2026-04-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det var igår, USS Frank E. Petersen Jr. och USS Michael Murphy så tog en tur genom sundet, någon omfattande minswepning kommer nog inte behövas.

Så de har lämnat sundet nu ?
Citera
2026-04-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jasså det hoppas du ja? På lite brott mot mänskligheten. Ja, varför inte. Det är väl en önskan så god som någon. Irans civila befolkning har bara skött sitt i det tysta utan att störa någon, klart dom bör straffas.

Själv hoppas jag på att Niklas Anttila tar hem sin första major i helgen men hey - vi är alla olika. You do you!

Krigsbrott, ond bråd död och kraschad världsekonomi är inte heller dumt 👌
Tveksamt om det finns civila i Iran. Många stödjer deras terrorist regering och är då militära mål som Israel borde bomba
Citera
2026-04-12, 11:29
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tveksamt om det finns civila i Iran. Många stödjer deras terrorist regering och är då militära mål som Israel borde bomba

Jag har inte heller särskilt höga tankar om Iran och dess regim men att bomba civila för att dom sympatiserar med regimen det tycker jag är att gå för långt.
Citera
2026-04-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så de har lämnat sundet nu ?

Japp. tror de parkerat utanför oman.
Citera
2026-04-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Jag har inte heller särskilt höga tankar om Iran och dess regim men att bomba civila för att dom sympatiserar med regimen det tycker jag är att gå för långt.
Det fungerade i tyskland under kriget väldigt få nazister kvar i tyskland nu för tiden. Man måste göra samma sak i iran Libanon och gaza behöver en omgång till.
Citera
2026-04-12, 11:35
Medlem
Citat:
Japp. tror de parkerat utanför oman.

Så de åker dit bara för att Trump ska kunna skriva om det och sen drar de ganska fort.
Ingen större mening alltså ?
Citera
2026-04-12, 11:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Man behöver anrika uran också för kärnkraft, upp till 20% för de flesta reaktortyper(om jag kommer rätt ihåg).

Mer än 20% är höganrikat. Det används också för kärnkraft (t.ex. i kärndrivna fartyg och ubåtar).

Weapon's grade är 80-90% (då blir förhållandet mellan explosionskrafter och vikten sådant att det i praktiken går att använda i missiler mm.).

Om Sverige t.ex. i nåt skede tänker sig att använda sitt eget uran för kärnkraft så måste det anrikas på i princip samma sätt som i Iran (men bara upp till 20%).

Du får nog friska upp ditt minne. Det rör sig om upp till 5% som mest. De ryska reaktorerna brukar kunna köra på lägre % än västerländska.

Eftersom Iran bara är ute efter plutonium så är det att föredra så låg % anrikat uran som möjligt. Så alla deras argument faller som korthus likt resten av det som presenteras inifrån Terorran
Citera
2026-04-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så de åker dit bara för att Trump ska kunna skriva om det och sen drar de ganska fort.
Ingen större mening alltså ?

vet inte riktigt, något syfte hade säkert CENTCOM, även om det kanske var ett onödigt finger till irans oförmåga att tända sin AIS i sundet, verkar gett "cope-iran gänget" skrikgråt-diarre, de är helt vilda i sina mammors pojkrum.....

det är så många båtar som åkt igenom det där sundet de senaste 30 dagarna att jag slutat försöka hänga med och räkna dem.
Citera
2026-04-12, 11:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Israel-modellen är ganska brokig där. Den huvudsakliga filosofin är:
Om du bor i samma höghus som en gängkriminell och inte gör något för att få ut denne därifrån, så är du medskyldig och får finna dig i att följa med ner när huset jämnas med marken.
Citera
2026-04-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Räcker det inte med att förhindra att Iran kan utveckla kärnvapen, sluta hota sina grannar med missiler, ha ett öppet Hormuz? O=ch kanske som en bonus att Irans folk i slutändan kan resa sig mot den avskyvärda efterblivna teokratiska regimen. Vad är det med eran fixering av Trump, av psykologiserandet och fantiserandet. Skaffa ett liv istället.

Ett land som Fienden säger skall bombas till Stenåldern varför skulle inte de försöka skaffa vapen så att de kan försvara sig Utan försvars möjligheter // vapen kan de bombas till Stenåldern igen + igen + igen +igen +igen
Det är ju det Sionisterna gör gång efter annan i regionen.
Argumentet Terror balansen med Atombomber på båda sidor gjorde att ingen började kriga Inte lönt
Ukraina gav tillbaks sina mot Garantier Gick ju sådär Bara Putin har
tom Benny hade taggat ner sitt lebensraum projekt om ngn hade gjort en Grushög av Tel Aviv
Han har dräpt 70 000 på Gaza ... kanske det finns 2 stycken Hamas med däri.
Nu är det Hizbollah kanske 2 stycken även där

Som det blev för Tysken med mustaschen som fick sin stad förvandlad till Grus
Bombat Sionisterna till Stenåldern Kan det heta asymmetrisk maktbalans
Man hör Jänkarna kör en en Don Vito Corleone förhandling minus Hästhuvudet där motparten förväntas acceptera
man anser sig ha Styrkepositionen VI får se Hormuzsundet är skillnaden
Kan taga många år detta

För övrigt har Al Jazeera 2 tidigare förhandlare där i rutan Mousavian / Alan Eyre
Ovanligt klarspråk ...Sevärt
Citera
2026-04-12, 11:48
Medlem
Citat:
vet inte riktigt, något syfte hade säkert CENTCOM, även om det kanske var ett onödigt finger till irans oförmåga att tända sin AIS i sundet, verkar gett "cope-iran gänget" skrikgråt-diarre, de är helt vilda i sina mammors pojkrum.....

det är så många båtar som åkt igenom det där sundet de senaste 30 dagarna att jag slutat försöka hänga med och räkna dem.

Så det var klart att det inte fanns minor INNAN USA seglade genom sundet? Vad var meningen med att de skulle dit då egentligen?
Citera
2026-04-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
. De senare alternativet är det enda som fungerat.

Fast vad jag vet så har varken Israel eller USA beslagtagit något uran av Iran. Så det stämmer inte riktigt det du påstår här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in