2026-04-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Är han hundrädd? Isåfall kan ni ju ha ett hundljud när ringklockan används.

Det här!!! Tack! Ska prata med föräldrarna och se om det finns något han är rädd för. Kan vara en enkel lösning!
Citera
2026-04-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willywonka33555
Det kommer att vara jobbigt att skaffa en hög staket som ska förhindra honom. Då vi ska behöva bygga en ringmur runt hela tomten…

Vi kommer förstås inte skrämma honom eller följa andra dumma idéer här i kommentarer. Men vi ska nog prata med föräldrarna, skriva ner deras telefonnummer och fråga om det finns något som han är rädd för: typ spindlar eller vad det jag, och försöka dekorera vår trädgård med det :-D
Det här är kanske lite kontroversiellt, men du kan också försöka med en historia - typ att ni har problem med ormar under huset, de håller sig undan stora vuxna men du har hört att det en gång bitit foten av ett barn. En stor hund, typ i barnets storlek, bara försvann och ni hittade sedan benrester…
Citera
2026-04-13, 15:44
Medlem
Lyzzas avatar
Ringkamera kanske? Kopplat till din mobil. Om man får ha det i Sverige? Då kan du kolla vem som ringer på och direkt ringa mamman utan att öppna.

En del terrassdörrar har inget handtag på utsidan och då kan det vara knepigt att låsa om man är i trädgården. Men ni kan sätta en hake på dörren i vuxenhöjd. Lätt att komma åt både inifrån och utifrån med handen men inte så brett att barnet kommer in.

Själv kan mamman sätta en GPS på barnet så hon hittar honom när han rymmer.
Citera
2026-04-13, 15:52
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Det kommer att vara jobbigt att skaffa en hög staket som ska förhindra honom. Då vi ska behöva bygga en ringmur runt hela tomten…

Vi kommer förstås inte skrämma honom eller följa andra dumma idéer här i kommentarer. Men vi ska nog prata med föräldrarna, skriva ner deras telefonnummer och fråga om det finns något som han är rädd för: typ spindlar eller vad det jag, och försöka dekorera vår trädgård med det :-D

Ingen dum idé, faktiskt.
Citera
2026-04-13, 15:53
Medlem
Citat:
Han talar inte och reagerar inte alls när man pratar med honom. Det går inte att resonera, skifta hans fokus eller få någon respons… Han verkar agera helt utifrån sina impulser.
Jag vill inte heller agera barnvakt åt ett sådant barn. Det är inte mitt problem, trots att jag har full förståelse för hur svårt hans föräldrar har.

Folk säger att han inte är farlig etc. Men inget förhindrar honom från att gå i mitt kök, ta kniv och skada sig själv eller min familj. Jag blev också ganska rädd när jag såg honom på balkongen, för att det är ingen höjd man kan leka med. Vi låser dörrar när vi är hemma eller går ut, men att göra det varje gång man rör sig och går in och ut — det är ohållbart…
Då förstår jag att det är svårt.

Förhoppningsvis är det en fas som går över förr eller senare.
Citera
2026-04-13, 16:19
Medlem
cinmiks avatar
Mamman ska inte låta ungen vara ute om hon själv inte är ute och kan hålla ögonen på honom.

Tänk om ni hade haft en pool.
Citera
2026-04-13, 16:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
...

Vad fan gör man? Som sagt är pojken 6-8år, mamman verkar göra sitt bästa men det stör oss och man känner sig inte längre trygg i sitt eget hem.

Autism är en fake diagnos för lata wt-slödder som inte kan uppfostra sina barn.
Gör en orosanmälan till kommunen.
Citera
2026-04-13, 16:30
Medlem
Full-Retards avatar
Hota med att ringa till sos för att morsan inte kan ha hand om honom uppenbarligen
Citera
2026-04-13, 16:35
Medlem
Facebacks avatar
Ge han en lusing med handflatan så kommer kommer han inte störa er något mer, såklart inte framför föräldrarna.
Citera
2026-04-13, 16:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag förstår att det är svårt för föräldrarna och vill inte gå direkt till orosanmälan, men man känner sig inte trygg i sitt eget hem när man vet att närsomhelst kan en unge springa in och börja gå igenom ens underkläder, skrika, slå sig själv i huvudet och eventuellt hoppa ner från ens balkong: skada sig eller dö. Jag slipper helst detta…
Barn med autism i den åldern får en idé och det är dit de vill. Det är en fix idé under en period. Han kan mycket väl glömma bort detta inom kort.

En orosanmälan är egentligen onödigt, då mamman vet om problemet, har fullt sjå att hindra honom men misslyckas ibland. Att lägga sten på börda med Soc pch annat skit förvärrar bara saken för alla inblandade. Hade du soc-anmält mig i det läget hade jag bett ett gäng bikers misshandla dig utanför ICA kan jag säga.

Det är svårt att veta vad som fungerar bäst. Det funkar olika. Han har sett nånting inne hos dig han är fascinerad över förmodligen (räcker med att du har en annan TV än de själva har, eller en speciell poster, möbel whatever som han vill se. Försök ta reda på om han sagt något till mamman om det, så kan de kanske köpa en egen likadan och säga att de fått den av dig typ.
Citera
2026-04-13, 17:01
Medlem
Citat:
Hej!

Vad gör man och hur hanterar man autistiska barn som gör intrång och stör ens hemfrid?

Jag har grannar vems barn har jättesvår autism: talar inte och är aggressiv, han är ungefär 6-8 år gammal.

På senaste 3 veckor fick jag 2 intrång. Den ena skedde när jag jobbade hemifrån, då började det plinga mycket i dörrklockan. När jag öppnade dörren stormade han in. Då var hans mamma med och hjälpte att få tag på honom, bad om ursäkt och berättade vad de bor. Ok, då tyckte jag att det var gulligt att en liten pojke tycker om just vår hus.

För några dagar sedan var jag i duschen och min partner på baksidan av vår trägård när det plingade i dörren. När jag gick ut ur badrummet var han där. All over vårt hus: hoppande i vår säng, ute på vår balkong. Vi försökte att leda ut honom, men då började han skrika, slå sig själv, satt sig på rumpan och vägrade röra på sig. Efter 10 minuter fick vi ut honom och låste dörren, men då fortsatte han stå utanför och plinga, plinga, plinga. Mamman kom eventuellt och hämtade honom, bad om ursäkt. Och det var allt.

Vad fan gör man? Som sagt är pojken 6-8år, mamman verkar göra sitt bästa men det stör oss och man känner sig inte längre trygg i sitt eget hem.
Snygg trollning. Detta har naturligtvis alldrig hänt. Inget gravt autistiskt barn lämnas obevakat och absolut inte utomhus. Ingen med erfarenhet av autism tror på dig.
Citera
2026-04-13, 17:29
Medlem
Vilken mardröm.

Du kan nog inte göra så mycket mer än att bara se till att hålla alla dörrar och fönster låsta för att skydda ditt hem, tills barnet tröttnar (något nytt intresse kommer att komma för honom snart). Öppna absolut inte för honom, om du kan se honom genom kikhålet (om du inte har ett är det på tiden att skaffa det). Annars är det inte ditt jobb att behöva involvera dig mer i honom.
Senast redigerad av Maessing 2026-04-13 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in