Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-04-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man vill nog inte sänka kursen på investor med en surdeg.

Stiftelsen behöver nog inte redovisa sina evt förluster.

Du har nog rätt. Hoppas det är så. Jag var på väg att sakta och försiktigt avveckla mina Investor.
Citera
2026-04-15, 13:08
Medlem
george.sthlms avatar
svarsalternativen var dåliga tycker jag.
Tror Stegra går i konkurs 2028.
2027 startar produktionen, och 2028 inser man att det inte finns elkraft nog att driva detta
och den kraft man lyckas köpa är för dyr.

Inte ens om Stegra byggde ett eget kärnkraftverk så skulle det bli lönsamt,
kärnkraftsel är alldeles för dyrt.
Citera
2026-04-15, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
svarsalternativen var dåliga tycker jag.
Tror Stegra går i konkurs 2028.
2027 startar produktionen, och 2028 inser man att det inte finns elkraft nog att driva detta

Inte ens om Stegra byggde ett eget kärnkraftverk så skulle det bli lönsamt,
kärnkraftsel är alldeles för dyrt.

Kärnkraftsel är inget enhetligt begrepp. Vattenkraftsel skulle vara ännu dyrare om man tvingades bygga nytt. Befintliga kärnkraftverk som är återbetalda har låga produktionskostnader. Låt inte vänsterpropagandan lura dig att kärnkraft skulle vara dyrare än vattenkraft.

---

I Afv uttalar sig SSAB:s tidigare VD Anders Werme som väl i princip säger det som är uppenbart, nämligen att det är vid produktionsstart som problemen kommer. Intressant är ju att han även säger att om de lyckas: ...kommer det att ge ringar på vattnet för hela stålindustrin.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/stalexperten-har-ar-wallenbergs-utmaningar-i-stegra?fbclid=IwY2xjawRMUgJleHRuA2FlbQIxMQBicmlkET FiYUo 5MmRmekR4ZDZSVFV2c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwM Dg5MgABHiB76hKHGSiYhHlJQhqWAC7kbfehRyd2H6BuPCHKtgQ NCwxTBeBj2-vxGF4j_aem_wOVii7o4_idtctad4_vtWQ

Hur man än vrider det så kvarstår ju faktum att det är god och kontinuerlig tillgång på el med ett stabilt lågt elpris som är förutsättningen för grönt stål. Det spelar ju ingen roll att det rent tekniskt är möjligt att framställa stål med vätgasreducering om det inte finns el när det behövs till rätt pris.
Citera
2026-04-15, 13:23
Medlem
Nu har Wallenberg skaffat sig ett framtida förlustavdrag som sedan kan kvittas bort.
Citera
2026-04-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Vojne, vojne...vad tror du kommer att hända med elen som det redan finns avtal på? Kommer Uniper och Axpo Nordic tvingas att leda elen rakt ner i backen? Jag har inga som helst kunskaper inom industriell verksamhet men jag, ståendes på knä med mössan i hand, frågar dig som verkar vara tung inom gebitet.

Citat:
Avtalet med energibolaget Uniper innebär leveranser av totalt 6 terawattimmar el under sex år, 2027-2032. Elen ska användas i Stegras produktion av vätgas, järn och stål i den nya anläggningen som byggs utanför Boden.
.
.
Samtidigt har Stegra slutit ett avtal med Axpo Nordic. Det är ett treårsvavtal som gäller leveranser av 2,25 terawattimmar från 2027.

https://affarerinorr.se/nyheter/2024/november/stegra-tecknar-elavtal-med-uniper-och-axpo-nordic/
Citera
2026-04-15, 14:01
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det räcker väl med slutet i ingressen som är skrämmande:
Det är nog en lysande affär för familjen Wallenberg att ge 0,7% av Wallenberg-stiftelsernas kapital till Stegra. I gengäld köper sig familjen väldiga mängder politisk goodwill vilket lär bli enormt gynnsamt för dem även om Stegra aldrig skulle bli lönsamt.
Det fetmarkerade är ju helt enkelt bedrövligt. Det ligger i linje med begreppet »godhetsknarkare«. Att signalera och säga rätt saker i stället för att se verkligheten som den ser ut och är.

