.

Du verkar ha missat den här kartläggningen av styckmord i Sverige?

"Förövarna är nästan alltid män, medelåldern 35 och över hälften är tidigare dömda. Det visar en kartläggning av svenska styckmord – som också sätter ljus på hur gärningsmän kan lyckas undkomma hårda straff

Studien har kartlagt 43 styckningar i Sverige mellan 1991 och 2017. 29 av fallen är uppklarade och snittåldern hos de 40 gärningspersonerna i dessa var 35 år. Den yngsta gärningspersonen var 18 år och den äldsta 83"[/i].

"38 av förövarna var män, vilket utgör 95 procent. När det gäller offren var 56 procent män.

60 procent av gärningsmännen hade någon form av dom sedan tidigare, varav 40 procent gällande våldsbrottslighet. Men många var alltså tidigare ostraffade"

Källa: Aftonbladet https://share.google/kGvjUl5uMLZPn5poq

Varför vill du aldrig prata om att en stor procent var tidigare ostraffade när det gäller styckmord?

Citat:
Det vore intressant att lista alla personligheter och skapa en överblick över utbildning osv.

Jag drar lite ur minnet:

Styckmordet i Bollnäs: de skyldiga var knarkare
Styckmordet på Rajala: GM var åkare och låtsas-manager
Styckmordet på Halmstad: GM var knarkare
Styckmordet i Sigtuna: de skyldiga var kriminella.
Styckmordet i Köping: de skyldiga var knarkare

Osv.

Sen kan man hitta en och annan läkare, nån student osv, men det hör till undantagen.

Men i de uppräknade fallen var inget av offren gatuprostituerad som CdC med stor kontaktyta (Malmskillnadsgatan) så det känns som att du skjuter över målet när du påpekar vilka gärningsmännen var i dessa fall.

En stor kontaktyta kan avsevärt försvåra en brottsutredning genom att öka antalet personer som behöver förhöras och utredas, här pratar vi dessutom om en person (CdC) som stod på Malmskillnadsgatan och där kom i kontakt med många män från olika samhällsgrupper.

En annan omständighet som du verkar ignorera är att gärningsmännen i styckmordet i Bollnäs färdades hela 40 km innan de dumpade offrets kvarlevor vid en sjö norr om Bollnäs, det är även svårt att bortse från att Rajalas kvarlevor dumpades vid Granön Gysinge (Dalälven) och det är en avsevärd sträcka mellan brottsplatsen på Melongatan i Hässelby och dumpningsplatsen, närmare bestämt 144 km.

Även i styckmordet i Sigtuna så.färdades gärningsmännen cirka 59 km från brottsplatsen i Nacka till dumpningsplatsen.

Alla dessa fall borde väl peka bort från flyttgubbarna på Eugeniavägen 25 som tänkbara gärningspersoner om vi betänker att många gärningsmän vill helt uppenbart uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumplingsplatserna?

Inte ens missbrukarna i styckmordet i Högdalen 2018 dumpade offrets kvarlevor vid husknuten utan man färdades cirka 4 km till sjön Flaten innan man gjorde sig av med offrets kvarlevor.

Har du några tankar kring det här med att det är vanligt med långa avstånd mellan brottsplatsen och dumplingsplatserna?

Det verkar ju inte heller finnas något som pekar på att flyttgubbarna på E25 på nåt sätt skulle vara inblandade i offrets hädanfärd, det finns inga vittnesmål eller uppgifter om att hon träffade folket på flyttfirman i anslutning till sitt försvinnande?

Och så har vi då det här med att en del av kvarlevorna dumpades blott ett par hundra meter från flyttfirman?

Det här märkliga omständigheten borde väl peka bort från möjlig inblandning?
Citera
2026-04-16, 01:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
En kriminologiprofessor har alltså påstått att det är "bestickande" att Solnamannen har sparat brev från CdC, ett av hennes örhängen och en bunt DN-tidningar, där det skrevs om ett av Sveriges mest ikoniska mordfall. Man måste ju skratta, mitt i eländet. Om detta är "bestickande", får man förmoda att 50 personer som kände CdC borde ha anhållits, korsförhörts och fått sina badrum sönderslagna

Fast nu fick inte det sista säkra vittnet på Östermalm sitt badrum sönderslaget eller undersökt trots att hans bostad var CdC:s sista kända sovplats. Inte heller undersökte man detta vittnes 7 olika skjutvapen eller bil.

Om du vill uppfostra tråden i hur man ska sköta en utredning så är det ju rätt märkligt att du nästan helt ignorerar det sista vittnets stora roll i slutskedet av BO:s liv.

Citat:
CdC var langare, narkoman, prostituerad och tjuv. Hon stal som en korp överallt.

Överallt? Hur vet du det?

Citat:
Självklart strödde hon grejer omkring sig och självklart sparade hennes bekanta hennes saker. Hade jag känt henne i flera år och hade hon glömt ett örhänge i min bostad, hade jag också sparat det. Inget konstigt alls.

