Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,82%
563 röster
Nej
14,18%
93 röster
2026-04-16, 15:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
I alla fall ser det glasklart ut med fallet STEGRA att sabotaget sker avsiktligt.

Så låg kompetens som projektet STEGRA uppvisar är omöjligt att det skulle vara slumpmässigt.

STEGRAs exceptionellt stora ansamling av INKOMPETENS inom samtliga positioner bara måste vara medvetet sabotage ALLTING annat är helt otänkbart.

Förstå hela samlade INKOMPETENTA ledarskapet som släpat sig fram till den position dom befinner sig på idag utan KOSTNADSKONTROLL, PROJEKTERINGSTIDPLAN, PRODUKTIONSTIDPLAN MM MM.

OCH DESSUTOM BYGGT PROJEKTET UPP OCH NED UTAN UNDERLIGANDE INFRASTRUKTUR.

DOM GER MAN TILLGÅNG TILL MER PENGAR.

OCH DÅ SÄGER DET INKOMPETENTA LEDARSKAPET ATT DOM SKA RAMPA UPP OCH GÖRA DETTA SNABBARE…..

DOM SKA ALLTSÅ BRÄNNA PENGAR I ETT DUBBELT SÅ HÖGT TEMPO UTAN KOSTNADSKONTROLL OCH PLANERINGEN 🤯🤯🤯.

Vad är det som händer med SVERIGE.
Det är klart att det är medveten djupt gående KORRUPTIONEN i STEGRA.

STEGRA HAR INTE HAMNAT I DEN SITUATIONEN DOM BEFINNER SIG PÅ GRUND AV OTUR.

När hamnar STEGRA i KU.

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.

Alla skyller på alla och inget eget ansvar och inga konsekvenser.

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/kalendersida/kalenderhandelse/oppen-utfragning/2026/apr/16/ku-utfragning-med-tidigare-finansminister_rdhdc220260416ou3/
Ja. Lägger man samman alla kraschade gröna projekt I Norrland blir det en ansenlig lista. Northvolt och förmodligen Stegra är.bara de senaste. Men det ser ut att bli fler!

Det kan inte vara en slump.

Detta är.bara artiklar jag kommer ihåg direkt

Citat:
Före Northvolt har Skellefteå upplevt tre gröna krascher under 2000-talet. Först etanol i Örnsköldsvik, sedan biopellets i Storuman, därefter vindkraftssatsningen Blaiken.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/sandstrom-skellefteas-hattrick-i-grona-krascher-fore-northvolt

Citat:
Skyfuel H2 – flygbränsle av biomassa och vätgas i Sollefteå
PTL – anoder till batterier i Timrå
Flagship One – flygbränsle i Örnsköldsvik
Hybrit – koldioxidsnål järnsvamp i Kiruna och Gällivare
Kedali Industry – batterimaterial i Skellefteå
Power2Earth–Fertiberia – koldioxidsnålt konstgödsel i Jokkmokk och Luleå
https://www.dagensps.se/bors-finans/grona-miljardsatsningar-i-norr-har-ar-projekten-som-sprack/
DN har visst varit med att göra den listningen.

Citat:
Nytt grönt miljardprojekt planeras i Skellefteå
flygbränsle igen
https://www.di.se/nyheter/nytt-gront-miljardprojekt-planeras-i-skelleftea/
Citat:
SkyKraft är ett samarbetsprojekt mellan Skellefteå Kraft och SkyNRG. Genom att kombinera våra expertiser inom förnybar energi och hållbart flygbränsle vill vi bana väg för en fossilfri flygindustri.
https://www.skekraft.se/om-oss/foretaget/i-fokus/vatgas/skykraft-industrisatsning-pa-hallbart-flygbransle/
Senast redigerad av wwr 2026-04-16 kl. 15:43.
Citera
2026-04-16, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är.en helt felaktig anklagelse. Jag använder ibland AI för.att sammanfatta fakta. Jag har frågat efter väldefinierade fakta.

AI har inget med tanken i inläggen att göra. Endast välavgränsad informationsinhämtning.

Och vad gäller det senast inlägget är det fakta som jag redan känner och tidigare har postat i olika sammanhang.

Jag tror det enda jag frågade AI om.var hur många jobbare som omkom när de byggde JPMorgan Chase.

Citaten visste jag redan resultatet av men bekräftade genom att fråga AI.

