Oj, det här ser ju verkligen inte bra ut.
1. Joakim säger i en vlogg den 27 februari att TV4 har gett honom lov att göra programmet, så länge han inte använder namnet "Förrädarna".
TV4 äger dock inte normalt själva formatet, utan har en licens att producera och sända den svenska versionen.
Rättigheterna till formatet ligger i regel hos formatägaren, IDTV, som är en del av All3Media Group. Därför kan en kanal normalt inte ge vidare rättigheter att kommersiellt kopiera ett licensierat format till tredje part.
2. Om Joakim saknar licens eller rättigheter till format som i praktiken bygger på ett skyddat TV-koncept,
kan det potentiellt röra sig om upphovsrättslig eller formatmässigt intrång beroende på hur nära helhetskonceptet ligger originalet. Utifrån det som visats upp hittills kan det uppfattas som att flera centrala delar ligger relativt nära originalformatet, vilket i så fall skulle göra licensfrågan mer relevant om programmet ska sändas kommersiellt.
3. Om Joakim och Jonna har marknadsfört ett betalt medlemsskap där de sagt att "Mördarna" skulle släppas den 1 april men det inte har levererats,
kan det potentiellt vara vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen, beroende på hur tydligt detta har utlovats och vad konsumenterna rimligen kan förväntat sig.
Det går att konstatera utifrån det som visats av Joakim att "Mördarna" innehåller flera inslag som liknar det ursprungliga formatet i upplägg och miljö. Om det i sin helhet är tillräckligt likt ett skyddat format är dock en juridisk bedömning som i slutändan får göras av rättighetsinnehavaren, exempelvis IDTV/All3Media Group.
All3Media Group: https://www.all3mediainternational.com/contact/formats-licensing
IDTV: https://idtv.nl/en/
Konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/
OT. Kommer 'Skuldrådgivaren' prata om detta? Jag är också nyfiken på om 'Skuldis' har fått tillstånd av Fabian Falana att använda hans bild i sina thumbnails. Om inte kan det ju röra sig om
upphovsrättsintrång. Var det inte 'Skuldis' som läste juridik...?
Citat:
Ursprungligen postat av
larssvensk
Hur går det med deras jätte satsning "Mördarna" (eller vad det nu skulle kallas istället för förrädarna). De hade ju fått okey från tv4?
Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Tv4 får inte säga ja till inspelningen av mördarna.
Det är ett bolag i Nederländerna som äger konceptet och det är de man köper rättigheterna av.
Citat:
Ursprungligen postat av
larssvensk
Jaha så när han sa att han fått okey av tv4 men måste byta namn. Så stämde inte det, bara nått han sa.
Jag var inte och kollade på hans kanal om det var uppladdat. Skulle varit i början i april och först för medlemmar om jag förstått det rätt enligt kommentaren från hans fans på senaste uppladdad video. Var nån som skrev att de betalat medlemskap för att kunna se.
Lite surt om man betalar för nått man blivit utlovat och så kommer inget. Men de är hans fans så de tycker det säkert är jätte bra.
Jag hade anmält och krävt återbetalning, om det var nått jag skulle vilja ha sett.