Vet du om det sista säkra vittnet på Östermalm sparade några av hennes saker? 🤔

Vad du själv skulle spara är helt ovidkommande eftersom du inte kände och umgicks med BO.
Citera
2026-04-16, 02:10
Medlem
snillet_1s avatar
Mårten Schultz nämndes i tråden och jag blev nyfiken då jag vet sen tidigare att han är en dilettant sin professorstitel till trots. Igår publicerades en (låst) artikel av honom om Da Costa-fallet. Men intressant är att en gammal pressbild på herrar Allgén och Härm frontar artikeln, där även den senare är helt synlig:

https://www.svd.se/a/pB1xPV/sa-kan-thomas-allgen-och-teet-harm-fa-upprattelse-i-da-costa-fallet
https://svd.vgc.no/v2/images/fc09dd20-ebbc-3b34-8bce-03f05dd208b1?fit=crop&format=auto&h=1125&q=80&upsc ale=true&w=2000&s=5976ff8b8e2b038a2819d12213b37193 fcdad9cf

Reagerade lite på det eftersom man varit så noga med att dölja Härm det senaste, inte minst i tv-serien.

Vad små och tunna de såg ut att vara.
Citera
2026-04-16, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Varför har Gunnar Strömmer inte dragit i ex gratia självmant efter de fyra första programmen? Gör han inget innan valet nu måste det ligga det en annan större hund begraven. (Palme?)
Detta är sjukt.

Att han skulle göra någonting självmant tror jag tyvärr är alldeles för mycket begärt i det läge som Sverige befinner sig i nu. Han har ju garanterat häcken full med ärenden av betydligt mer akutare karaktär. Bekämpningen av gängkriminalitet och alla skjutningar/sprängningar kan jag förstå ses som mer prioriterat. Jag avundas honom inte. Jag kan ha viss förståelse för att han inväntar ett formellt anspråk på ersättning. Jag tror inte heller att frågan om ex gratia till läkarna kan ha någon inverkan på riksdagsvalet. Det är inte något som direkt berör medelsvenssons plånböcker eller trygghet när de rör sig ute på gatorna.

Samtidigt så är frågan om ex gratia inte inte bara en administrativ fråga – det är en moralisk och rättslig angelägenhet som berör förtroendet för rättssystemet, vilket egentligen förstås borde intressera medelsvensson. Fallet da Costa är unikt i svensk rättshistoria eftersom det är en ständigt pågående orättvisa. Men, som sagt, jag tror tyvärr att andra samhällsfrågor är mer intressanta och viktigare för Strömmers väljare.
Citera
2026-04-16, 09:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Att han skulle göra någonting självmant tror jag tyvärr är alldeles för mycket begärt i det läge som Sverige befinner sig i nu. Han har ju garanterat häcken full med ärenden av betydligt mer akutare karaktär. Bekämpningen av gängkriminalitet och alla skjutningar/sprängningar kan jag förstå ses som mer prioriterat. Jag avundas honom inte. Jag kan ha viss förståelse för att han inväntar ett formellt anspråk på ersättning. Jag tror inte heller att frågan om ex gratia till läkarna kan ha någon inverkan på riksdagsvalet. Det är inte något som direkt berör medelsvenssons plånböcker eller trygghet när de rör sig ute på gatorna.

Samtidigt så är frågan om ex gratia inte inte bara en administrativ fråga – det är en moralisk och rättslig angelägenhet som berör förtroendet för rättssystemet, vilket egentligen förstås borde intressera medelsvensson. Fallet da Costa är unikt i svensk rättshistoria eftersom det är en ständigt pågående orättvisa. Men, som sagt, jag tror tyvärr att andra samhällsfrågor är mer intressanta och viktigare för Strömmers väljare.
Jag tror och hoppas att det blir en ärligt menad ursäkt som den som Morgan Johansson som statens representant levererade till bröderna i Kevinfallet. Ursäkten var för bröderna viktigare än skadeståndet, i det fallet hade även kommunen bidragit till galenskapen och där satt ursäkten långt inne men den kom till slut.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-04-16 kl. 09:11.
Citera
2026-04-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Tips om upphittad väska med damtillhörigheter på Vulcanusgatan i Stockholm, spaningsuppslag från den 7-9 oktober 1984.

Länk: https://www.dropbox.com/scl/fi/eq2qzb3a5k9pxwsr70qza/Tips-Vulcanusgatan-okt-1984-Upphittad-v-ska-med-damtillh-righeter.PDF?rlkey=sauw41909xytm880n7a5wxvg e&st=8vuvsnwg&dl=0

Hur kan man strunta i att anmäla fyndet till polisen trots att två personer uppmanat till det? Och varför kunde inte Anna-Lisa, uppgiftslämnaren på sista sidan i dessa uppslag, själv kontakta polisen?! Ursäkta språket, men vad var det för fega men uppenbart nyfikna kärringar?! Vad var problemet?!

