2026-04-13, 17:55
Avslutad
Mannans och pappans ansvar.

Anmäl.
Citera
2026-04-13, 17:58
Medlem
Galejans avatar
Sluta öppna dörren.

Så går det när man som land lägger ner institutionerna. Förr hade den här pojken suttit inlåst i en stor gul byggnad med en stor trädgård och stängsel utanför. Han hade hanterats av kunnig personal som haft tillgång till lugnande och spännbälten. Idag låter man sådana här individer löpa fritt och lägger över problemet på omvärlden. Familj, släkt, grannar, skolkamraterna.

Öppna inte dörren när det ringer och ifall han tar sig in på er mark så ha hans föräldrars nummer i telefonen. Dom får komma och bära bort honom ifall han bryter sig in i ert skjul eller gräver i er gräsmatta.
Citera
2026-04-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Snygg trollning. Detta har naturligtvis alldrig hänt. Inget gravt autistiskt barn lämnas obevakat och absolut inte utomhus. Ingen med erfarenhet av autism tror på dig.

Va? Jag skrev i flera kommentarer och även i inlägget att mamma trodde att barnet var under uppsikt av äldre syskon vilket inte var fallet. Han rymde hemifrån antagligen, för att både gånger var han utan skor. Den ena gången var det +4 och regn, och om han skulle vara ute med någon skulle han nog ha på sig skor och jacka…
Citera
2026-04-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willywonka33555
Va? Jag skrev i flera kommentarer och även i inlägget att mamma trodde att barnet var under uppsikt av äldre syskon vilket inte var fallet. Han rymde hemifrån antagligen, för att både gånger var han utan skor. Den ena gången var det +4 och regn, och om han skulle vara ute med någon skulle han nog ha på sig skor och jacka…
Ingen förälder till ett sådant barn låter ett syskon vakta. Du har inga egna barn det märks. Du övertygar inte någon med egna barn.
Citera
2026-04-13, 18:34
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willywonka33555
Hej!

Vad gör man och hur hanterar man autistiska barn som gör intrång och stör ens hemfrid?

Jag har grannar vems barn har jättesvår autism: talar inte och är aggressiv, han är ungefär 6-8 år gammal.

På senaste 3 veckor fick jag 2 intrång. Den ena skedde när jag jobbade hemifrån, då började det plinga mycket i dörrklockan. När jag öppnade dörren stormade han in. Då var hans mamma med och hjälpte att få tag på honom, bad om ursäkt och berättade vad de bor. Ok, då tyckte jag att det var gulligt att en liten pojke tycker om just vår hus.

För några dagar sedan var jag i duschen och min partner på baksidan av vår trägård när det plingade i dörren. När jag gick ut ur badrummet var han där. All over vårt hus: hoppande i vår säng, ute på vår balkong. Vi försökte att leda ut honom, men då började han skrika, slå sig själv, satt sig på rumpan och vägrade röra på sig. Efter 10 minuter fick vi ut honom och låste dörren, men då fortsatte han stå utanför och plinga, plinga, plinga. Mamman kom eventuellt och hämtade honom, bad om ursäkt. Och det var allt.

Vad fan gör man? Som sagt är pojken 6-8år, mamman verkar göra sitt bästa men det stör oss och man känner sig inte längre trygg i sitt eget hem.

Jag skrattade gott åt ditt inlägg - tills jag insåg att jag bor granne med en 3-åring med exakt samma psykologiska profil... snart är det min tur.
Citera
2026-04-13, 18:45
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Är han hundrädd? Isåfall kan ni ju ha ett hundljud när ringklockan används.

Precis vad jag också tänkte.
Citera
2026-04-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han är 6-8 år. Har svårt att se att han kan skada dig på något sätt. Försök att ha en vettig dialog med mamman istället. De gör nog så gott de kan. Har själv en son med autism som är vuxen nu och det är inte lätt. Så var den vuxne här.

Han kan ta en kniv eller sax eller skruvmejsel och skada någon i familjen.

Men ärligt ts det är inte ditt problem att ungen blir utåtagerande när ni försöker få ut honom ur huset. Kanske tlllochmed är bra så lär han till slut att känna ett obehag kring erat hus. Jag hade inte velat lämna honom ensam i huset medan jag hämtar föräldrarna, han kanske pissar eller skiter i sängen då.

Problemet är att han blev insläppt en gång. Det är som djur som får mat när dom tigger. Gulligt men förödande. Det riktiga problemet är att föräldrarna inte håller koll på honom. En 6-8 år autistisk pojke som är utåtagerande, gränslös med selektiv mutism kanske inte ska leka ensam utomhus. Särskilt eftersom föräldrarna vet att han går in i grannars hem.
Citera
2026-04-13, 19:16
Moderator
ofays avatar
Vi provar forumbyte

Psykiatri och psykofarmaka --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2026-04-13, 19:37
Medlem
Det finns grindar i plast som kan hålla katter och små hundar inne när man öppnar dörren, köp en sån i stål som täcker hela dörren, som en extra dörr med galler helt enkelt, kan även kompletteras med myggnät. Då kommer varken skitungen eller nån annan obehaglig typ in, även om du öppnar dörren. Ringklockan kan du enkelt slå av inifrån med en brytare om du vet att skitungen står utanför och plingar som en galning.

Som andra påpekat, ta också föräldrarnas nummer och ring. De lär vara snabbt ute och leta så fort de upptäcker att ungen är borta. Hur frestande det än kan vara att blanda in myndigheterna så lär du inte bli speciellt populär om föräldrarna får veta att det var du som fick deras barn bortrövat av staten, då kan det bli föräldrarna som börjar trakassera dig i stället.

Passa också på att visa dem ståldörren och plantera in iden, så kanske de sätter galler på sina egna dörrar och fönster också. Förvisso ska man ju kunna ta sig ut snabbt om det blir brand, men det behöver du inte säga nåt om till dem. Om de sen brinner inne för att de inte tar sig ut så är det ju ingen större skada skedd, en tragisk olycka skulle man kunna säga. Eller så händer inget, ungen stannar inne i sitt eget hus och det blir lugnt hemma hos dig.
Citera
2026-04-13, 20:19
Medlem
halaltarzans avatar
Fast är det så fel att skrämma ungjäveln då? Kommer själv ihåg när jag typ sparkade upp dörren en Hallowen för ett antal år sen och frågade ungarna vad i helvetet de ville. Blev lämnad ifred övriga Hallowen efter det.
Citera
2026-04-13, 20:23
Medlem
Ring soc
Föräldrarna behöver ju hjälp
Citera
2026-04-13, 20:58
Medlem
Kan ni inte ha en plan med föräldrarna om han kommer? Anmäl till soc om de lämnar ett så litet barn med den problematiken hemma i ett olåst hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in