2026-04-12, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jaja, jag kan i alla fall lägga undan en rejäl slant varje månad, plus att värdet på min bostad ökar över tid.

Och det beror inte på att du bor i något annat än hyresrätt.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2026-04-12 kl. 20:24.
Citera
2026-04-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Mest beror det på det.

När jag köpte min bostad för tjugo år sedan var min totala månadskostnad marginellt lägre än för en hyresrätt. I dag är den ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt kostar, samtidigt som bostaden är värd en miljon mer än vad jag köpte den för.

Istället för att amortera har jag den senaste tiden investerat i aktier och fonder.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 20:30.
Citera
2026-04-12, 20:32
Avslutad
Citat:

Citat:
Mest beror det på det.

När jag köpte min bostad för tjugo år sedan var min totala månadskostnad marginellt lägre än för en hyresrätt. I dag är den ungefär hälften av vad motsvarande hyresrätt kostar, samtidigt som bostaden är värd en miljon mer än vad jag köpte den för.

Du, som majoriteten av alla svennar, vet inte hur man räknar ut vad saker och ting kostar. Och det är inte konstigt, vad ska man förvänta sig av dårar som inte ens förstår sitt egna lands skattesystem.

Ett hus kostar förutom räntor:

- Drift
- Kapitalkostnad för det låsta kapitalet
- Reparationer och underhåll

Om din bostad bara är värd 1 miljon mer än för 20 år sedan så bor du i ett oerhört billigt område med billiga hyresrätter.
Citera
2026-04-12, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Funderar på spendera mina pengar på knulla horor istället

Det är ju ändå en bättre investering än mycket annat, en stund med avkoppling och att man blir avslappnad, sjukt att det är förbjudet...
Många säljer väl både intellekt och kropp till en arbetsgivare 8 timmar om dagen, men det är ok...
Citera
2026-04-12, 20:44
Medlem
Citat:
Du, som majoriteten av alla svennar, vet inte hur man räknar ut vad saker och ting kostar. Och det är inte konstigt, vad ska man förvänta sig av dårar som inte ens förstår sitt egna lands skattesystem.

Ett hus kostar förutom räntor:

- Drift
- Kapitalkostnad för det låsta kapitalet
- Reparationer och underhåll

Om din bostad bara är värd 1 miljon mer än för 20 år sedan så bor du i ett oerhört billigt område med billiga hyresrätter.
Min bostad är i alla fall värd en miljon mer än om jag hade bott i en hyresrätt, och månadskostnaden i dag är ungefär hälften än vad motsvarande hyresrätt skulle ha kostat.

Just det gör att jag kan lägga undan en hel del varje månad.

Drift och underhåll kostar inte speciellt mycket, kanske en tusenlapp i månaden inklusive el. Internet betalar jag inget extra för, inte heller tvättmedel.

Enligt Booli är bostaden värd 1.9 miljoner, och området är helt okej.

Men visst är alternativkostnaden av betydelse, och jag ångrar i dag att jag inte lånade på mig mer när tid fanns. Skulle jag köpt bostaden i dag och lånat allt till typ 3% ränta, så hade kostnaden hamnat på ungefär samma som en hyresrätt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 20:46.
Citera
2026-04-12, 21:22
Avslutad
Citat:
Min bostad är i alla fall värd en miljon mer än om jag hade bott i en hyresrätt, och månadskostnaden i dag är ungefär hälften än vad motsvarande hyresrätt skulle ha kostat.

Just det gör att jag kan lägga undan en hel del varje månad.

Drift och underhåll kostar inte speciellt mycket, kanske en tusenlapp i månaden inklusive el. Internet betalar jag inget extra för, inte heller tvättmedel.

Enligt Booli är bostaden värd 1.9 miljoner, och området är helt okej.

Men visst är alternativkostnaden av betydelse, och jag ångrar i dag att jag inte lånade på mig mer när tid fanns. Skulle jag köpt bostaden i dag och lånat allt till typ 3% ränta, så hade kostnaden hamnat på ungefär samma som en hyresrätt.

Som sagt, området du bor i har inga dyra hyresrätter. Bostäder i Göteborgs värsta områden har ökat med mer än 1 miljon på 20 år.
Citera
2026-04-12, 21:29
Medlem
Citat:
Som sagt, området du bor i har inga dyra hyresrätter. Bostäder i Göteborgs värsta områden har ökat med mer än 1 miljon på 20 år.
En hyresrätt nära mig kostar ungefär det dubbla av vad jag betalar i dag, då har jag dock inte räknat med alternativkostaden. Samtidigt har min bostads värde ökat med ungefär en miljon under tiden jag bott där, och inflationen har ätit upp mitt lån.