Det är som en Googlesökning fast snabbare.

Ingen »saboterar« avsiktligt. Det handlar om okunnighet, överoptimism, övertro, grupptänkande och snyltande. Ingen vill att det ska gå fel, men det gör det för att det saknas verklighetsförankring.

Just därför är det så intressant när Wallenberg nu går in när de påstår att den gröna omställningen är fundamentalt att varje enskilt företag eftersom kunderna efterfrågar hållbarhetslösningar.

Jag tycker att det han säger är rena floskler. Han sveper över begreppet »grön omställning« och förklarar det med »hållbarhetslösningar«. Det är två helt olika begrepp. Grön omställning har spårat ur och har endast blivit en jakt på koldioxid till varje pris. Det har inget med hållbarhet att göra som är ett mycket mer omfattande begrepp med utgångspunkt i en balans mellan flera komponenter. Att han sedan hänvisar till att »kunderna efterfrågar« är också en floskel. Vad är det som de efterfrågar egentligen, är det ofärdiga batterier från Northvolt eller ofärdigt stål från Stegra (som ännu inte finns) eller är det produkter som förenar bättre funktion, lägre elbehov och större kostnadseffektivitet med miljövänlig produktion? Jag tror det senare.

Återigen miljö och klimat är inte synonymer, vilket det tyvärr tillåtits bli. Koldioxid är inte ett gift, snarare tvärtom, men svaveldioxid, tungmetaller och kvicksilver är skadligt. Därför borde världen riva Parisavtalet och i stället förenas i att ersätta alla kolkraftverk. Att försöka bygga ett stålverk i Boden med en produktion som ligger på 1 promille av världsproduktionen har exakt ingen betydelse för de globala koldioxidutsläppen. Det är inte ens en felräkning i marginalen.

Wallenberg tror att de ska tjäna grova pengar på något helt annat än att »rädda planeten«. De tänker tjäna pengar på politiska regleringar och byråkratiska förbud som gynnar dem, missgynnar andra och som saknar annan betydelse.

Där har du okunnighet, överoptimism, övertro, grupptänkande och snyltande.
Citera
2026-04-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ingen »saboterar« avsiktligt. Det handlar om okunnighet, överoptimism, övertro, grupptänkande och snyltande. Ingen vill att det ska gå fel, men det gör det för att det saknas verklighetsförankring.

Just därför är det så intressant när Wallenberg nu går in när de påstår att den gröna omställningen är fundamentalt att varje enskilt företag eftersom kunderna efterfrågar hållbarhetslösningar.

Jag tycker att det han säger är rena floskler. Han sveper över begreppet »grön omställning« och förklarar det med »hållbarhetslösningar«. Det är två helt olika begrepp. Grön omställning har spårat ur och har endast blivit en jakt på koldioxid till varje pris. Det har inget med hållbarhet att göra som är ett mycket mer omfattande begrepp med utgångspunkt i en balans mellan flera komponenter. Att han sedan hänvisar till att »kunderna efterfrågar« är också en floskel. Vad är det som de efterfrågar egentligen, är det ofärdiga batterier från Northvolt eller ofärdigt stål från Stegra (som ännu inte finns) eller är det produkter som förenar bättre funktion, lägre elbehov och större kostnadseffektivitet med miljövänlig produktion? Jag tror det senare.

Återigen miljö och klimat är inte synonymer, vilket det tyvärr tillåtits bli. Koldioxid är inte ett gift, snarare tvärtom, men svaveldioxid, tungmetaller och kvicksilver är skadligt. Därför borde världen riva Parisavtalet och i stället förenas i att ersätta alla kolkraftverk. Att försöka bygga ett stålverk i Boden med en produktion som ligger på 1 promille av världsproduktionen har exakt ingen betydelse för de globala koldioxidutsläppen. Det är inte ens en felräkning i marginalen.

Wallenberg tror att de ska tjäna grova pengar på något helt annat än att »rädda planeten«. De tänker tjäna pengar på politiska regleringar och byråkratiska förbud som gynnar dem, missgynnar andra och som saknar annan betydelse.

Där har du okunnighet, överoptimism, övertro, grupptänkande och snyltande.

STEGRA HAR VERKLIGEN INTE EN UPPFÖLJNINGSBAR TIDPLAN.

Det är inte INKOMPETENS.

