2026-04-16, 16:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag lade upp lite förstärkta bilder på det som jag tror är skoavtryck.

https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR

Lådorna är oxo med plus skorna.

Lådorna är troligen öppna p.g.a. att Gerd hade torkat av dem med fönsterputs.
Så gör jag själv hemma, i alla fall de översta lådorna för det skvätter ibland efter matlagning.

Det tipset kom från nagellack, tack.
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005
Citera
2026-04-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Tor och Gerd kommer hem, de upptäcker att någon verkar ha varit i huset, Tor går då in och kollar i ladan och stöter där på GM, handgemäng uppstår och Tor får en yxa i skallen. Gerd kommer fram och ser vad som hänt, försöker fly in i huset men GM kommer ikapp henne, slår yxan i skallen och drar henne sedan in i ladan.

Saken är den att huset är genomsökt men inga blodspår finns där, så antingen genomsöktes huset innan morden eller så tvättade sig GM och bytta kläder/skor innan han genomsökte huset. Jag tycker det då känns mest logiskt att Tor och Gerd kom på en inbrottstjuv.

Kan det stämma? Var JJ, ensam eller med kumpan, inbrottstjuv?

Varför stals Tors pass?

Edit: (Läser i tidigare inlägg att en teori är att Tors pass kanske låg i Gerds väska.)

Läste även om den röda bilen vars ägare aldrig hörde av sig och uppgifter om en "grå, sliten man".
Senast redigerad av honn 2026-04-16 kl. 17:21.
Citera
2026-04-16, 17:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kan det stämma? Var JJ, ensam eller med kumpan, inbrottstjuv?

Varför stals Tors pass?

Just det. Var någonstans hittade denne passet?

Luktar "Inside Information".
Citera
2026-04-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Just det. Var någonstans hittade denne passet?

Luktar "Inside Information".

Kan ha funnits i Gerds handväska sedan parets resa till Ryssland strax innan mordet, läste jag nu
Citera
2026-04-16, 17:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag uppdaterade denna sidan med mina egna nerstänkta lådor.

Ladda om sidan.

https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR
Citera
2026-04-16, 17:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Kan ha funnits i Gerds handväska sedan parets resa till Ryssland strax innan mordet, läste jag nu

Okay. Så både Pass och Bankkort i väskan.

Var hittade Du det?
Citera
2026-04-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja det finns flera som hade motiv att döda Tor Öberg, det var flera som tjänade på hans bortgång och tycker det var bra att han försvann.
Tor var en plåga för många i Brattås, han hade bråkat med dom flesta.

Med sin bror, med sin dotter, med sina grannar.
Han hade sagt upp bekantskapen med flera i familjen.
Tor var nog inte lätt att ha och göra med öht och var antagligen en enstöring som ville göra affärer och tjäna pengar.

Kanske lurade han fel person på någon svartaffär, där av dom 10.000kr i fickan.
Kanske fanns det mycket mer pengar på gården som mördarna kom över varför man inte brydde sig om att kolla hans plånbok, eller så ville man bara röja undan bevis i något handling. Detta eftersom mördarna uppenbarligen hade rotat i hans pärmar, ett kontrakt man ville riva som var värt mycket mer än 10.000kr.

Kanske var mordet rent av ett beställningsjobb, där man skickat ut någon för att pressa Tor på något.

Finns många mystiska omständigheter i detta, därför tror jag det aldrig blir löst, DNA verkar inte leda någonstans heller.

Var han även ovän med sin dotter?
(Förlåt Barbro. Tror ej det var hon. Eller den andra dottern.)
Citera
2026-04-16, 17:29
Medlem
Citat:
Var han även ovän med sin dotter?
(Förlåt Barbro. Tror ej det var hon. Eller den andra dottern.)

Om Tor var ovän med dottern i Bergeforsen förklarar det både hans testamente där enbart Barbro ärver och möjligen även att Barbro - som tydligen bodde längre bort från Härnösand än systern gjorde - åkte till gården.
Citera
2026-04-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Okay. Så både Pass och Bankkort i väskan.

Var hittade Du det?

T ex #1004

Citerar inlägget:

"quote=clostarwano|60519407]Det fanns visst ett testamente! Detta testamente har undersökts av SKL två gånger, enligt dottern B*rbro. Dottern In*er fick pengar och dottern B*rbro fick ärva hela gården.[/QUOTE
1. Vem hade träffat Tor när han sågs komma hem den 31 maj 2005 ca kl 11:00 vid brevlådan(sista gången vid liv)? Varför denna person anmäler inte mötte med Tor till polisen? Har Tor träffat nån denna morgonen?
2. Varifrån kommer de 10 000 kr? Man kan inte spåra de, de är inte från Tors konto!
3. Med vem Tor hade "affär" just innan mordet? Vilken "affär" och vilka träffade Tor sista dagar , eller sista månad?
4. Vad fanns i Gärds väskan? Har läst att både Tors och Gärds pass var i väskan och försvann?