Allt det gör att jag kan lägga undan en ganska skaplig del varje månad, något jag inte hade kunnat gjort om jag bott i en motsvarande hyresrätt.

Och självklart bor jag inte i Göteborg, det skulle bli en jävla jobbpendling. Jag bor i ett okej område i en okej stad. Och jag slapp att stå i bostadskö.
Citera
2026-04-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Om 10 år när jag är 35 kommer jag ha 5 000 000kr förutsatt att vi inte har en 2008 2.0. Alla som inte är mina nära vänner tycker jag är dum i huvudet som sparar så mycket, men när jag sedan har den summan, kommer dom antagligen tycka det är orättvist att jag har mer än dom. Som du själv säger, man är sin egen lyckas smed, och livet handlar om prioriteringar.

Och när du är 35 med 5 mille kommer du tänka att det blir 15 om 10 till år och sedan tillhör du dom som sparar hela livet och skänker miljoner till allmänna arvsfonden...
Många.i 25 års åldern sparar till kontantinsats och sedan blir det renoveringar när de väl köpt hus/lgh.
Ekonomisk osmart men "känns rätt"

Citat:
För det första så är 10tkr per månad inte nån struntsumma som vem som helst kan undvara under hela sin livsstid. Visst finns det perioder där man kan spara. Mellan 24-32 så kunde jag spara en jävla massa, mycket mer än de 10tkr per månad. Efter att jag fick barn så minskades sparkvoten drastiskt.
Skulle säga att få kan spara 10 tkr som 25åringar, det kanske inte heller är rimligt. Men börjar man som 20 åring och sparar 10% av sin lön så är man set for life vid 60-65.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Mycket bra poäng som illustrerar principen ”lätt att säga, svårt att göra”. Lite som magrutor, några situps varje kväll hade de flesta klarat och fått finfina magrutor på playan. Ändå är det få som gör det.
Tror kvinnor har exceptionellt svårt för detta. Även män har svårt. När dom sedan blir ihop med en kvinna bestämmer hon i 90% av fallen och då är det livsnödvändigt med nya gardiner och påskservetter
Citera
2026-04-12, 21:40
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?
Ditt exempel är inte ränta. Det du tar som exempel är värdeökning på börsen.
Du behöver lägga in risken med, att hoppas på en värdeökning på 10% är såklart tillåtet, men det är ju långt ifrån lika garanterat som om du köper räntepapper, men där blir det svårare att hitta något på 10%

Problemet är att människor nu tänker sig det motsatta, de lånar galet för en bostadsdröm som förhindrar mycket av det sparande du diskuterar. Men tids nog förstår fler att man kan vara långt lyckligare utanför de områden där bostadspriserna är som sjukast.

Någon invände mot att det var orimliga sparbelopp. Jag tjänar några hundralappar över medelinkomsten för män i Sverige och får 12 000 över i månaden efter att allt är betalt, Jag lever själv i en helt ok villa. Det borde vara möjligt för de flesta om de kunde se till att inte ha så stora lån.
Citera
2026-04-12, 21:42
Avslutad
Först skriver du "ett par tusen" och längre ned skriver du 10k.

10k i månaden är ju jättemycket pengar.
Citera
2026-04-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Globala indexfonder är dock att sätta en rejäl bromskloss i portföljen. Det finns oerhört smarta knep för att bli rik snabbare. De som vet, de vet.
Lär oss Pelle
Citera
2026-04-12, 22:37
Medlem
Citat:
Tror snarare att det är de som har lån, bostadslån, som kan och sparar en hel del.

Min ekonomi hade inte varit som den är om jag bott i hyresrätt.

Går alldeles utmärkt att äga sitt boende utan att ha lån.... Hyresrätt är förövrigt väldigt billigt fortfarande på många platser där husen är billiga och man alldeles till nyligen inte fick igen ett öre om man hade renoverat vid en eventuell försäljning

Mitt hus är mer en kostnad än att det ökar i värde, men det gör mig inte så mycket för jag tänker aldrig sälja det ändå utan det får väl ungarna när jag blir gammal eller när jag dör..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in