Det är ett medvetet SABOTAGE som alla inblandade har accepterat för att KORRUPTIONEN ska bli djupare och mindre spårbar.

SABOTAGET är helt uppenbart om STEGRA skulle lätta på transparensen

” Projekten får inte alltid den transparens och genomlysning som krävs för att det mest innovativa eller produktiva förslaget ska vinna.”

17 juni 2025
https://esbri.se/asikten-fordelarna-overskattas-i-megaprojekt/

STEGRA vill inte vara transparent dom vet att i deras affärsmodell ingår SABOTAGE som en parameter för att driva TID och KOSTNAD framåt.

Och dom kommer undan med det.
Citera
2026-04-16, 16:32
Medlem
Citat:

I verkligheten har ju månlandningen 1969 haft liten eller ingen betydelse för mänskligheten. Det slutades även med månlandningar 1972. Det hela vara bara ett bländverk och en symbolstrid mellan USA och Sovjet som kostade ofantliga summor, vilka hade kunnat användas avsevärt bättre för mänskligheten.
.
.
det var väl därför LKAB tänkte etablera Hybrit med ett behov på 70 TWh/år i ett område som bara producerar 25 TWh/år.

Nja, det var många teknikområden som utvecklades i samband med rymdkapplöpningen. Kanske inte just själva månlandningen men väl på vägen dit. Visst kan man alltid påstå att den teknikutvecklingen skulle kunnat skett senare men den formen av konkurrens som exiterade mellan USA och Sovjetunionen var onekligen teknikdrivande. Precis som utveckling inom militära sofistikerade vapen.

1. Du har säkert en miniräknare i någon låda eller rent av framför dig. Mikrodatorer utvecklades något enormt under denna epok. Bärbara datorer.

2. Nya material som används än idag, bl.a kompositmaterial i olika former.

3. Lysdioder.

4. Reptåliga linser.

5. Satellitkommunikation, varje gång du slår på TV:n så tänk på rymden.

6. Örontermometrar

7. Kardborreband utvecklades i samband med rymdfarten.

Det gebit jag har arbetat inom gjorde helt uppenbart stora framsteg under Apollo-eran. Används till största delen civilt nu mera.

...........

Ditt andra påstående gör mig något förvirrad. Det skulle innebära att ingen ny verksamhet fick etableras om det innebar att mer än den el som producerades inom ett elområde blev förbrukat.

I så fall får ingen el transporteras varken till eller ifrån de olika elområdena. Allt måste ligga i balans oavsett om köpare och säljare är överens om ett avtal. Kort sagt, ingen el kan transporteras från ex. norra Sverige till södra Sverige. Det blir den faktiska kontentan av det hela.

I.o.f.s är det en mycket brutal lösning som du står för men jag tror inte att ex. stockholmare och skåningar skulle bli så glada om elen från norr brutalt klipptes av.
Senast redigerad av Konrad 2026-04-16 kl. 16:38.
Citera
2026-04-16, 16:42
Medlem
fidelios avatar
Ska bli intressant att se om man nu lyckas attrahera lite riktig kompetens och inte bara start-up folk.

SSABs förre VD kan jag tänka mig fått frågan.
Citera
2026-04-16, 16:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nja, 1. det var många teknikområden som utvecklades i samband med rymdkapplöpningen. Kanske inte just själva månlandningen men väl på vägen dit. Visst kan man alltid påstå att den teknikutvecklingen skulle kunnat skett senare men den formen av konkurrens som exiterade mellan USA och Sovjetunionen var onekligen teknikdrivande. Precis som utveckling inom militära sofistikerade vapen.

1. Du har säkert en miniräknare i någon låda eller rent av framför dig. Mikrodatorer utvecklades något enormt under denna epok. Bärbara datorer.

2. Nya material som används än idag, bl.a kompositmaterial i olika former.

3. Lysdioder.

4. Reptåliga linser.

5. Satellitkommunikation, varje gång du slår på TV:n så tänk på rymden.

6. Örontermometrar

7. Kardborreband utvecklades i samband med rymdfarten.

Det gebit jag har arbetat inom gjorde helt uppenbart stora framsteg under Apollo-eran. Används till största delen civilt nu mera.

...........

2. Ditt andra påstående gör mig något förvirrad. Det skulle innebära att ingen ny verksamhet fick etableras om det innebar att mer än den el som producerades inom ett elområde blev förbrukat.

