2026-04-15, 21:38
Medlem
swimmingpools avatar
Fattar noll av detta, man borde få utbildning i ekonomi i grundskolan (och gymnasiet).
Citera
2026-04-15, 22:06
Medlem
Att spara pengar i fonder/aktier är att skjuta upp sin konsumtion med en förväntan att man får ut mer utav pengarna senare.

Alla är inte villiga att dra ner på sitt spenderande när dom är i sina bästa år för att ha en fetare plånbok senare i livet.

Jag är sjölv en "sparare" men inser även det negativa i mitt sparande. Får jag cancer vid 37 o dör så kommer jag nog ha önskat att jag levde lite mer som 20-30 åring sen något att tänka på är att resan man gör som 25 åring med grabbarna till phuket etc kan ej göras om.när man är 60 eller den där skidresan där man kör som en galning i backarna är nog inget man gör vid 60 på samma sätt heller allt har sin tid.

Nu behöver man ju inte vara allt eller inget jag tror det en balans är rätt väg för de flesta spara lite i fonder men se till att inte glömma bort att lev medans man ör frisk och ens nära fortfarande är i livet.
Citera
2026-04-15, 22:20
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du TROR att min matte är lite off vilket BEVISAR att någon som säger något helt annat har rätt?

Du kanske kan berätta vad som är fel med matten.

1000 × 1,05^16 = 2 182 kr
Sen tillkommer ISK skatt(men bara över 300k) på typ 328kr. Så det blir ca 1850kr

Då är det också inflationsjusterat.

Men som referens har Avanza Zero gett 560% avkastning sedan 2006, inga avgifter till fonder etc.

Har man inte råd att spara så fine, men ljug inte för dig själv att orsaken är att det är för att börsen är dålig.
Citera
2026-04-15, 22:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Sen tillkommer ISK skatt(men bara över 300k) på typ 328kr. Så det blir ca 1850kr

Men som referens har Avanza Zero gett 560% avkastning sedan 2006, inga avgifter till fonder etc.

Har man inte råd att spara så fine, men ljug inte för dig själv att orsaken är att det är för att börsen är dålig.
7% är redan inflationsjusterat. Att ingen lär sig.
Citera
2026-04-15, 22:40
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
7% är redan inflationsjusterat. Att ingen lär sig.

I know, men orkade inte ta den diskussionen och justerade ner ytterligare för att visa att själva räknandet inte va helt rätt.

Men bra point 👍
Citera
2026-04-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Prova något mer faktabetonat. Att stärka dig själv med mobbing är ganska ointressant i en ekonomitråd.

Mer eller mindre alla påpekar konstant i varenda tråd att du är ute och cyklar med diverse motargument. Men du vägrar lyssna och fortsätter påpeka att du är matematiker (Europas sämsta).
Citera
2026-04-16, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag började korta Tesla när Elon bestämde sig för att göra två nazisthälsningar i live-TV. Jag har ingen förlust, men tack för omtanken.

Vid vilken nivå dumpar du dina bags och köper aktier i faktiskt växande och välmående företag?

Stop du har ingen plan för vid vilken nivå du gett upp? Sitter du kvar i blankningen tills banken tvångssäljer?

Jag är nästan alltid fullinvesterad i USA och globalt index.
Citera
2026-04-16, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

Fast det är säkrare och billigare att spara i indexfonder än aktier. Då kan man slippa skatten på ISK också genom att helt enkelt lämna Sverige när man har blivit ekonomiskt oberoende.
Citera
2026-04-16, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellosh00
Jag är 19 år, har jobbat lite smått innan studenten och efter, just nu har jag lyckats investera 150 tusen på börsen. Jag sitter mestadels cirka 45 procent i Länsförsäkringar global index därefter 20 procent Investor även Microsoft och Amazon har jag köpt när dem dippa. Har emergin markets även pluss runt 10 procent totalt i crypto som BTC och ETH. Jag bor hemma och har ett deltids jobb lite ostabil inkomst men har lyckats spara bra varje månad är väldigt snål med mycket och jag planerar att fortsätta att bygga min portfölj jag vill nå miljonen innan 30 iallafall om inte mer än det. Försöker komma in på en praktisk utbildning som är ett år och samtidigt investera lite av det samtidigt som man studerar vill ha ett praktisk yrke så jag kan få bättre lön och fast jobb och få erfarenhet. Mitt mål är att kunna känna trygghet att jag klarar mig om något går fel i mitt liv och slipper stressa över ekonomiska saker lika mycket. Jag köper en del aktier för att lära mig har tyvär torskat en del i Hexatronic så har blivit mer försiktig efter det men större bolag tycker jag är vettigt att handla ändå.

Det är grymt jobbat för en 19-åring! Fortsätter du i samma anda, kommer du att gå långt.

Ditt upplägg ser helt ok ut. Det mesta i stabila papper och en liten del i högrisk/gamble. Att bränna sig på Hexatronic eller motsvarande är normalt, det gör de flesta någon gång.

Glöm inte bort den kanske viktigaste investeringen i din ålder: en bra utbildning. Som sedan kan leda till ett bra jobb med bra lön så du kan dels spara än mer, och dels ha det gött i nuet
Citera
2026-04-16, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror snarare att det är de som har lån, bostadslån, som kan och sparar en hel del.

Min ekonomi hade inte varit som den är om jag bott i hyresrätt.

Jag sparar 10-15' varje månad men rakt in på sparkontot, kanske är dumt men kan inget om aktier mm.
Citera
2026-04-16, 08:11
Medlem
Jesper69s avatar
Ja men vilken bra idé hörru! Jag undrar hur världen kommer att se ut 2056. Det är ju verkligen en värld man vill leva i, eller hur?

Idiot.
Citera
2026-04-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webave
Jag sparar 10-15' varje månad men rakt in på sparkontot, kanske är dumt men kan inget om aktier mm.

Om du sparade 10 000 kr för 5 år sen så har dom pengarna ett motsvarat värde på 8000 kr idag. Du måste komma igång med sparandet i aktier eller fonder asap. This is your sign.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in