2026-04-13, 09:50
Medlem
Blaskas avatar
Alla vill väl inte vänta på att bränna stålars tills man är pensionär. Finns roligare saker att göra medans man är ung än att planera för ålderdomen.
Citera
2026-04-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Alla kan inte göra det samtidigt men varje individ kan göra det enskilt.
Vilken svensk som helst kan alltså bli rik om disciplinen finns

Jo det är ju det som är skillnaden mellan nationalekonomi och företags- eller privatekonomi. De senare tar det omgivande samhället för givet och antar att de är för små aktörer för att påverka helheten,

Så visst jag har gjort likadant sedan har började sommarjobba på mellanstadiet. En andlel av lönen in på börsen. Visst har jag använt pengarna då och då (exempelvis alltid köpt bil kontant och har inget bolån) men mestadels sitter de bara där och genererar utdelning som jag inte behöver till något...

Poängen är bara att det är ett beteende som inte går att skala upp till att omfatta en större andel av befolkningen.
Citera
2026-04-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det är ju det som är skillnaden mellan nationalekonomi och företags- eller privatekonomi. De senare tar det omgivande samhället för givet och antar att de är för små aktörer för att påverka helheten,

Så visst jag har gjort likadant sedan har började sommarjobba på mellanstadiet. En andlel av lönen in på börsen. Visst har jag använt pengarna då och då (exempelvis alltid köpt bil kontant och har inget bolån) men mestadels sitter de bara där och genererar utdelning som jag inte behöver till något...

Poängen är bara att det är ett beteende som inte går att skala upp till att omfatta en större andel av befolkningen.

Som individ har jag inget behov att skala upp det till alla i samhället. Det finns så många som inte klarar av att avstå från konsumtion idag för att få mer imorgon. Det fungerar därför för alla som vill göra det.
Citera
2026-04-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om det hade varit så enkelt, hade alla varit rika.
Dessutom är det inte alla som kan spara 10.000 kr/mån.
Allt detta är på så låg nivå att det egentligen inte förtjänade ett svar.

Att komma i form och gå på gym är också enkelt men alla gör det inte.

Spelar ingen roll om man sparar 1000 eller 10 000 i månaden från tidig ålder. Det kommer ge effekt.
Och ja, självklart ger 10 mer än 1. Men 1000 kr i månaden från tidig ålder. Kanon.

Vi sparar 3-5000 kr i månaden till barnet. Har gjort sedan födseln. Hennes framtid är ganska så trygg när hon blir vuxen. Men det hade räckt med 1000 kr också. Det kan väldigt många göra men de gör inte det.
Citera
2026-04-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Alla vill väl inte vänta på att bränna stålars tills man är pensionär. Finns roligare saker att göra medans man är ung än att planera för ålderdomen.

Ja absolut. Sen kan du fylla pensionär och leva med ångest resten av tiden. Äta makaroner och leta pantburkar
Citera
2026-04-13, 11:00
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Att komma i form och gå på gym är också enkelt men alla gör det inte.

Spelar ingen roll om man sparar 1000 eller 10 000 i månaden från tidig ålder. Det kommer ge effekt.
Och ja, självklart ger 10 mer än 1. Men 1000 kr i månaden från tidig ålder. Kanon.

Vi sparar 3-5000 kr i månaden till barnet. Har gjort sedan födseln. Hennes framtid är ganska så trygg när hon blir vuxen. Men det hade räckt med 1000 kr också. Det kan väldigt många göra men de gör inte det.

Så sant, så sant.
Citera
2026-04-13, 11:15
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vem har egentligen råd att lägga undan 10 000 varje månad ? Det är extremfall. Det vanligaste är att man sparar 3000-4000 . Men det ger ju ändå 4-5 mille fram till 65 års åldern

Så tror jag också. Åtminstone i genomsnittet. De som har fru och barn kommer få tjat om att åka på semestrar eller spara till bostad med. Så pengar försvinner på sånt och annat som hör livet till. Visst om du tjänar över 80 000kr/månaden som alla gör här så är det kanske inte så svårt att spara 10K/månad men vi stackare som kanske har kvar 28-32 000 kr efter skatt kommer ha svårt att lägga undan 10K varje månad. Några enstaka månader kan jag lägga undan mycket mer än så när jag t ex får utdelningar men oftast så ligger det ju någonstans mellan 4-6 000kr/månad (om jag räknar in bosparandet med).
Citera
2026-04-13, 11:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag tror ganska många sparar en hel del av inkomsten, men det är väl ingen många skryter om.

De som är inte har några lån sparar nog en hel del varje månad.

Finns säkert sådana personer med, men tror majoriteten av svenskarna sparar ingenting, förutom kanske någon 500 lapp till sin pension. Annars ryker pengarna snabbt, då de vill ge sken av att vara rika.

Nu pratar jag om arbetarklass där jag rör mig i mestandels.

Folk är dumma helt enkelt.
Citera
2026-04-13, 11:26
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Tänk också på att du inte kommer njuta lika mycket av pengarna om alla skulle ha dom pengarna.
Citera
2026-04-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.
Jag kanske missförstår, men de flesta som pluggat klart och kommit igång med jobb och karriär har väl som bäst ekonomi just då? Singlar utan hus och barn. Jag investerade järnet i 25-årsåldern.

Angående allt det andra, i den nya tiden gäller "Jag konsumerar, alltså är jag". Folk orkar fanimej inte ens masa sig ner hörnet för att bära hem sin hämtpizza, utan ska ha nåt jäkla Foodora-bud till det.

Som andra har skrivit, det gamla stolta med att jobba och bidra finns inte längre. Vi har gjort transitionen till tjänste- och upplevelseekonomi. Finns ytterst lite av äkta robust värde, gemenskap och solidaritet kvar.
Citera
2026-04-13, 12:23
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Lever hellre nu och skapar minnen med mina barn än sparar alla mina pengar så att jag har överflöd vid 70 års ålder (om jag ens lever då). Alla prioriterar olika.

Tycker inte om det här argumentet. Käkar du munkar varje dag för leva också? Måste det vara så svart och vitt? Många kan spara ett par tusen i månaden om de drog ner på snabbmat, cigg eller annat onödigt skräp. Bara för man investerar betyder de inte man behöver leva på soppa varje dag.
Citera
2026-04-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska

Det är inte ett val mellan att inte leva alls nu och att leva sen.

Det går utmärkt att göra bägge delarna samtidigt. Istället för att åka på 7 resor nu, åk på 2, så kan du åka på 30 om 20 år. Vill du hellre åka på 7 nu? Gör det men klaga inte sen när du inte har några pengar till ens en resa om 20 år.

Resor här kan man byta mot precis vad man vill då det av uppenbara skäl är så att inte alla gillar resor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in