2010-05-14, 02:11
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Sändes det något inslag i Efterlyst någon gång?

Enligt de länkade artiklarna i Allehanda, så skulle Brattås ha tagits upp i säsongens sista Efterlyst i septemper 2009, men utgick då pga Catrin da Costas preskribering.

Någon som vet vilket Efterlyst det kan ha förekommit i?

090909 enligt diskussionen tidigare i tråden.
Citera
2010-05-14, 02:23
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
090909 enligt diskussionen tidigare i tråden.
Tack!
Lyckades missa det trots att jag bläddrade igenom den inte allt för långa tråden.

Men kan inte få TV3 Play att bläddra fram förra säsongens program.
Citera
2010-05-14, 03:37
Medlem
SpaceCats avatar
Så - nu har jag lyckats se avsnittet.
Och det tillförde noll & intet.
Plus ett jävla sändningsavbrott mitt i inslaget om Brattås, som förresten börjar vid 26 minuter i Efterlyst 2009-09-10.
Jo, att Tor Öbergs pass är försvunnet var nytt för mig.

Skumt annars är att huset sökts igenom, "minutiöst" eller vad det stog i en artikel, utan att ett enda blodspår kunnat hittas.
Min första tanke är då att någon smugit in och letat igenom huset INNAN morden begicks.

Mordvapnet är inte hittat.
Däremot Gerds handväska, som återfanns nödtorftigt dold under ett träd - några meter söder om den så kallade "gräsvägen".
Någon som är bekant med "gräsvägen" och kan förklara dess läge i förhållande till husen eller annat?
Citera
2010-05-14, 10:06
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Så - nu har jag lyckats se avsnittet.
Och det tillförde noll & intet.
Plus ett jävla sändningsavbrott mitt i inslaget om Brattås, som förresten börjar vid 26 minuter i Efterlyst 2009-09-10.
Jo, att Tor Öbergs pass är försvunnet var nytt för mig.

Skumt annars är att huset sökts igenom, "minutiöst" eller vad det stog i en artikel, utan att ett enda blodspår kunnat hittas.
Min första tanke är då att någon smugit in och letat igenom huset INNAN morden begicks.

Mordvapnet är inte hittat.
Däremot Gerds handväska, som återfanns nödtorftigt dold under ett träd - några meter söder om den så kallade "gräsvägen".
Någon som är bekant med "gräsvägen" och kan förklara dess läge i förhållande till husen eller annat?

Ja, det var smart! Att ingen tänkt på det innan. Det vi vet är att Gerd pratade med sin dotter kl 12 samma dag som de blev mördade, hon ska då stått och tvätta fönster. Kanske har Tor och Gerd sedan begett sig från gården och då har någon passat på att ta sig in i huset. När Tor och Gerd sedan kommer tillbaka så stöter de på denne person och bråk uppstår...
Citera
2010-05-14, 14:17
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det var smart! Att ingen tänkt på det innan. Det vi vet är att Gerd pratade med sin dotter kl 12 samma dag som de blev mördade, hon ska då stått och tvätta fönster. Kanske har Tor och Gerd sedan begett sig från gården och då har någon passat på att ta sig in i huset. När Tor och Gerd sedan kommer tillbaka så stöter de på denne person och bråk uppstår...

Och sen lurar personen in dom i lagårn och slår ihjäl dom?
Nog för att det på senaste tiden stått att dom blivit flyttade så tror jag ändå ladan var platsen dom slogs ihjäl på
Citera
2010-05-14, 14:19
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Lite knöligt att kopiera och lägga upp bild.

Det är enklare om du söker själv.
Adressen är "Brattås 115, Härnösand".
Google Earth har bättre satellitbild än Eniro.