Det geografiska läget, Vulcanusgatan (felstavat till Vulcaniusgatan i spaningsuppslaget) och väskans innehåll är ju egentligen högintressant! Men det finns inget mer i utredningsmaterialet kring detta tips, även om jag förmodar att mordutredarna, likt tipset om det illaluktande avfallet från containern på Eugeniavägen, ändå i rimlighetens namn måste ha eftersökt innehållet på soptippen, eller vart nu containern som väskan kastades i kan ha körts.

Markku Mankinen (hans namn stavas på flera sätt i offentliga källor) kan vara intressant i sammanhanget. På våren 1982 bodde han på Völundsgatan 7, nära Atlasmuren.

Han hade en av-och på-relation med "Monika" under hela 80-talet,, verkar det som. Han avled 2016, så vi missade honom med en hårsmån. Det hade varit teoretiskt möjligt att kontakta honom angående tillvaron med "Monika".

Vi ska självklart kolla var han var mantalsskriven år 1984.

Notera avståndet mellan Völundsgatan 7 och Atlasmuren 16. Fågelvägen: 130 m. Fågelvägen : 170 m.

Man kan anta att "Monika" och hennes farliga polare kom och gick i Mankinens bostad. Huruvida han använde adressen Völundsgatan 7 på sommaren 1984, återstår att se.

Det kan noteras att ett vittne omdelbart kopplade den upphittade väskan till de likdelar som hade hittats i centrala Stockholm. Denna tänkbara koppling var uppenbar, även för en lekman.

Och väskans innehåll är ett riktigt utropstecken. Hela innehållet har en teoretisk koppling till da Costas livsstil och specifika inköp. Detta är exakt den typ av väska och den typ av saker som da Costa förväntades äga. Notera också handduken.

Väskan tillhörde uppenbarligen en kvinna på glid. Det är inga normala kvinnor som släpar runt på just dessa grejer i en axelremsväska, varefter alltihop hamnar under en bygfutt, slarvigt gömt.

Om väskan gömdes av GM, passar förfarandet för övrigt perfekt ihop med resten av brottsscenariot. Utifrån det lilla vi vet om GM (eller det vi gissar rättare sagt), verkar det rimligt att han skulle trycka in BO:s väska under en byggfutt och lämna den där.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-16 kl. 10:10.
Citera
2026-04-16, 10:34
Medlem
Om väskan (som hittades vid Atlasmuren) lämnades av GM, kan jag se en psykologisk logik.

BO:s ägodelar betraktades antagligen som mindre dramatiska än likdelarna och eventuella fingeravtryck och DNA-spår hade nog GM ingen koll på. Jag gissar att GM agerade efter den spontana devisen "Ut med prylarna så snabbt som möjligt", med stenhårt fokus på likdelarna.

Om GM lämnade väskan under byggfutten, hade han nog en lös plan. Väskan skulle väl hämtas senare men pga dålig planering blev det inte av. Så gissar jag.
Citera
2026-04-16, 11:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Och väskans innehåll är ett riktigt utropstecken. Hela innehållet har en teoretisk koppling till da Costas livsstil och specifika inköp. Detta är exakt den typ av väska och den typ av saker som da Costa förväntades äga. Notera också handduken.
Kopplingen är till och med mer än teoretisk. Jämför vad vittnet Anna-Lisa sa att väskan innehöll med kvittona som återfanns i förvaringsskåpet (box K37503-00_del2, s. 52ff).

Gemensamma nämnare är nagellack, smink, tvål samt italienska skor. Det sistnämnda är en specifik och intressant detalj. CdC köpte italienska skor strax före sin död, som inte återfanns. I en undangömd väska, påminnande om sådana hon använde, hittades en högklackad, italiensk sko.
Citera
2026-04-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Kopplingen är till och med mer än teoretisk. Jämför vad vittnet Anna-Lisa sa att väskan innehöll med kvittona som återfanns i förvaringsskåpet (box K37503-00_del2, s. 52ff).

Gemensamma nämnare är nagellack, smink, tvål samt italienska skor. Det sistnämnda är en specifik och intressant detalj. CdC köpte italienska skor strax före sin död, som inte återfanns. I en undangömd väska, påminnande om sådana hon använde, hittades en högklackad, italiensk sko.

Det är ett fullständigt makalöst material!

Ja du har rätt. I box K37503-00_del2 hittar jag information om skorna (märke Carmens).
Da Costa använde alltså italienska damskor. Sådana skor fanns i den upphittade väskan.

Antalet utseendemedvetna kvinnor som lever vind för våg och använder italienska damskor som återfinns i en slarvigt gömd väska, under en byggfutt, bör vara mikroskopiskt.

Det är sannolikt att väskan tillhörde da Costa och att kunna säga det, är sensationellt bara det.

Notera att väskan hittades 150-200 m från adressen som Monikas partner använde 1982 (och förmodligen senare) och det tog ett par minuter att köra till Atlasmuren 16 från Fleminggatan 70.

Bilvägen mellan Fleminggatan 70 och Atlasmuren 16 var ung 800 m. Fågelvägen var det 500 m.

Jag säger då det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in