2026-04-05, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det är nog du som har lite svårt med läsförståelsen. Medeltemperaturen på Grönland de senaste 10 000 åren visar en nedåtgående trend.

Att det har blivit varmare de senaste decennierna betyder ingenting i det stora hela. Det har hänt förr och kommer att hända igen.
Den långsiktiga trenden beror på variationer i jordbanan. Nuvarande snabba temperaturökning beror på våra utsläpp. Konstigare än så är det inte. Som framgår i grafen från din länk till carbonbrief har ökningen varit snabb senaste seklet i en kurva som täcker in 2000 år.

Citat:
Det som är osannolikt är IPCC RCP 8.5 scenario. Att medeltemperaturen skull fortsätta att öka 7 grader är helt osannolikt.
Fast nu talade du om Grönland inte någon global medeltemperatur. För en global ökning med 7 grader behövs något spekulativa tröskeleffekter, men sanningen är att vi inte vet. Det vi ägnar oss åt är ett fullskaleexperiment utan någon historisk analogi. Vi vet att jorden periodvis varit långt varmare än idag men vi har bara spekulationer om vad som krävs för att den skulle vara så varm.

Citat:
Alla med någon förståelse för fysik vet att sambandet mellan atmosfärisk koldioxidkoncentration och global temperatur är ungefär logaritmiskt. Det betyder att varje successiv fördubbling av koncentrationen resulterar i ungefär samma mängd temperaturökning, snarare än en linjär ökning.
Värt att notera dock att det inte gäller för andra gaser som metan eller CFC:s. Det är en approximation som är relevant inom det intervall som CO2 förväntas variera inom, inte någon universell sanning för växthusgaser.
Citera
2026-04-05, 21:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du har nog lite otur med läsförståelsen.
Gör det enkelt, har glaciärer och permafrost försvunnit under någon varmare period sen förra istiden? Svar nej.
Alltså är det som sker nu inte en del av en naturlig cykel utan en förändring av jordens klimat.
Sen att hänga upp sig på om klimatförändringen är människans verk eller ej har ingen bäring på förändringen, den sker vad än orsaken är.

Där jag bor var det för 20 år sedan minusgrader början av okt - början av juni, snön kom några veckor senare ofta inom 3 dagars marginal fr år till år. Tjälen var kvar till efter midsommar så midsommarstång kunde man glömma, fanns inte ett löv i sikte och det var -48-49 som kallast.

Idag kommer inte kylan före snön= betydligt mindre tjäle, sämre och farliga isar, vinterns ankomst diffar med mer än en månad mellan åren. Snömängden och den period då det normalt snöat mest är ett lotteri. Långa töperoider i dec/jan där det varit som kallast förut, i år var min tempen -36 och det är nog det kallaste de senaste 5 åren.
Den sk 5 årstiden april/maj när det förut var blå himmel, minus på nätterna och runt nollan på dagarna och ljust nästan dygnet runt var en otroligt vacker årstid och en tid då de flesta mer eller levde ute, åkte upp i fjällen, fiskade, åkte skidor m.m.
Den är borta idag, visst finns det blå himmel och sköna temperaturer idag med, men det är en dag här och en där. Töandet satte igång redan i början av mars och nu är det påsk med mycket folk ute men fan vet om det finns snö om en vecka eller två som räcker till några aktiviteter och om man kan färdas på isarna som det blir fullt med vatten på när det smälter och/eller snöar mycket.
Ytterst tveksamt om det finns någon snö kvar i maj i år och sen några år har vi löv på björkarna och kan smycka en midsommarstång.
Tex så ösregnade det för 3 veckor sedan i - 17, sug på den och lycka till med att öppna bildörrarna.
Sen blåsten, börjat blåsa väldigt mycket mer, både oftare och starkare vind.
Dessutom har vindriktningen ändrats så snödrivorna hamnar idag på helt andra ställen än förr.
Tur för mig, brukad ha 2-2.5 meters drivor framför huset varje gång det blåste, idag blåser det istort sett aldrig från denna riktning vid snöfall.

