Citat:
Ursprungligen postat av
R4D4
Men ta Ungern då där man haft en konservativ regering i 16 år som satsat mycket på att få till ökat barnafödande: 1.3 barn per kvinna.
Jag kan inte förklara det, men barnafödandet minskar överallt. Även i liksom i Saudiarabien ligger prognosen för 2025 på 2.1-2.3 barn per kvinna.
Trots att samhället är extremt könskonservativt verkar andra faktorer trumfa, barnafödandet sjunker.
Det är väl tyvärr så, att har kvinnor annat att göra under de mest fruktsamma åren, som även är de åren då vi orkar mest - att ha hand om flera små barn samtidigt är JOBBIGT - så blir det så här. Antingen blir det inget barn alls eller bara ett, för att de börjar försöka för sent. Eller så blir ansträngningen, sömnbristen, bundenheten, ofriheten o.s.v. en chock när vi ska deala med det vid 35 års ålder, och då känns det helt omöjligt att skaffa ett till och rådda två barn - samtidigt som man inte får sova om natten.
Den första förlossningen kan också lätt bli en skräckupplevelse när man är lite äldre, för det tar längre tid då och är smärtsammare... och då vill man absolut inte gå igenom det igen. Det är när man är ung som det går lätt både att bli gravid, föda, vara vaken om nätterna, och jaga två, tre sjövilda små barn som gärna kryllar åt var sitt håll...
Jag skriver "tyvärr", för jag tycker ju samtidigt att sådant som utbildning, arbete, utlandsvistelser och kulturella erfarenheter OCKSÅ är viktigt. Även för tjejer. Så jag vet inte riktigt hur man ska få till en balans där...