I så fall får ingen el transporteras varken till eller ifrån de olika elområdena. Allt måste ligga i balans oavsett om köpare och säljare är överens om ett avtal. Kort sagt, ingen el kan transporteras från ex. norra Sverige till södra Sverige. Det blir den faktiska kontentan av det hela.

I.o.f.s är det en mycket brutal lösning som du står för men jag tror inte att ex. stockholmare och skåningar skulle bli så glada om elen från norr brutalt klipptes av.

Jag svarar genom att fetmarkera delar i ditt inlägg:

1. Jag talar om månlandningen per se och du går i Mariana Mazzucato fälla som hon lurade Ursula von der Leyen med, att allt som utvecklats efter månlandningen inte skulle skett utan månlandningen.

2. Jag har inte berört ordet förbud. Det är du som ständigt återkommer till det. Jag konstatera att om ett elområde har överskott kommer elpriset att vara lägre än om det har underskott. Det innebär att kostnaden att bedriva elintensiv verksamhet blir markant högre i ett elområde som har underskott än i ett som har överskott.
Citera
2026-04-16, 17:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Ska bli intressant att se om man nu lyckas attrahera lite riktig kompetens och inte bara start-up folk.

Det tro jag inte att han fått. Det kommer inte heller att vara aktuellt att anställa en ny kompetent VD förrän det är nära till produktionsstart. Att pajasen Henrik Henriksson tillåts vara kvar nu tror jag är övergående. Jag tror att han fasas ut fram till årsskiftet och att det sätts in en ledartrojka med en VD inriktad på att få stora byggprojekt i hamn samt en med god kunskap om stålmarknaden samt en med juridisk kompetens.
Citera
2026-04-16, 17:22
Medlem
Citat:
Jag svarar genom att fetmarkera delar i ditt inlägg:

1. Jag talar om månlandningen per se och du går i Mariana Mazzucato fälla som hon lurade Ursula von der Leyen med, att allt som utvecklats efter månlandningen inte skulle skett utan månlandningen.

2. Jag har inte berört ordet förbud. Det är du som ständigt återkommer till det. Jag konstatera att om ett elområde har överskott kommer elpriset att vara lägre än om det har underskott. Det innebär att kostnaden att bedriva elintensiv verksamhet blir markant högre i ett elområde som har underskott än i ett som har överskott.

1. Jag kompletterade det hela efter det att du hade svarat. Visst kan man alltid fundera på vad som skulle ha hänt om kapitalet inom rymdindustrin hade placerats inom andra branscher men den frågan lär vi aldrig få svar på.

Kom inte och säg att du tvivlar på månlandningen?

2. Frosseri i självklarheter. Varför då skriva detta?:
därför LKAB tänkte etablera Hybrit med ett behov på 70 TWh/år i ett område som bara producerar 25 TWh/år.

Det blir priset som styr konstaterar du plötsligt nu efter att först tydligen på något för mig dunkelt sätt, försökt få det hela till att handla om hur mycket el som produceras inom ett elområde.

Då kan vi lämna den diskussionen eftersom vi är helt överens om rena självklarheter.
Citera
2026-04-16, 17:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
1. Jag kompletterade det hela efter det att du hade svarat. Visst kan man alltid fundera på vad som skulle ha hänt om kapitalet inom rymdindustrin hade placerats inom andra branscher men den frågan lär vi aldrig få svar på.

Kom inte och säg att du tvivlar på månlandningen?

Har jag skrivit eller antytt det? Det har för övrigt varit sex månlandningar (Apollo 11, 12, 14, 15, 16 och 17) där totalt 12 olika personer vandra på månen.

Citat:
2. Frosseri i självklarheter. Varför då skriva detta?:
därför LKAB tänkte etablera Hybrit med ett behov på 70 TWh/år i ett område som bara producerar 25 TWh/år.

Det blir priset som styr konstaterar du plötsligt nu efter att först tydligen på något för mig dunkelt sätt, försökt få det hela till att handla om hur mycket el som produceras inom ett elområde.

Då kan vi lämna den diskussionen eftersom vi är helt överens om rena självklarheter.

Priset blir en konsekvens från hur mycket som produceras och förbrukas. Det verkar många inte förstå. Det är alltför många som inte har en aning om hur lite det produceras i SE1 och hur snabbt det skulle bli underproduktion om det etablerades flera stora förbrukare. Stegra tar vid full produktion ensam hela överskottet med följden att SE1 får underproduktion och blir importberoende som ger väsentligt höjda priser.