Förändringarna kanske inte märks lika mycket i Stockholm men det gör dom inte mindre verkliga.
Ja, och nu går det äntligen att förstå vad den globala uppvärmningen egentligen beror på. Satellitmätningarna som pågått sedan millennieskiftet visar tydligt att den solenergi som jorden absorberar på grund av minskad reflektion (albedo) mer än väl räcker för att driva uppvärmningen som skett under 2000-talet.
Citera
2026-04-07, 01:36
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du illustrerar väl var man oundvikligen hamnar med en klimatförnekande position. Varenda tråd man drar i leder till konspiration! Det går helt enkelt inte ihop utan en paranoid konspirationsteori.

Och det är nog den största, och galnaste konspirationsteorin hittills, dvs vad klimatförnekare föreställer sig att konspiratörerna gjort. Att fejka månlandningen eller att lyckas uppfinna och distribuera nanorobotar i covidvaccin utan att någon märker, det är småpotatis mot de svårigheter som klimatkonspiratörerna måste ha stått inför när de för hundra år sen bestämde sig för att (av ytterst oklara skäl) starta den mest omfattande konspirationen någonsin, som skulle kunna fortsätta långt efter de var döda.

Någonstans (ganska tidigt) blir klimat-konspirationsteorin tyngre än vad den försöker bortförklara. Att säga att alla forskare och mainstreammedia ljuger förutsätter en så omöjligt komplicerad konspiration, vilket blir tydligt om man funderar bara en sekund på hur det skulle fungera eller hänga ihop.

Charmen med konspirationsteorier brukar vara att de tar något som är komplicerat och gör det enkelt, men här tar man något som är förhållandevis enkelt och gör det helt omöjligt komplicerat.

Haha. Det är inte så svårt. Fakta är att pga politisk styrning finns det ekonomiska incitament för forskningen att enbart fokusera på en sak.

Mainstream-medias pengapåse betalas på samma sätt som forskningens tom peng pung.

Självklart ljuger inte alla. Det handlar om att man har en arbetsgivare som betalar en lön. Arbetsgivaren ställer upp ett mål för verksamheten. Media brunsmetar de som inte faller inom mallens konturer. Inte svårare än så.
Citera
2026-04-07, 01:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Haha. Det är inte så svårt. Fakta är att pga politisk styrning finns det ekonomiska incitament för forskningen att enbart fokusera på en sak.

Mainstream-medias pengapåse betalas på samma sätt som forskningens tom peng pung.

Självklart ljuger inte alla. Det handlar om att man har en arbetsgivare som betalar en lön. Arbetsgivaren ställer upp ett mål för verksamheten. Media brunsmetar de som inte faller inom mallens konturer. Inte svårare än så.

Allt verkar lätt att beskriva när man inte kan något om det. Det blir desto svårare om man lämnar det abstrakta fågelperspektivet och generaliseringarna, och går ner på en konkret nivå, och försöker få ihop den där bilden med den faktiska historien. "Klimathysterin" uppfanns liksom inte igår.
Citera
2026-04-07, 01:48
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Allt verkar lätt att beskriva när man inte kan något om det. Det blir desto svårare om man lämnar det abstrakta fågelperspektivet och generaliseringarna, och går ner på en konkret nivå, och försöker få ihop den där bilden med den faktiska historien. "Klimathysterin" uppfanns liksom inte igår.

Exakt! Det verkar som att dagens miljömuppar inte känner till att Sverige var täckt av ett 4 km tjockt lager is för 20 000 år sedan. Och det hade tinat upp utan koldioxidskatt för 10 000 år sedan. Ja min broder, man får ta sig för pannan ibland när man hör dessa idiotiska diskussioner.
Citera
2026-04-07, 02:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Exakt! Det verkar som att dagens miljömuppar inte känner till att Sverige var täckt av ett 4 km tjockt lager is för 20 000 år sedan. Och det hade tinat upp utan koldioxidskatt för 10 000 år sedan. Ja min broder, man får ta sig för pannan ibland när man hör dessa idiotiska diskussioner.