Har inte kollat satelitbilden, men kollade på en bild i tidningen misstänkt nr 1 2009
Citera
2010-05-14, 14:26
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Och sen lurar personen in dom i lagårn och slår ihjäl dom?
Nog för att det på senaste tiden stått att dom blivit flyttade så tror jag ändå ladan var platsen dom slogs ihjäl på

Tor och Gerd kommer hem, de upptäcker att någon verkar ha varit i huset, Tor går då in och kollar i ladan och stöter där på GM, handgemäng uppstår och Tor får en yxa i skallen. Gerd kommer fram och ser vad som hänt, försöker fly in i huset men GM kommer ikapp henne, slår yxan i skallen och drar henne sedan in i ladan.

Saken är den att huset är genomsökt men inga blodspår finns där, så antingen genomsöktes huset innan morden eller så tvättade sig GM och bytta kläder/skor innan han genomsökte huset. Jag tycker det då känns mest logiskt att Tor och Gerd kom på en inbrottstjuv.
Citera
2010-05-14, 15:25
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Tor och Gerd kommer hem, de upptäcker att någon verkar ha varit i huset, Tor går då in och kollar i ladan och stöter där på GM, handgemäng uppstår och Tor får en yxa i skallen. Gerd kommer fram och ser vad som hänt, försöker fly in i huset men GM kommer ikapp henne, slår yxan i skallen och drar henne sedan in i ladan.

Saken är den att huset är genomsökt men inga blodspår finns där, så antingen genomsöktes huset innan morden eller så tvättade sig GM och bytta kläder/skor innan han genomsökte huset. Jag tycker det då känns mest logiskt att Tor och Gerd kom på en inbrottstjuv.

Fullt logiskt tillvägagångssätt, eller så var det två personer fast då skulle det vara rätt kallt om den som var blodig höll sig utanför huset
Citera
2010-05-15, 02:13
Medlem
SpaceCats avatar
Ur Allehanda.se 10 september 2009
Citat:
Det finns en annan omständighet som ger ytterligare näring till att morden på Tor Öberg och Gerd Wiklund kanske inte riktigt gått till på det sätt som man först trott.

– Det var en hel del blod, särskilt av det våld som Tor råkat ut för och mördaren hade med stor sannolikhet en hel del blod på sig från båda offren. Inne i det genomsökta boningshuset fanns det dock inte ett enda blodspår. Huset är minutiöst genomsökt men inte det minsta lilla spår efter blodspår har påträffats, säger Jan-Ola Nordin.

LÄS MER I FREDAGENS TÅ.

Syftar den första fetningen på GM:s genomsökning och den andra på polisens?
Eller syftar båda meningarna på polisens tekniker?
I så fall finns det inget som säger att GM sökt igenom boningshuset...eller?

Har tidigare uppfattat det som att GM sökt igenom boningshuset grundligt, men det kanske är ett missförstånd.
Nu är jag säker...

Bonusfråga: Vad fan är "FREDAGENS TÅ"?
Citera
2010-05-15, 02:27
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ur Allehanda.se 10 september 2009

Syftar den första fetningen på GM:s genomsökning och den andra på polisens?
Eller syftar båda meningarna på polisens tekniker?
I så fall finns det inget som säger att GM sökt igenom boningshuset...eller?

Har tidigare uppfattat det som att GM sökt igenom boningshuset grundligt, men det kanske är ett missförstånd.
Nu är jag säker...

Bonusfråga: Vad fan är "FREDAGENS TÅ"?

Det är lite fel där, journalisten är långt efter sin tid

Tidigare hette Allehanda, Tidningen Ångermanland därav förkortningen TÅ, men det har den inte hetat på bra många år nu.

Vad gäller boningshuset så har det alltid stått att det varit genomsökt, troligen av både gärningsman och polis.

Är det någon som med säkerhet kan säga vad mordvapnet var ?
Jag har läst om både slägga och yxa.
Citera
2010-05-15, 02:44
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Det är lite fel där, journalisten är långt efter sin tid

Tidigare hette Allehanda, Tidningen Ångermanland därav förkortningen TÅ, men det har den inte hetat på bra många år nu.

