2026-04-12, 18:00
Medlem
Självklart bör man spara för ökad trygghet men det finns en detalj och det är att livet är ändligt. Hur mycket är du beredd att avstå nu för att bada i pengar när du är död?
Citera
2026-04-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Självklart bör man spara för ökad trygghet men det finns en detalj och det är att livet är ändligt. Hur mycket är du beredd att avstå nu för att bada i pengar när du är död?

Det är lite av en myt att man måste välja. Man ska naturligtvis hitta en balans ”lev nu, spara till imorgon”. Ofta handlar det faktiskt mest om att klippa onödiga vanor/olater och idiotkostnader, som inte i sig genererar någon direkt livskvalitet. Så finns där sparutrymme. Och utrymme för att leva nu.

Varken FIRE-extremisten som lever på böngroddar och sparar all disponibel inkomst, eller ”sköna duden” som lever från lön till lön, gör rätt imho.
Citera
2026-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Nej det är så enkelt. Vi pratar inte om att bli snuskigt rik här utan att ha några miljoner i tillgångar när man går i pension.

Det kan alla uppnå som har ett någorlunda normalt och fast jobb. Allt handlar om att se över sina utgifter.

Problemet är folk som lever över sina tillgångar och kastar bort pengar på onödigt skit.

Det behövs inte ens ett "extremt sparande i 10års tid", folk som sysslar med detta är folk som planerar att gå i pension vid 45-50.
Några tusenlappar i månaden om man börjar tidigt är allt som krävs.
Men nu fantiserar ts om att sätta av 10 000 i månaden det är inte många som kan göra det.
Citera
2026-04-12, 18:33
Medlem
Finns alldeles för många jönsar som tror att det är för sent att investera på börsen det är det som är problemet.
Citera
2026-04-12, 18:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Förr trodde folk att staten skulle ta hand om dom när dom blev gamla. Nu är det en kombination av låg KALP, ointresse, och att man är oinformerad. Samt klarar min generation inte av att se längre än vad näsan räcker, därför känns det inte värt att spara så mycket. Om 10 år när jag är 35 kommer jag ha 5 000 000kr förutsatt att vi inte har en 2008 2.0. Alla som inte är mina nära vänner tycker jag är dum i huvudet som sparar så mycket, men när jag sedan har den summan, kommer dom antagligen tycka det är orättvist att jag har mer än dom. Som du själv säger, man är sin egen lyckas smed, och livet handlar om prioriteringar.
Staten tar hand om oss gamlingar. Det är ett faktum som högern inte vågat ändra på ännu. Hur mycket 5 miljoner kronor är värt om tio år vet vi inte ännu.
Citera
2026-04-12, 18:49
Medlem
Funderar på spendera mina pengar på knulla horor istället
Citera
2026-04-12, 18:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Förmodligen för att det är en utopi. Barn, familj, villa, vovve och volvo kom emellan som satte käppar i hjulet för att kunna hålla i ett sådant sparande. Annars har du helt rätt rent hypotetiskt.

Men för att ränta på ränta sagen ska hålla så måste även sparandet hålla i sig liksom den positiva räntan. 10% avkastning är högt om man kan snitta det. Det klarar knappt proffsen.

Och ärlighetens namn. Klarar du verkligen detta, om det nu är så lätt som du säger? Inte många gör det.
Citera
2026-04-12, 18:57
Medlem
De flesta kan inte spara så stora summor innan barnen är utflugna och bolånet är betalt, sen kanske folk måste hjälpa barnen också att få loss kontantinsats till lån m.m 10.000 i månaden är mycket under så långt tid.
Citera
2026-04-12, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Om 10 år när jag är 35 kommer jag ha 5 000 000kr förutsatt att vi inte har en 2008 2.0.

Hur är det möjligt att ha så mycket pengar när du blir 35?

Jag har inga skulder men sparar inte heller bor hos mamma och tänker inte på framtiden.
Citera
2026-04-12, 19:04
Medlem
Citat:
Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.
Just globala indexfonder var ett dåligt exempel i dagsläget, de flesta gick back i sek förra året.

I övrigt håller jag med dig, man kan faktiskt spara en del för att få det bättre i framtiden, utan att behöva göra några speciella avkall.
Citera
2026-04-12, 19:06
Medlem
Citat:

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?
De som har råd att investera 10k i sparande varje månad under 30 år, är i princip just det du undrar varför folk inte blir, dvs de är rika. Undantagen är de som har dragit på sig ett spelmissbruk eller satsat allt de äger och har på något idiotiskt och därmed blivit utblottade.

Men med en medianlön på ca 37 000:- i månaden har du alltså typ 2,6 miljoner löntagare av totalt 5,2 miljoner, som inte får ut mer än 26 000:- efter skatt. Och med den summan sparar du inga 10 000:- i månaden.

Och de där 2,6 miljonerna som tjänar över medianen är många gånger hårt skuldsatta. Folk som har inkomster på kanske 40-50 000:- köper lägenhet eller hus för 5-7 miljoner. Och så ska man ha sommarställe på det. Det är räntor och amorteringar på över de där 10 000:- som ska betalas varje månad. Och så vill man ju ha en bra bil, åka utomlands eller till fjällen på vintern, unna sig lite lyx ibland osv.

Men mer än var tionde svensk har ändå en nettoförmögenhet på över en miljon, dvs de är miljonärer. Så som sagt, de som kan spara tio papp i månaden under 30 år, de har definitivt mer än de 3,6 miljoner det skulle bli om de sparade pengarna helt utan avkastning.
Citera
2026-04-12, 19:12
Medlem
Citat:

Kräver både tålamod och att skjuta upp kortsiktig njutning av att spendera.
Är väl där det strular till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in