Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-08, 00:37
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Vilken tur att man inte tar ställning för någon part i denna konflikt utan fattar att det finns skräp på båda sidorna.

Precis så.. Det är skräp på bägge sidor.
Citera
2025-12-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajtinband
Jag var tvungen att fråga chat gpt
:

Jag delar upp ditt svar i två delar eftersom du egentligen frågar om två helt olika psykologiska fenomen:

1️⃣ Kan autism göra att man feltolkar sociala och abstrakta uttalanden så att de upplevs traumatiskt — även om avsikten inte var skadlig?
2️⃣ Låter Jockes livssituation som narcissism eller psykopati?

Jag svarar seriöst, sakligt och utan spekulationer som kan skada en riktig person.

⭐ 1. Autism, feltolkning och ”upplevt trauma”

Det här är viktigt:
👉 Autism skapar inte falska minnen.
MEN
👉 autism kan göra att man tolkar situationer bokstavligare och mer hotfullt än neurotypiska gör, särskilt som barn.

⚡ Varför kan det hända?

Personer med autism kan ha:
• nedsatt förmåga att förstå ironi, skämt, och tvetydiga uttalanden
• bokstavstolkning av språk
• svårigheter att särskilja skämt från allvar
• svag central koherens (man får detaljer men inte hela sammanhanget)
• sensorisk överkänslighet som gör situationer mer intensiva
• svårare att tolka ansiktsuttryck och tonfall
• svårt att avgöra avsikten bakom det som sägs
• bristande anknytning eller trygghet som gör utsagor mer laddade

Resultatet:

🔥 Barnet kan bli skrämt av något som inte var tänkt som skrämmande.

Det betyder inte att minnet är ”falskt”, utan att den emotionella upplevelsen var äkta, även om avsikten från föräldern inte var illvillig.

🧪 Exemplet du tar upp (”stick dig med nål, du har monsterblod”)

Det är faktiskt en klassisk typ av situation där autism kan leda till:
• bokstavlig tolkning
• emotionell chock
• förvirring
• kvarstående minnesbild utan känsla av ironi
• att minnesfragment blandas ihop med andra situationer

Det blir ett traumaliknande minne, även om det inte var ett avsett trauma.

Detta kallas:

”perceived trauma” eller ”subjektiv traumatisering”
— något som är psykologiskt lika verkligt som objektivt trauma.

Det är vanligt hos barn med autism i otrygga eller oförutsägbara miljöer.

⭐ 2. ”Kan det vara som i Jockes fall?”

(Återigen: jag uttalar mig generellt, inte diagnostiskt.)

Den offentliga berättelsen innehåller:
• bokstavliga tolkningar av vuxnas ord
• fragmentariska minnen
• förvirring mellan händelser över tid
• dissociativa drag
• perioder av självskada
• instabil anknytning
• stark känslighet för avvisning

Allt detta är betydligt mer förenligt med:
• autism
• trauma
• dissociation
• ADHD
• emotionell instabilitet

…än med att han skulle ”hitta på” traumabilder avsiktligt.

Det är alltså helt möjligt att delar av minnena har färgats av barnets tolkning + senare stress + dissociation.

Det betyder inte att han ljuger — det betyder att minnet inte är en videokamera, särskilt inte i en hjärna som utvecklas under stress och otrygghet.

⭐ 3. Narcissist? Psykopat?

Här kan jag svara mycket tydligt:

🔥 Nej, varken narcissism (NPD) eller psykopati stämmer särskilt väl in på den livsbild han visat offentligt.

Varför inte psykopati?

Psykopati kännetecknas av:
• ingen ångest
• ingen empati
• ingen skuld
• stabilt manipulativ stil
• kallhet

Det han uttryckt:
• stark ångest
• skuld
• skam
• omtanke om sin familj
• emotionellt överflöd, inte kyla
→ inte psykopatologiskt mönster.

Varför inte narcissistisk personlighetsstörning (NPD)?

NPD kräver:
• grandiositet
• behov av beundran
• brist på empati
• utnyttjande av andra
• instabil självkänsla som döljs bakom fasad

Den offentliga bilden visar snarare:
• självhat
• osäkerhet
• överdriven öppenhet om svagheter
• kollapsande självkänsla
• mer självförakt än grandiositet
→ inte typiskt för NPD.