Vad gäller boningshuset så har det alltid stått att det varit genomsökt, troligen av både gärningsman och polis.

Är det någon som med säkerhet kan säga vad mordvapnet var ?
Jag har läst om både slägga och yxa.
OK, tack!

Bland de första artiklarna stog polistekniker och undersökte en blodig slägga, men när GW var där så var ju "mordvapnet inte funnet" och han stog och himlade med ögonen som ett medium, mumlande om att det "troligen finns alldeles intill oss..."
Så mordvapnet är inte funnet, nej.

Är så väldigt nyfiken på om Ragnar Nilsson någonsin varit på Brattås 115.
Kanske med sin pappa eller någon av styvfarsorna.
Har han sen i 17-årsåldern tagit sig dit för att stjäla pengar?
Trott sig veta att Tor hade mycket pengar hemma och smugit in när båda var ute.
Inte hittat något i boningshuset och fortsatt till ladugården, där han till slut överraskats av Tor, som känner igen honom och därför måste dö.

Om GM inte går in i bostadshuset igen efter morden, så är frågan var Gerds handväska och Tors pass finns under tiden.
Kanske Gerd hade handväskan med sig när hon ertappade GM med den döende Tor i ladugården.
Och Tors pass låg i hennes handväska.
Citera
2010-05-15, 19:42
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
OK, tack!

Bland de första artiklarna stog polistekniker och undersökte en blodig slägga, men när GW var där så var ju "mordvapnet inte funnet" och han stog och himlade med ögonen som ett medium, mumlande om att det "troligen finns alldeles intill oss..."
Så mordvapnet är inte funnet, nej.

Jag undrar mest varför inte GW kom fram till samma idé som du, att huset genomsöktes innan mordet istället för tvärtom. Han stod väl och mumlade om att det var konstigt att inga blodspår fanns i huset?!

Citat:
Är så väldigt nyfiken på om Ragnar Nilsson någonsin varit på Brattås 115.
Kanske med sin pappa eller någon av styvfarsorna.
Har han sen i 17-årsåldern tagit sig dit för att stjäla pengar?
Trott sig veta att Tor hade mycket pengar hemma och smugit in när båda var ute.
Inte hittat något i boningshuset och fortsatt till ladugården, där han till slut överraskats av Tor, som känner igen honom och därför måste dö.

31 maj 2005 var slutet på Ragnars första gymansieår, som framkommit i den andra tråden har Ragnar bytt gymnasieprogram ett flertal gånger. Det får mig att misstänka att han inte var bunden till någon skola vid tidpunkten för mordet eftersom han förmodligen har hoppat av sitt första program då. Min tanke är då att Ragnar kanske lyckats ordna något svartjobb åt sig, t ex hugga ved åt Tor Öberg. Ett sådant svartjobb är knappast något man talar högt om till andra, så det kan förklara varför ingen annan i Tor och Gerds närhet känner till något om det.

Citat:
Om GM inte går in i bostadshuset igen efter morden, så är frågan var Gerds handväska och Tors pass finns under tiden.
Kanske Gerd hade handväskan med sig när hon ertappade GM med den döende Tor i ladugården.
Och Tors pass låg i hennes handväska.

Ja, hans pass kanske lämnades/glömdes kvar i Gerds handväska sedan de var i Ryssland. Som man vill man noga gärna förvara sitt pass i kvinnas handväska, än att ha det i sina byxfickor eller liknande.

Att hennes handväska senare hittades gömd i skogen tycker jag tyder mycket väl på att GM är en "snorunge". Även det att GM missade en större summa i Tors byxor som låg ihopvikta på sängen, pekar åt samma riktning.

Intressant allt det här. För bara fem dagar sedan hade jag ansett att detta mord var en mycket konstigt gåta där alla ledtrådar spretade åt alla håll. Men nu tycker jag vi fått till en hyfsat logisk teori om vad som hände den där majdagen 2005.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in