Citat:
Ursprungligen postat av
Lilla.My.
Du märker ord. Jag byter gärna ut ordet "konstaterar" mot "bedömer" i den meningen, poängen blir lika stark ändå.
Sen behöver jag då rätta en sak i det du skrivit: det är absolut inte så att MbP-misstankarna är "avskrivna". Misstankarna är inte bevisade utifrån materialet rätten haft tillgång till, vilket inte är synonymt med att de är ogrundade eller avskrivna. Allt en domstol uttryckt om detta är följande (från Förvaltningsrättens dom):
"Sammantaget anser förvaltningsrätten att det inte finns skäl att bereda Astrid
vård på grund av att hon utsätts för fysisk misshandel genom sjukvårds-
insatser."
Jag märker inte alls ord. Tvärtom visar du precis dina egna tankegångar, dvs att det domstolen kommer fram till är hugget i sten. Det är fundamentalt fel. Och nu har du dessutom backat från "konstaterar" till "bedömer."
Men sedan gör du något ännu mer avslöjande med MBP-påståendet. Du säger att misstankarna inte är "avskrivna" bara "inte bevisade utifrån materialet rätten haft tillgång till."
Tänk på vad du just erkänt. Rätten hade inte tillgång till allt material. Precis vad jag sagt hela tråden.
Och det finns ett yttersta bevis på att LVU-domar inte bygger på fakta, utan snarare på socialtjänstens selektivt utvalda och ihopklippta berättelse.
Fallet Adam.
Där bedömde domstolen, för att använda ditt nya favoritord, att både Adam och hans pappa var pedofiler. Det hölls som en sanning i över sju år. Adam hölls felaktigt och olagligt från sin pappa under hela den tiden.
Det visade sig vara helt fel.
Samma domstolslogik. Samma beslutsunderlag från socialtjänsten. Samma "bedömning" presenterad som sanning.
Föräldrarna i LVU-processer har inte en chans, eftersom de aldrig får se hur socialtjänsten klippte filmen eller vilka "specialeffekter" de lade till.
Det är inte rättssäkerhet. Det är ett system konstruerat för att ena parten alltid ska vinna.
Lär dig det. Så kanske du förstår den andra sidan av LVU-processen, den som aldrig syns i den officiella broschyren.