Det finns en helt annan förklaring som passar bättre:

⭐ ADHD + autism + trauma → starka känslor, impulsivitet, instabilitet

Detta kan se narcissistiskt ut från utsidan, men har helt andra rötter.

⭐ Slutsats

1. Ja — autism kan göra att ett barn upplever situationer som traumatiska trots att avsikten var något helt annat.
Minnen kan bli fragmenterade, bokstavligt tolkade och sammankopplas med andra händelser.

2. Inget i den offentliga bilden talar för psykopati eller narcissistisk personlighetsstörning.
Snarare talar mycket mer för en kombination av:
• autism
• ADHD/ADD
• trauma/komplex PTSD
• affektinstabilitet
• dissociativa drag

…vilket är ett helt annat mönster..
Du har rätt, han har inte skapat falska minnen.

I sin podd berättar han att hans första minne var en vecka innan inläggningen, att han satt och grät under köksbordet. Men andra gånger har han berättat om saker som hände månader innan. Han ljuger, punk slut och det är inte svårt att förstå varför.
Citera
2025-12-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Precis så.. Det är skräp på bägge sidor.

Nu pratar vi om era idoler och vad de gjort fel. Låt oss hålla oss till ämnet. "Men du då" funkar inte i vuxenvärlden.
Senast redigerad av Ralfhead 2025-12-08 kl. 00:45.
Citera
2025-12-08, 00:45
Medlem
Kredit till Jocke iaf för att han två ggr säger åt Anjo att lyssna några sekunder på Bo-Göran innan de börjar en ny lång monolog

Det måste väl vara mycket bättre att ta allting skriftligt då allt dokumenteras än att det muntligt när SVT-journalisten har annat att göra än att lyssna på deras pladder när han inte ens får chans att svara!
Citera
2025-12-08, 00:48
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfhead
Men nu pratar vi om era idoler och vad de gjort fel. Låt oss hålla oss till den sidan. "Men du då" funkar inte i vuxenvärlden.

Jag har inga idoler. Har du?
Jag går på känsla.
Och jag får en känsla som säger.. - Att Anjo borde backa lite.
Inte pga av att han gör fel men detta är för infekterat och det kan smitta.
På ett dåligt sätt.
Citera
2025-12-08, 00:55
Medlem
Kedoxs avatar
Tyvärr plågade jag mig igenom Anjos video.

Jocke sitter och säger att han har dokument och skärmdumpar hit och dit, mest om saker rörande Chrippa (det är hans puckade brorsa va med en mastodonttråd här på FB?), hursomhelst, deras jävla syskonbråk är nog den minst intressanta biten av alla, där kanske Jocke har rätt men tror det finns betydligt värre skelett.

Men det jag tänkte på var att framförallt Anjo lät otroligt jävla stressad. Känns som han gjort bort sig totalt på något sätt som han är livrädd kommer ut.
Antingen mot någon annan eller snackat skit om Jocke personligen. Är det det senare kommer väl Jocke som ändå är en stor maktfaktor än så länge i onlinesverige fimpa honom då Anjos youtubekarriär till 80% verkar bygga på att han är bra polare med Jocke och dennes främste försvarare.

Men man får väl se vad som kommer fram. Videon verkar inte vara nyinspelad. Gissar att varje avsnitt har ett tema varav del 1 var tveksamheten kring sanningshalten kring påståendena i boken.

Hoppas det inte ska vara något om deras förbannade syskonbråk som gått som en löpeld på nätet. Den där Chrippa verkar ju vara MINST en lika stor hönshjärna.
Citera
2025-12-08, 00:55
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajtinband
Jag var tvungen att fråga chat gpt
:

Jag delar upp ditt svar i två delar eftersom du egentligen frågar om två helt olika psykologiska fenomen:

1️⃣ Kan autism göra att man feltolkar sociala och abstrakta uttalanden så att de upplevs traumatiskt — även om avsikten inte var skadlig?
2️⃣ Låter Jockes livssituation som narcissism eller psykopati?

Jag svarar seriöst, sakligt och utan spekulationer som kan skada en riktig person.

⭐ 1. Autism, feltolkning och ”upplevt trauma”

Det här är viktigt:
👉 Autism skapar inte falska minnen.
MEN
👉 autism kan göra att man tolkar situationer bokstavligare och mer hotfullt än neurotypiska gör, särskilt som barn.

⚡ Varför kan det hända?

