2026-04-13, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Trolltråd? 30 år är lång tid. Vissa som skriver i tråden hinner dö innan dess.

Om du är ung och inte har partner, familj , bil och bostad kommer dina prioriteringar och din förmåga att spara hinna ändras många gånger på 30 år.
Citera
2026-04-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är inte ett val mellan att inte leva alls nu och att leva sen.

Det går utmärkt att göra bägge delarna samtidigt. Istället för att åka på 7 resor nu, åk på 2, så kan du åka på 30 om 20 år. Vill du hellre åka på 7 nu? Gör det men klaga inte sen när du inte har några pengar till ens en resa om 20 år.

Resor här kan man byta mot precis vad man vill då det av uppenbara skäl är så att inte alla gillar resor.

Precis, som vanligt på Flashback existerar inga gråskalor. Allt är svart eller vitt; Antingen lever du YOLO och är lyxfällanaspirant eller är du hardcore-FIRE och som mest unnar dig en persiljekvist till linssoppan. Finns absolut ingenting däremellan.

Hade YOLO-förespråkarna kapat sina idiotkostnader, sagt upp prenumerationer de inte använder, slutat åka taxi 2 busshållplatser etc, hade de lätt kunnat spara en hel del till framtiden. Kanske inga 10k men några lax ändå. Blir mkt över tid.

Resor är intressant. Går alldeles utmärkt att kombinera med ett ekonomiskt sinnelag. När man är ung och rörlig, lämpar sig ”äventyrsresor” (vandring, tågluff, packpacking) som inte behöver kosta skjortan. Sov på hostel i Östeuropa och drick billig öl med andra unga vuxna. Perfekt 👌. Så kan man spara marmorbeklädda hotellrum med guldkranar och tiorättersfrukost till efter 50.
Citera
2026-04-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tycker inte om det här argumentet. Käkar du munkar varje dag för leva också? Måste det vara så svart och vitt? Många kan spara ett par tusen i månaden om de drog ner på snabbmat, cigg eller annat onödigt skräp. Bara för man investerar betyder de inte man behöver leva på soppa varje dag.

Jag reser med mina barn, det är mina prioriteringar. Minnen är viktigare än pengar på banken men det är min inställning och så lever inte alla. Helst hade jag både sparat och rest men det är svårt med bara en lön. Med andra ord, ja jag sparar men de läggs sedan på resor.
Citera
2026-04-13, 13:12
Medlem
Citat:

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Frågan är väl vad i hela världen man ska med 20 miljoner kronor till när man är partiellt döende av hög ålder. Visserligen är det fördelaktigt att ha kapital än att inte ha kapital då det bidrar till att leva ett komfortabelt liv...
Citera
2026-04-13, 13:23
Medlem
Citat:

Du kan gärna höra av dig om du kan tillhandahålla riskfri avkastning om 10 % per år...
Citera
2026-04-13, 13:28
Medlem
CC75s avatar
Upplever att många missar poängen med denna tråd eller så läser jag den annorlunda. Min tolkning är i alla fall att TS i grunden har rätt. Ränta på ränta är en bra effekt men den har ett problem och det är att den går mycket långsamt i början innan progressiviteten sätter fart. Folk har inte tålamod för det och/eller den känslomässiga nivån att de klarar av röda siffror då och då.

Själv ger jag rådet till alla unga att börja spara så tidigt som möjligt då tiden är din bästa vän. Även om man inte alltid kan spara samma mängd pga olika faktorer i livet (bostad, familj, arbetslös etc), bör man ändå spara det man finner är möjligt.

För de flesta handlar det inte om att bli snuskigt rika. Det handlar om att skaffa sig frihet och handlingsutrymme genom en ganska liten men långvarig insats. Bara att när man är 50-60 år kunna ha en extra årslön i avkastning skulle göra stor skillnad för många. Eller säga 25-30 tkr extra i månaden. Det skulle kompensera för den minskade inkomst man får när man lever på pensionen.

Grunden till ett gott ekonomiskt liv handlar dock om att inte leva över sina tillgångar, att ha ett, i alla fall, litet intresse för hushållsekonomi och att ha tålamod. Dock är det här som de allra flesta brister idag.

// CC
Citera
2026-04-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Och när du är 35 med 5 mille kommer du tänka att det blir 15 om 10 till år och sedan tillhör du dom som sparar hela livet och skänker miljoner till allmänna arvsfonden...
Många.i 25 års åldern sparar till kontantinsats och sedan blir det renoveringar när de väl köpt hus/lgh.
Ekonomisk osmart men "känns rätt"

Skulle säga att få kan spara 10 tkr som 25åringar, det kanske inte heller är rimligt. Men börjar man som 20 åring och sparar 10% av sin lön så är man set for life vid 60-65.

Tror kvinnor har exceptionellt svårt för detta. Även män har svårt. När dom sedan blir ihop med en kvinna bestämmer hon i 90% av fallen och då är det livsnödvändigt med nya gardiner och påskservetter

Nja, jag tänker snarare dra ner på spartakten. Men det är väldigt vanligt att falla i den fällan som du säger.
Citera
2026-04-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Hur är det möjligt att ha så mycket pengar när du blir 35?

Jag har inga skulder men sparar inte heller bor hos mamma och tänker inte på framtiden.

Jag tjänar väldigt mycket, och lever långt under mina tillgångar och gör sällan grejor som kostar pengar, då mina vänner inte tjänar så mycket.
Citera
2026-04-13, 14:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Jag tjänar väldigt mycket, och lever långt under mina tillgångar och gör sällan grejor som kostar pengar, då mina vänner inte tjänar så mycket.

Jag kan uppleva lite samma sak. Det är ett av de "problem" man får när man har bättre ekonomi än sina vänner... Jag har dock haft turen att jag även har fått några andra vänner som har bra ekonomi. Det tråkiga är dock att jag tycker om att blanda olika vänner och det blir svårt men hellre att ha det "problemet" än att ha mindre bra ekonomi.

// CC
Citera
2026-04-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag kan uppleva lite samma sak. Det är ett av de "problem" man får när man har bättre ekonomi än sina vänner... Jag har dock haft turen att jag även har fått några andra vänner som har bra ekonomi. Det tråkiga är dock att jag tycker om att blanda olika vänner och det blir svårt men hellre att ha det "problemet" än att ha mindre bra ekonomi.

// CC

Precis, jag tycker det är fantastiskt! Då kan jag både vara med grabbarna, men även spara 20 000kr + varje månad!. Har själv inget intresse av att göra jättedyra grejor heller så det passar som handen i handsken.
Citera
2026-04-13, 15:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe helt underbart hur nästan alla luras av ränta-på-ränta.

Används av börsknuttarna för att få Svensson att trycka in ytterligare pengar i aktier och fonder.

Vill tipsa om att Einstein sa "exponentiell tillväxt kommer människans hjärna aldrig att förstå".

Här en underbar gåta som ingen kommer att kunna besvara, som bevis för att vi inte förstår ränta-på-ränta.

En alg lägger sig på en sjö. Algen fördubblas varje dag i storlek. Efter 100 dagar är hela sjön täckt av alger. Efter hur många dagar är HALVA sjön täckt?

Citera
2026-04-13, 15:29
Medlem
Har mycket att göra med namnfrågan också.
Exempelvis alla som heter Erik E rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in