Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
Du glömmer att vi har extremt låg ränta och amortering jämfört med andra länder.
Det är jag fullt medveten om, och jag anser att det är ett problem. För det betyder att många är 1) högbelånade, 2) långtidsbelånade, 3) har rörlig ränta.
Många tycker att det här är fantastiskt för att folk har "råd" att betala mer. Men hushållen blir betydligt känsligare. Och det räcker med att det blir svårt för ett fåtal för att de ska dra ner priserna.
Citat:
Majoriteten av länder har högre ränta, inte något ränteavdrag och hela lånet skall vara avbetalt på 30-40 år, inte som i Sverige att du kan amortera bort halva lånet på typ 50 år sen bara betala räntan som du dessutom får tillbaka 30% på.
Pga detta så kan lånetaket höjas rejält och det lär det göra, just nu är det väl 5,5 gånger årslönen, jag skulle säga att 10 gånger årslönen i bolånetak är något som majoriteten av svenskar klarar med våra extremt generöra bolåneregler och då har vi bostadspriser som ökar rejält igen.
Problemet är att du inte kan garantera räntan på sikt, och många svenskar är redan husfattiga, för att utöver amorteringen, räntan, och driftkostnader så har du oförutsägbara utgifter med ett hus.
Låt oss säga att du är en ensam knegare med 40,000 i månaden (strax över 30 blankt?) i lön och tar ett lån på 4.8 miljoner (10 gånger årslönen) för ett hus då har du en amortering (2%) och ränta (3%) som motsvarar 20,000 i månaden. Sedan har du driftkostnader på 8,000 i månaden. Då har du 2,000 kvar i fickan, detta ska räcka till försäkringar, mat, bil, katt, abonnemang, pubben, semesterresan, andra lån, renoveringar, nöjen, osv. det går inte ihop.
Sedan får man ta hänsyn till folk med höga lån hade lett till att ränteavdraget skulle bli betydligt mycket dyrare att finansiera för staten, så det hade behövt sänkas eller slopas.
Risken är att knegaren är tvungen att sälja strax efter han insett att han inte har råd med lånet. Och det gäller alla andra köpare i liknande situation. Och vad händer när det ställs ut tusentals objekt samtidigt som måste säljas med kort varsel? Jo, priserna dyker.