2026-04-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, det vore jättekonstigt att ha så mycket kontanter hemma på den tiden. Inga större räkningar betalades med kontanter.

Av vilken anledning har dina kompisar stora mängder med kontanter hemma? Liksom, inget kan betalas med sånt i dag, inte heller för tjugofem år sedan. Det där med att man skulle han massor kontanter hemma är något som unga i dag bara fått för sig.

Man hade lite kontanter, men så gott som allt betalades via Bankgiro, med kort eller med checkar.

Du har fel din idiot. Jag ska själv köpa ved snart och då kommer jag betala 10tkr kontant.
Citera
2026-04-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Finns en hel del människor som vill ha betalt svart för diverse tjänster och varor. Förutom det är det en trygghet eftersom den uppkopplade världen kommer kollapsa när som helst. Jag arbetar själva på att bygga upp en stor kontantförvaring hemma.
Jo, såklart att man har så man kan klara några veckors matinköp, men varför skulle man ha mer än så? Det är ju bara korkat, och så var det även för tjugofem år sedan.

Vissa verkar tro att det var medeltiden då, men jag hade kort och internetbank.
Citera
2026-04-12, 23:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Man hade lite kontanter, men så gott som allt betalades via Bankgiro, med kort eller med checkar.
Handlade Tor med ved var 10 000 fullt normalt. Eller använde Blocket för maskiner och mojänger. Eller hade stallflickor från öst.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-12 kl. 23:47.
Citera
2026-04-12, 23:44
Medlem
Citat:
Du har fel din idiot. Jag ska själv köpa ved snart och då kommer jag betala 10tkr kontant.
Om du köper veden svart så behöver du såklart kontanter.
Citera
2026-04-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Handlade Tor med ved var 10 000 fullt normalt. Eller använde Blocket för maskiner och mojänger.
Om han gjorde svarta affärer, absolut. Men ingen vanlig arbetare har anledning att ha så mycket i kontanter hemma.

Folk verkar tro att alla affärer gjordes med kontanter för tjugofem år sedan. Så var det inte ens för femtio år sedan. Hyran betalades via Bankgiro, och på krogen betalades med en check. För tjugofem år sedan hade alla ett betalkort eller kreditkort. Mastercard har funnits i typ femtio år i Sverige.

Redan då, 1979, hade fyrtio procent av befolkning i Sverige ett betalkort. Så att man handlade allt kontant är ett påhitt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-12 kl. 23:54.
Citera
2026-04-12, 23:47
Medlem
Citat:
Det ger mig sådana obehagskänslor.

Ingenting i detta fallet är logiskt. Vilket får mig att tro att det helt enkelt är ett lustmord utfört av någon med sjuka fantasier om att utföra ett mord och sedan är nästan allt bara vilospår som noga planerats av gärningsmannen.

Lustmord är nog det sista jag tror på, Kan ju vara så enkelt att man har genomsökt huset försiktigt pga genomsökningen skett innan morden. Är det ett lustmord brukar man ha med sig vapen, vapen man fantiserat att mörda med. I detta fallet verkar det vara ett rent spontant impulsmord. Man tar en yxa på gården
Det kan ju vara så enkelt att gärningsmännen genomsökt huset medans Tor är ute och hugger ved. Helt plötsligt kommer Barbro cyklande och går in i huset. Gärningsmännen har gömt sig medans Babro strosar runt på nedanvåningen och putsar fönster, det förklarar också skospåren på vinden. GM får panik och lyckas smyga ut ur huset efter en viss tid. detta ser Tor och konfronterar dom, istället för att fly så tar man yxan från Tor pga att GM och BO känner varandra och slår ihjäl han. När dom håller på och gömma kroppen så kommer Barbro ut för att titta till Tor, Helt ovetandes vad som precis utspelats.

man springer efter en skrikande Barbro och slår ihjäl henne också.
Senast redigerad av 13stryket 2026-04-12 kl. 23:51.
Citera
2026-04-12, 23:50
Medlem
Citat:
Det ger mig sådana obehagskänslor.

Ingenting i detta fallet är logiskt. Vilket får mig att tro att det helt enkelt är ett lustmord utfört av någon med sjuka fantasier om att utföra ett mord och sedan är nästan allt bara vilospår som noga planerats av gärningsmannen.

Är det som du säger måste polisen utreda om det finns fler olösta mord han kan vara skyldig till.
Citera
2026-04-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Lustmord är nog det sista jag tror på, Kan ju vara så enkelt att man har genomsökt huset försiktigt pga genomsökningen skett innan morden. Är det ett lustmord brukar man ha med sig vapen, vapen man fantiserat att mörda med. I detta fallet verkar det vara ett rent spontant impulsmord. Man tar en yxa på gården
Det kan ju vara så enkelt att gärningsmännen genomsökt huset medans Tor är ute och hugger ved. Helt plötsligt kommer Barbro cyklande och går in i huset. GM får panik och flyr ut, detta ser Tor och konfronterar dom, istället för att fly så tar man yxan från Tor pga att GM och BO känner varandra och slår ihjäl han. När dom håller på och gömma kroppen så kommer Barbro ut för att titta till Tor, Helt ovetandes vad som precis utspelats.

man springer efter en skrikande Barbro och slår ihjäl henne också.

Mellan ca 10,30-11,00 pratar följande personer i telefon:
Gerd med Barbro
Tor med sin syster Iris

Ditt scenario passar inte riktigt in i detta.
Citera
2026-04-12, 23:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Om han gjorde svarta affärer, absolut. Men ingen vanlig arbetare har anledning att ha så mycket i kontanter hemma.

Folk verkar tro att alla affärer gjordes med kontanter för tjugofem år sedan. Så var det inte ens för femtio år sedan. Hyran betalades via Bankgiro, och på krogen betalades med en check.
Tor bodde på en gård. Ved, kött, ägg, grönsaker whatever betalades kontant.

Idag har swish tagit över mycket, men bankgiro, kort och check förekom inte bland "primärproducenter" i lokalsamhället mer än i undantagsfall. Tor hade garanterat ingen kortläsare, kanske inte ens bankgiro och ville garanterat inte ha pengar insatta imorgon för det han sålde idag.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-12 kl. 23:55.
Citera
2026-04-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Mellan ca 10,30-11,00 pratar följande personer i telefon:
Gerd med Barbro
Tor med sin syster Iris

Ditt scenario passar inte riktigt in i detta.

På vilket sätt? är telefonen i köket och köket är precis innanför dörren så är det ju möjligt att Tor gått in en stund för att prata i telefon, och Barbro kommer cyklandes, går in genom dörren och börjar putsa fönster direkt. Dom kanske inte visste hur dom andra rummen såg ut ? Som kanske redan var genomsökta? Sen när Tor pratat klart går han ut igen och fortsätter hugga ved .Då passar gärningsmännen på att fly
Citera
2026-04-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tor bodde på en gård. Ved, kött, ägg, grönsaker whatever betalades kontant.

Idag har swish tagit över mycket, men bankgiro, kort och check förekom inte bland "primärproducenter" i lokalsamhället mer än i undatagsfall.
Okej, han köpte ägg för tiotusen, då förstår jag varför han hade så mycket i kontanter hemma.
Citera
2026-04-12, 23:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Okej, han köpte ägg för tiotusen, då förstår jag varför han hade så mycket i kontanter hemma.
Jag tror att han hade mer än 10 000 förstås. Att de tio är vad som fanns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in