2026-04-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
På vilket sätt? är telefonen i köket och köket är precis innanför dörren så är det ju möjligt att Tor gått in en stund för att prata i telefon, och Barbro kommer cyklandes, går in genom dörren och börjar putsa fönster direkt. Dom kanske inte visste hur dom andra rummen såg ut ? Som kanske redan var genomsökta? Sen när Tor pratat klart går han ut igen och fortsätter hugga ved .Då passar gärningsmännen på att fly

Röda volvon syns där vid 09.

Nej, ditt scenario är i mina ögon inte spec troligt.
Citera
2026-04-12, 23:59
Medlem
Citat:
Vad är MGL ?
MGL var tors granne vid tiden för mordet. Söker man på det i tråden får man upp 228 träffar så han har diskuterats flitigt, är en av dom som hade byggt en pir/brygga svart på tors mark
Citera
2026-04-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Röda volvon syns där vid 09.

Nej, ditt scenario är i mina ögon inte spec troligt.

Uppfattat ! Och man vet att Volvon är inblandad? så Volvon har varit där sen tidigast klockan 09.00 och Barbro och Tor pratar i telefon med någon klockan 10.30-11.00? Vad har mannen i volvon gjort under tiden dom pratade i telefon?
Citera
2026-04-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
MGL var tors granne vid tiden för mordet. Söker man på det i tråden får man upp 228 träffar så han har diskuterats flitigt, är en av dom som hade byggt en pir/brygga svart på tors mark

Okej tack för förtydligandet. Undrar om MGL och JJ hade nån koppling till varandra.
Citera
2026-04-13, 00:04
Medlem
Greven tänker högt och lägger sin teori (slå gärna hål på den).

Tisdag 31 maj 2005

ca kl. 09:00
- En röd Volvo ses parkerad på gårdsplanen, alltså: person/personer anländer till gården vid 09 eller tidigare.
- Röd Volvo lämnar platsen efter möte
- Tor lämnar även han gården i sin egen bil, möjligtvis samtidigt som den röda bilen.

ca kl. 09:00 - 10:00
- Tor genomför ett ärende utanför gården. Inga vittnesiakttagelser av honom i Härnösand, vilket gör det mer troligt att besökte annat ställe (typ gård eller liknande). Inga konto- eller korttransaktioner denna dag enligt polisen.

ca kl. 10:00 - 11:00
- Tor återvänder till gården, hämtar posten vid brevlådan
- Vittne ser Tor i vardagskläder (kläder han använder när han ska till stan/får besök m.m.). Han använder bil och att fronten är vänd mot gården
- Enligt dottern använder han aldrig bil när han hämtar posten; han brukar gå, eller använda sparken vintertid.

ca kl. 10:00 - 11:00
Tor byter om till arbetskläder
Lägger finbyxorna med plånboken (med 10 000:-) på sängen. Pengarna har samband ärendet tidigare under morgonen.
Börjar klyva ved

ca kl. 10:30-11:00
- Tor pratar med sin syster Iris (bekräftat av polis).

strax före kl. 11:00
Barbro ringer. Gerd svarar: Hon putsar fönster, Tor är ute och klyver ved
Allt verkar lugnt

ca kl. 11:00 - 14:00
Den röda Volvon återkommer till gården
Något händer i samband med återbesöket
Morden sker

kl. 14:00 - 16:00
Vittnen ser den röda Volvon kvar vid gården eller infarten

Fram till MINST kl. 16:00
Gården genomsöks
Något specifikt eftersöks
Senast redigerad av GrevenFB 2026-04-13 kl. 00:11.
Citera
2026-04-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror att han hade mer än 10 000 förstås. Att de tio är vad som fanns kvar.
Det jag reagerar på är att många tror att det var normalt att ha massor med kontanter hemma för tjugofem år sedan, som att man inte betalade med kort eller Bankgiro.
Citera
2026-04-13, 00:05
Medlem
Citat:
Uppfattat ! Och man vet att Volvon är inblandad? så Volvon har varit där sen tidigast klockan 09.00 och Barbro och Tor pratar i telefon med någon klockan 10.30-11.00? Vad har mannen i volvon gjort under tiden dom pratade i telefon?

Jag tror att Volvon har varit där först en vända på morgonen. Sedan återkommit.
Citera
2026-04-13, 00:12
Medlem
Ravanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag reagerar på är att många tror att det var normalt att ha massor med kontanter hemma för tjugofem år sedan, som att man inte betalade med kort eller Bankgiro.

Som stadsbo sprang jag till till bankomaten jämt. Det är knappast konstigt att göra större uttag om man bor på landsbygden, särskilt inte i en tid där swish inte fanns och alla butiker tog kontanter. Med tanke på Tors ålder är det större chans att han hade checkhäfte än kreditkort.
Senast redigerad av Ravana 2026-04-13 kl. 00:16.
Citera
2026-04-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Men kan du sluta och tro att du vet hur mycket kontanter folk hade hemma på den tiden, det är såklart fullt möjligt att folk hade det.
Citera
2026-04-13, 00:17
Medlem
Svårt att få huvet runt MGM som nån som skulle haft en medbrottsling. För mycket av en loner tänker jag.

Har den här prövats när det gäller Victory-skorna?

Det är Gerds. Hon köpte dem i St Petersburg. Ingen annan än hon och Tor kände till dem.

Det är dem hon trampar ut till Brattås i. När hon går ut mot förrådet är det dem hon har på sig. Efter att ha blivit ihjälslagen är det dem mördaren tar tag i när han släpar iväg henne. Kanske trillar de av så att han tvingas greppa om hennes vrister.

Han förstår att han har satt spår på strumpbyxorna men det tar emot att dra av och undanröja dem. Kan leda till andra besvärande avtryck. Han nöjer sig med att ta med skorna som redan ligger lösa på backen.

Väl inne i huset har han försett sig med handskar från förrådet. Han får han syn på Gerds finare klackskor och slänger in dem under trappen. Det får duga. Nu har Gerd varit skobeklädd.

Gerd gjorde aldrig det skoval som förbryllade utredningen. Mördaren gjorde aldrig den märkliga manövern att förflytta skorna från gårdsplanen. Victory-skorna satte bara spår i huset den här dagen. Men det var ingen okänd kvinna som lämnade dem.
Senast redigerad av Bemp 2026-04-13 kl. 00:52.
Citera
2026-04-13, 00:18
Medlem
Är det känt var Gerd bodde?
Citera
2026-04-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Gerd gjorde aldrig det skoval som förbryllade utredningen.

Jag tror det bara är GW som är förbryllad.

Enligt Barbro var det inga "finskor". De var av sorten enkla ballerinaskor, utan klack. Vardagsskor för de allra flesta.

Frågar du mig hade hon på sig dem när hon åkte till Tor och hade på sig dem, och inga andra någonsin, från det att hon anlände till det att hon dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in