Bara detta vansinne med att jaga »klimatmål« i Sverige som står för 1,11 promille i globala utsläpp.
Ingressen säger en del. Men hade varit intressant att läsa hela krönikan.
Citera
2026-04-15, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Avtalet med energibolaget Uniper innebär leveranser av totalt 6 terawattimmar el under sex år, 2027-2032. Elen ska användas i Stegras produktion av vätgas, järn och stål i den nya anläggningen som byggs utanför Boden.
.
.
Samtidigt har Stegra slutit ett avtal med Axpo Nordic. Det är ett treårsvavtal som gäller leveranser av 2,25 terawattimmar från 2027.
Vojne, vojne...vad tror du kommer att hända med elen som det redan finns avtal på? Kommer Uniper och Axpo Nordic tvingas att leda elen rakt ner i backen? Jag har inga som helst kunskaper inom industriell verksamhet men jag, ståendes på knä med mössan i hand, frågar dig som verkar vara tung inom gebitet.

https://affarerinorr.se/nyheter/2024/november/stegra-tecknar-elavtal-med-uniper-och-axpo-nordic/

Ja vad tror du kommer att hända med tanke på att Henrik Henriksson vid presskonferensen angav att fabriken beräknas vara klar halvårsskiftet 2028?
Citera
2026-04-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja vad tror du kommer att hända med tanke på att Henrik Henriksson vid presskonferensen angav att fabriken beräknas vara klar halvårsskiftet 2028?

Jag tror ingenting utan håller mig till det som redovisas.
Citera
2026-04-15, 15:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Vojne, vojne...vad tror du kommer att hända med elen som det redan finns avtal på? Kommer Uniper och Axpo Nordic tvingas att leda elen rakt ner i backen?

Dom säljer den så klart till någon annan. Finnarna, Tyskar alla som kan betala
Citera
2026-04-15, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror ingenting utan håller mig till det som redovisas.

Du ställer frågor som du sedan själv duckar för. Så här skrev du:
...vad tror du kommer att hända med elen som det redan finns avtal på? Kommer Uniper och Axpo Nordic tvingas att leda elen rakt ner i backen?
Vad tror du själv är min fråga.
Citera
2026-04-15, 15:35
Medlem
Lite mer om ev. framtida järnmalmsleveranser från LKAB. Provleveranser till hösten.

Citat:
LKAB ska också prova att leverera till Stegra via Malmbanan under hösten, men något långsiktigt avtal för järnmalmsleverans finns inte på plats. Förhoppningen är att ett sådant avtal är på plats under produktionsstart.
– Utifrån provleveranserna hoppas jag att vi kan gå vidare till en kommersiell relation.
Även om Stegras vd menar att relationen med LKAB alltid varit god finns det ytterligare anledning att tro det numera, sedan Johan Menckel tog över vd-posten. Henrik Henriksson sitter nämligen i Saabs styrelse tillsammans med Johan Menckel, samt nya storägaren Marcus Wallenberg.
Henrik Henriksson tror inte nödvändigtvis att det nya ledarskapet hos LKAB kommer att innebära en förbättrad relation.
– Jag tycker att det har funkat bra med Jan (Moström) och hans gäng under åren och jag tror att det kommer att funka bra med Johan också, som jag känner från andra håll.

https://etidning.nsd.se/p/norrlandska-socialdemokraten/2026-04-15/a/stegras-malsattning-malmavtal-med-lkab/1977/2171270/71469310
Citera
2026-04-15, 17:43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nu har Wallenberg skaffat sig ett framtida förlustavdrag som sedan kan kvittas bort.

Under tiden kan de få in statliga bidrag och det är vad de är ute efter. Wallenberg är inte dummare än att de fattar att företagsidén med Stegra är omöjlig inom närskådlig framtid. Det är enbart korruption som går ut på att sno pengar från statskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in