Personer med autism kan ha:
• nedsatt förmåga att förstå ironi, skämt, och tvetydiga uttalanden
• bokstavstolkning av språk
• svårigheter att särskilja skämt från allvar
• svag central koherens (man får detaljer men inte hela sammanhanget)
• sensorisk överkänslighet som gör situationer mer intensiva
• svårare att tolka ansiktsuttryck och tonfall
• svårt att avgöra avsikten bakom det som sägs
• bristande anknytning eller trygghet som gör utsagor mer laddade

Resultatet:

🔥 Barnet kan bli skrämt av något som inte var tänkt som skrämmande.

Det betyder inte att minnet är ”falskt”, utan att den emotionella upplevelsen var äkta, även om avsikten från föräldern inte var illvillig.

🧪 Exemplet du tar upp (”stick dig med nål, du har monsterblod”)

Det är faktiskt en klassisk typ av situation där autism kan leda till:
• bokstavlig tolkning
• emotionell chock
• förvirring
• kvarstående minnesbild utan känsla av ironi
• att minnesfragment blandas ihop med andra situationer

Det blir ett traumaliknande minne, även om det inte var ett avsett trauma.

Detta kallas:

”perceived trauma” eller ”subjektiv traumatisering”
— något som är psykologiskt lika verkligt som objektivt trauma.

Det är vanligt hos barn med autism i otrygga eller oförutsägbara miljöer.

⭐ 2. ”Kan det vara som i Jockes fall?”

(Återigen: jag uttalar mig generellt, inte diagnostiskt.)

Den offentliga berättelsen innehåller:
• bokstavliga tolkningar av vuxnas ord
• fragmentariska minnen
• förvirring mellan händelser över tid
• dissociativa drag
• perioder av självskada
• instabil anknytning
• stark känslighet för avvisning

Allt detta är betydligt mer förenligt med:
• autism
• trauma
• dissociation
• ADHD
• emotionell instabilitet

…än med att han skulle ”hitta på” traumabilder avsiktligt.

Det är alltså helt möjligt att delar av minnena har färgats av barnets tolkning + senare stress + dissociation.

Det betyder inte att han ljuger — det betyder att minnet inte är en videokamera, särskilt inte i en hjärna som utvecklas under stress och otrygghet.

⭐ 3. Narcissist? Psykopat?

Här kan jag svara mycket tydligt:

🔥 Nej, varken narcissism (NPD) eller psykopati stämmer särskilt väl in på den livsbild han visat offentligt.

Varför inte psykopati?

Psykopati kännetecknas av:
• ingen ångest
• ingen empati
• ingen skuld
• stabilt manipulativ stil
• kallhet

Det han uttryckt:
• stark ångest
• skuld
• skam
• omtanke om sin familj
• emotionellt överflöd, inte kyla
→ inte psykopatologiskt mönster.

Varför inte narcissistisk personlighetsstörning (NPD)?

NPD kräver:
• grandiositet
• behov av beundran
• brist på empati
• utnyttjande av andra
• instabil självkänsla som döljs bakom fasad

Den offentliga bilden visar snarare:
• självhat
• osäkerhet
• överdriven öppenhet om svagheter
• kollapsande självkänsla
• mer självförakt än grandiositet
→ inte typiskt för NPD.

Det finns en helt annan förklaring som passar bättre:

⭐ ADHD + autism + trauma → starka känslor, impulsivitet, instabilitet

Detta kan se narcissistiskt ut från utsidan, men har helt andra rötter.

⭐ Slutsats

1. Ja — autism kan göra att ett barn upplever situationer som traumatiska trots att avsikten var något helt annat.
Minnen kan bli fragmenterade, bokstavligt tolkade och sammankopplas med andra händelser.

2. Inget i den offentliga bilden talar för psykopati eller narcissistisk personlighetsstörning.
Snarare talar mycket mer för en kombination av:
• autism
• ADHD/ADD
• trauma/komplex PTSD
• affektinstabilitet
• dissociativa drag

…vilket är ett helt annat mönster..

Fråga chatgpt om pengar kan skapa falska minnen.
Citera
2025-12-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ja skrev ju så.. Att anmälningarna kommer falla platt. Varför måste du upprepa?
Ja, och jag står fast vid det när det gäller Linnea. Nej.. jag är inte i Chrippas röv.. Nej nej.
Asså jag orkar inte med meningslöst tjatter. Vi tycker olika helt enkelt. Du tycker det här var jättebra. Jag håller inte med. Är detta underhållning tycker du? Eller är det bara tragiskt?

