Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Låt oss göra tankeexperimentet att kurvan för aerosoler tas bort i
IPCC:s figur. Då ökar kurvan för totalen i motsvarande grad. Fysikaliskt innebär det att mer energi från solstrålning absorberas (ASR) eftersom solskyddet minskar. Det är alltså ASR som orsakar ökningen av effektiv strålningspåverkan (ERF).
Precis. Uppvärmning skulle ha varit större under 1900 talet utan aerosolerna. Det är därför man säger att de maskerade uppvärmningen från CO2. Och då skulle ju den komponenten av ASR förbli oförändrad och alltså inte bidra till varken maskering eller reducerad maskering. Därför drar man också slutsatsen att aerosolerna inte bidrar till uppvärmningen på annat sätt än att deras kylande effekt reduceras. Maskeringen reduceras.
Citat:
Självklart ackumuleras mer energi om man öppnar för solen men det bevisar inte att växthuseffekten blivit starkare utan bara att vi har minskat på solskyddet. Att säga att aerosolerna maskerar en potent växthuseffekt är som att säga: ”Titta vad potent mitt element är! Det bevisas av att det blev jättevarmt i rummet när jag drog upp rullgardinen och släppte in solen.”
Alla kan känna att det snabbt blir varmare när solskyddet minskar – det beror på att inkommande solstrålning, och inte växthuseffekten, ökar.
Snarare såhär.
"Titta vad varmt det blir i rummet när jag drar på elementet, (temperaturen går upp +0.5 grader)
[drar ner persiennen]
Men vänta nu. Nu blir det inte varmare. (temperaturen ligger kvar på +0.5 grader)
[drar upp persiennen]
Oj! Se så varmt det blir när jag drar upp persiennen. Elementet har inget med saken att göra! (+1 grad).
Det första varje tänkande person skulle fråga sig i ett sådant läge är varför det är varmare i rummet andra gången efter att persiennen dragits upp igen, än innan elementet sattes igång (med samma persiennstatus som efter rummet blivit 1 grad varmare) . Givet att allt annat är lika, förstås. De flesta skulle nog inse rätt snabbt att det måste vara elementets förtjänst.
De flesta skulle dra slutsatsen att hela graden beror på elementet. Och sedan såhär:
Om det vore persiennerna och inte elementet så blir det väldigt billigt att värma rummet. Det är bara att dra ner och upp persiennen några gånger så får jag det varmare och varmare för varje gång jag drar upp den.
Men inte du. Du är inte som alla andra.