För att förtydliga så höll jag alltså inte med dig, utan jag idiotförklarade dig. Klimatförändringarna är enligt den samlade forskningen på riktigt, och de är på riktigt väldigt allvarliga. Ditt prat om mainstreammedia etc kräver en bisarr intergenerationell och internationell konspiration, med tusentals medkonspiratörer, och kräver att alla dessa har hållit tyst typ i hundra år, och en sån känns lite osannolik, om man tänker efter.
Citera
2026-04-07, 06:26
Avstängd
Citat:
Du syftar på oljeindustrins pengar antar jag? Eller menar du att alla världens länder och privata donatorer styrs av "Big Wind"?

Sen missar du att hela grunderna för växthusteorin var klarlagda redan långt innan det vart en politisk fråga.
Citera
2026-04-07, 23:37
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Trams, " miljömuppar " är inte dom som pekar på farorna med den globala uppvärmningen, det är forskningen som gör det.
Vi kan inte fortsätta som vi gjort de sista 150 åren, det är forskningen helt eniga i.

Vi som enskilda människor har att välja själva, vill vi veta och agera , eller bära oss åt som clowner och byfånar.
Citera
2026-04-08, 17:00
Medlem
Visst är det lite roligt, det här med månresan 2026?
I media cirkulerar ju nu jämförande bilder på jorden tagna 1972 vs 2026.
Med tanke på diskussionen om solinstrålning och molnbildning i tråden den senaste tiden så är det ju faktiskt så, att det är färre moln på bilden tagen i år.
Håller ni med?
Citera
2026-04-08, 17:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Visst är det lite roligt, det här med månresan 2026?
I media cirkulerar ju nu jämförande bilder på jorden tagna 1972 vs 2026.
Med tanke på diskussionen om solinstrålning och molnbildning i tråden den senaste tiden så är det ju faktiskt så, att det är färre moln på bilden tagen i år.
Håller ni med?

Det kanske det är, men det är förmodligen meningslöst att jämföra två ögonblick med varandra.

Tämligen säkert finns det också satelliter som övervakar moln och annat sedan länge.

Men, vad är din poäng? Den att man ska säga, ja molntäcket är inte detsamma?
Citera
2026-04-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det kanske det är, men det är förmodligen meningslöst att jämföra två ögonblick med varandra.

Tämligen säkert finns det också satelliter som övervakar moln och annat sedan länge.

Men, vad är din poäng? Den att man ska säga, ja molntäcket är inte detsamma?

Ja, vad är min poäng?
Det har i tråden diskuterats solinstrålning och absorbtion. Mindre moln, mer instrålning (tänk en dag på stranden och solen går i moln)
Det är EN poäng, men sedan tänkte jag också belysa humorn i hur diskussionen går i tråden (belysa *ASG*) när något tas upp som skulle kunna tolkas som ett alternativ till ”handboken” från IPCC.

Då kommer just svar som dina ”man kan inte jämföra två punkter” eller andra intetsägande motfrågor eller epitet likt när Jehovas vittnen försvarar deras heliga skrift, alltså IPCCs rapport.

Jag tycker det är komiskt, och sen fortsätter vi (mänskligheten) kriga som om inget hade hänt.
Gissar att EN bomb i Libanon släpper mer skit än vad jag gör på ett år, kanske fem?
Citera
2026-04-08, 18:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Ja, vad är min poäng?
Det har i tråden diskuterats solinstrålning och absorbtion. Mindre moln, mer instrålning (tänk en dag på stranden och solen går i moln)
Det är EN poäng, men sedan tänkte jag också belysa humorn i hur diskussionen går i tråden (belysa *ASG*) när något tas upp som skulle kunna tolkas som ett alternativ till ”handboken” från IPCC.

Då kommer just svar som dina ”man kan inte jämföra två punkter” eller andra intetsägande motfrågor eller epitet likt när Jehovas vittnen försvarar deras heliga skrift, alltså IPCCs rapport.

Jag tycker det är komiskt, och sen fortsätter vi (mänskligheten) kriga som om inget hade hänt.
Gissar att EN bomb i Libanon släpper mer skit än vad jag gör på ett år, kanske fem?

Bibeln=IPCC.

Det får du nog utveckla.

De övriga funderingarna får du ta med din psykolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in