Det innebär inte att jag vill »förbjuda« något som du ständigt återkommer till när du försöker diskutera. Att jag visar på konsekvenser innebär inte att jag vill införa förbud. Jag anser att marknaden ska styra. Tyvärr är den europeiska elmarknaden en reglerad kartell med marginalprissättning som innebär motsatsen till fri marknad.
Citera
2026-04-16, 17:55
Medlem
Många av dom stjärnrekryteringar som gjorts till det FOSILFRIA STÅLVERKET STEGRA har man bosatt i 2 nyproducerade fastigheter på Sveavägen i Boden.

Lokal befolkningen benämner området som New Delhi.

Intresserade kan undersöka släktskap, vistelse längd i Boden/ Sverige och flyttdatum.
https://www.hitta.se/sveav%C3%A4gen+boden/personer/2

Arbetslösheten i Sverige ligger på 8,8% totalt.

Dessa rekryteringar sker i ett högre tempo än byggnationen av STÅLVERKET STEGRA.

Är det endast av en slump som gör att det känns märkligt.

Eller är det

SABOTAGE🤷‍♂️

Men i BODEN går det fort nu, och det beror inte på närheten till Finland.
https://www.migrationskartan.se/

Och övertygelsen att den inhemska kompetens enkelt kan likställas med STEGRAs stjärnrekryteringar.
Men LEDARSKAPET måste MÖJLIGGÖRA förändringen för nationens bästa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/regeringen-utreder-flyttstod-ska-sanka-arbetslosheten

STEGRA HAR FORTFARANDE INTE EN ENDA ANING OM NÄR STÅLVERKET SKA VARA KLART.
Senast redigerad av Filfjant 2026-04-16 kl. 18:17.
Citera
2026-04-16, 18:37
Medlem
Vilka skulle vinna på att slå krokben för STEGRA.

KALLE saknar sjukdomsinsikt, vi får se om Wallenberg har sjukdoms insikt eller om det bara är snack.

Och STEGRA har slut på PENGAR, ”någon” har hållit liket vid liv genom att betala ut pengar under bordet utan VÅR insyn.

SD, eller någon annan vill sabotera för STEGRA……

MISSLYCKANDET ÄR STEGRAS EGNA FÖRTJÄNST.
Och dom fortsätter misslyckas, tyvärr.

” Teknikskiften kräver att stora aktörer, likt Wallenberg, vågar satsa. Samtidigt måste det offentliga investera i elförsörjning, Malmbanan, hamnkapacitet och annan viktig infrastruktur.
Ett sådant partnerskap gynnar alla. Men får vi i höst en ny Tidöregering – där SD blir den dominerande kraften – kommer det inte att bli verklighet. ”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0pBkOM/stegra-ska-sd-lagga-krokben-for-wallenberg-nu?utm_source=iosapp&utm_medium=share

” Mer än 80 procent av Kinas stålproduktion uppgraderad till ultralåga utsläpp
Utsläppen har redan minskat med 34 miljoner ton koldioxid – motsvarande att permanent stänga åtta kolkraftverk. Stålindustrin står för 7 procent av världens totala utsläpp, och Kina producerar mer än hälften av världens stål.”
https://www.warpnews.se/green-tech/mer-an-80-procent-av-kinas-stalproduktion-uppgraderad-till-ultralaga-utslapp/

MÅNGA AV STEGRAS potentiella kunder kommer inte att vänta, dom kommer att ställa om.

SABOTAGE eller krokben 🤷‍♂️
Citera
2026-04-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio

Han är nog inte intresserad.

Han fick väldigt bråttom att gå i pension i samma sekund som han insåg att Hybrit var "tekniskt möjligt" vilket betyder att det är "ekonomiskt omöjligt". Om det hade varit ekonomiskt möjligt så hade "forskarna" sagt just det. Men forskarna är samma autistiska karriärister som Martin och vrängde det till att de hade lyckats så fantastiskt bra och att Hybrit var en succe och de hade minsann bevisat att det var "tekniskt möjligt" att göra fossilfritt stål med vätgas.

Det tog Martin ett halvår att klura ut att det betydeder att teknologin inte är skalbar på långa vägar. Och då fick han bråttom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in