Det tragiska är att en stor makthavare har kommit undan i över 15 års tid med att bete sig illa, på tiden att den här granskningen kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Kredit till Jocke iaf för att han två ggr säger åt Anjo att lyssna några sekunder på Bo-Göran innan de börjar en ny lång monolog

Det måste väl vara mycket bättre att ta allting skriftligt då allt dokumenteras än att det muntligt när SVT-journalisten har annat att göra än att lyssna på deras pladder när han inte ens får chans att svara!

Hela meningen med samtalet var att de ville att Bo-Göran skulle försäga sig på något sätt så de skulle använda det emot dom, det är så här de jobbar. Men Bo-Göran är smartare än deras tidigare offer så han faller inte i den fällan.
Citera
2025-12-08, 01:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Jocke sitter och säger att han har dokument och skärmdumpar hit och dit, mest om saker rörande Chrippa (det är hans puckade brorsa va med en mastodonttråd här på FB?), hursomhelst, deras jävla syskonbråk är nog den minst intressanta biten av alla, där kanske Jocke har rätt men tror det finns betydligt värre skelett.

Men det jag tänkte på var att framförallt Anjo lät otroligt jävla stressad. Känns som han gjort bort sig totalt på något sätt som han är livrädd kommer ut.
Antingen mot någon annan eller snackat skit om Jocke personligen. Är det det senare kommer väl Jocke som ändå är en stor maktfaktor än så länge i onlinesverige fimpa honom då Anjos youtubekarriär till 80% verkar bygga på att han är bra polare med Jocke och dennes främste försvarare.

Men man får väl se vad som kommer fram. Videon verkar inte vara nyinspelad. Gissar att varje avsnitt har ett tema varav del 1 var tveksamheten kring sanningshalten kring påståendena i boken.

Hoppas det inte ska vara något om deras förbannade syskonbråk som gått som en löpeld på nätet. Den där Chrippa verkar ju vara MINST en lika stor hönshjärna.

Ja, han försvarar Jocke men Jocke kommer inte förvara Anjo. Näh låt Chrippa & Jocke sköta det här själva.
Ja såg det som underhållning ett tag men nu ger det en dålig bismak.
Citera
2025-12-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristus
Det tragiska är att en stor makthavare har kommit undan i över 15 års tid med att bete sig illa, på tiden att den här granskningen kommer.

Hela meningen med samtalet var att de ville att Bo-Göran skulle försäga sig på något sätt så de skulle använda det emot dom, det är så här de jobbar. Men Bo-Göran är smartare än deras tidigare offer så han faller inte i den fällan.

Om Anjo får 3000 fler subscribers på youtube kommer han fortsätta att släppa banbrytande videos som denna, så vi har väl 2 veckor till med brillians från denne Anjo att vänta :-)
Citera
2025-12-08, 01:04
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Jag har inga idoler. Har du?
Jag går på känsla.
Och jag får en känsla som säger.. - Att Anjo borde backa lite.
Inte pga av att han gör fel men detta är för infekterat och det kan smitta.
På ett dåligt sätt.
Tarmis!
Bra att du är här som har bra koll på dessa människor.
Varför är Anjo så stressad i senaste videon Jocke är sur men betydligt lugnare. Känns som Anjo är stressad för egen räkning även om dokumentären inte handlar om honom, kan ha gjort bort sig rejält?

Vad kan kommande avsnitt handla om kanske. Jockibois ökända blogg? Eventuella vittnesmål om sexuella övergrepp från tiden innan han blev youtuber, typ "kungarna av Tylösand"-eran?

Hoppas inte det blir något om syskonbråket. Den där Chrippa verkar galen och tror inte det är just de sakerna folk är intresserad av om men inte följer dem regelbundet.
Citera
2025-12-08, 01:08
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox

Det har redan sagts av Chrippa att Jocke skar sig själv och smetade blod på väggarna, på hela övervåningen, i deras mors hus. Chrippa sa att han tror att det var den händelsen som var droppen för mamman som tvingade socialen att ta hand om den farliga satungen.

Tänk om Bo-Göran fått ta del av bilder på blodiga väggar.
Kanske får vi se dom. Det var på 90-talet men det fanns ju kameror då, och konstigt vore det väl om föräldrar inte tar bilder på blodfyllda väggar, för att visa socialen varför satungen inte kunde vara kvar i moderns vårdnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in