Denna "pågående affär" fanns i pärmen och i väskan,men var inte offentlig, tror jag? Där kan vara motivet till mord?"
Senast redigerad av honn 2026-04-16 kl. 17:36.
Citera
2026-04-16, 17:50
Medlem
Citat:
T ex #1004

Citerar inlägget:

"quote=clostarwano|60519407]Det fanns visst ett testamente! Detta testamente har undersökts av SKL två gånger, enligt dottern B*rbro. Dottern In*er fick pengar och dottern B*rbro fick ärva hela gården.[/QUOTE
1. Vem hade träffat Tor när han sågs komma hem den 31 maj 2005 ca kl 11:00 vid brevlådan(sista gången vid liv)? Varför denna person anmäler inte mötte med Tor till polisen? Har Tor träffat nån denna morgonen?
2. Varifrån kommer de 10 000 kr? Man kan inte spåra de, de är inte från Tors konto!
3. Med vem Tor hade "affär" just innan mordet? Vilken "affär" och vilka träffade Tor sista dagar , eller sista månad?
4. Vad fanns i Gärds väskan? Har läst att både Tors och Gärds pass var i väskan och försvann?

Denna "pågående affär" fanns i pärmen och i väskan,men var inte offentlig, tror jag? Där kan vara motivet till mord?"

Det stämmer dock inte att dottern I "fick pengar" i Tors testamente.
Citera
2026-04-16, 18:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra dokumentär! Ny info:

”Vi kan se från dokument att han under åren har haft lite olika jobb, han har jobbat på lager, han har packat livsmedel, han har varit tidningsbud vid något tillfälle. Vi tar ganska nära i tid här, under 2023 och 2024 så var han inskriven hos Arbetsförmedlingen och då sökte han jobb väldigt aktivt, vitt och brett över hela landet. Så småningom så blev han utskriven från Arbetsförmedlingen i början av 2024 och då finns en notering om att han har hittat ett jobb, det vet vi inte riktigt vad det är för någonting.”

Från Krimrummet: Dubbelmordet i Brattås – jakten på ensamvargen 16 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/krimrummet/id1604824561?i=1000761717975&r=2068

Mer nyheter från annan podd: Aftonbladet Krim

“Det har varit svårt att hitta mycket om honom på nätet eller på sociala medier. Där har vi åtminstone hittills inte hittat någonting. Men några saker har vi kunnat få fram.
Vi har till exempel kunnat följa hans studieresa, där han bland annat har pluggat på elprogrammet på ett gymnasium i Sörmland. Vi kan säga att det är ganska goda betyg, framförallt i de ämnena som är just el-ämnen om man säger så. Där finns det flera MVG och det finns även i matematik och så där.”.

Från Aftonbladet Krim: Misstänkte dubbelmördaren i Brattås 14 apr. 2026
https://podcasts.apple.com/se/podcast/aftonbladet-krim/id1543381613?i=1000761257232&r=939
Citera
2026-04-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
En rastlös ensamvarg som lämnat sitt dna på en brottsplats med två ihjälslagna åldringar.

Någon i tråden var inne på det här med gårdar, att mgm verkar söka sig till platser med gårdar, och jag fick själv samma intryck.
En ensling som erbjuder sina tjänster till gårdsägare, som en dräng?
Mgm verkar på ytan planera sitt liv ordnat, men jag tror att därunder så har han haft andra motiv och andra drifter.
Kanske bara detta med behov av att jobba ensam som jobbat på lager, packat livsmedel, tidningsbud eller då något underliggande sinister behov.
Flera har redan varit inne på autism angående mgm, men att vilja leva som en vagabond samtidigt så jag vet inte?
Ska mgm fortsätta att neka, sitta och tiga och dessutom inte heller uppvisa några normala reaktioner så kommer fallet aldrig att lösas fullt ut.

Känns som fler personer i denna tråd vill avleda olika saker. Lite som stefan karlsson tråden där inblandade var inne och skrev innan dom åkte fast.
Möjligtvis om fler är inblandad så är nog jj tyst. Men ja jag skrev de också väldigt ovanligt att folk med autism är så sugen på att flytta runt då de är jobbigt med förändringar. Kan bara vara en disorganiserad person med empatistörningar, paranoid personlighetsstörning att fly, eller någon som har svårt att få och bibehålla jobb. Finns massor av alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in