Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Det finns inte något avtal i världen som kan hindra Israel från att besvara Hizbollahs angrepp. Om USA ingår ett avtal med Iran som gör att Hizbollah lägger ner sina vapen, ja då kommer naturligtvis Israel jubla och inte ha någon anledning att fortsätta offensiven i Libanon. Men det här handlar inte om Israel. Det handlar om Hizbollahs aggression mot Israel. Jag har mycket svårt att se att Hizbollah kan avstå från att skjuta sina raketer mot Israel och om dom inte avstår från det ja då fortsätter kriget.
Den som begär att Israel inte skall besvara anfall från Hizbollah behandlar Israel enligt helt andra måttstockar jämfört med alla andra länder, och där kan vi hänvisa till 3D-testet vad det i så fall beror på.
Jag delar din åsikt. Libanon och Israel var överäns om vapenvila. Men Iran och dess proxi förkastade den direckt.
Då är man ju inte jätte intresserad av fred.
Är det något man kan lita på så är det att Israel kommer att försvara sig och det hårt. Man kan naturligtvis tycka för hårt, men att de gör det kommer som ett brev på posten. Har sjukt svårt att se att det skulle ändras helt plötsligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Israel behöver inte skriva på något för att hamna i en situation där fortsatt krigande i Libanon kommer få stora konsekvenser. Jag är så perplex över hur du fortfarande kan dra så udda slutsatser när vi tydligt sett utvecklingen.
Jag har svårt att se hur du kan tro att Israel inte skulle försvara sig vid angrepp. De gör ju de alltid och alltid hårdare en de blev slagna.
Sedan att det inte slutar där är ju möjligt, utan att de fortsätter i månader kan ju vara. För det är väl det du menar med konsekvenser. Detta gäller ju Irans proxi Hamas och Hizbollah som kan angripa och bli angripna länge. Inte så säker på Iran. De vill gärna avsluta fortare.
Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
För att USA står för stora ekonomiska problem om man inte löser situationen i Gulfen pronto. Petrodollarn urholkas dag för dag, och amerikanska förtroendet är som bortblåst. USA måste få igång ruljansen i sundet igen.
Iran viker sig inte om Libanon, och därför kommer Israel behöva spela boll. Eller så blir Israel landet som driver USA mot finansiell härdsmälta, och då blir vapnet man använder givetvis indraget ekonomiskt stöd.
Tucker Carlson och John Mearsheimer hade en intressant dialog om det här om dagen. Bara 9 minuter långt ish, så du orkar:
https://youtu.be/L1YBwo38nLM
Att den israeliska ingruppsmentaliteten har blandat ihop kontroll över USA med att Israel själva är en stormakt är helt enkelt något som den israeliska eliten mest troligt egentligen förstår. Med undantag för regelrätta serietidningsskurkar som Ben-Gvir och Smotrich.
Förtroendet för USA är inte en global sak. Förtroendet ökar bland Gulf länderna enligt de opionsmätningar jag sett från länderna den senaste tiden. Och de har lågt förtroende för Iran. Mellanårsvalet i USA förloras mer eller mindre alltid av sittande president. I demokratiska länder är det ju bara i Indien de älskar sin president och det är Starmer, Macron och Merz som är de illa omtyckta och det hindrar ju inte dem att göra sig allt mer impopulära. Jag tycker du blåser upp problemet lite. Oavsett om du gör det eller inte ser Trump ut att tänka sig genomföra det han vill endå.
Det är som jag förstår det 8 av de senaste 10 sittande presidenter som förlorat mark av mellanårsvalen. Tror du han bryr sig jätte mycket? Det är ju inte ens säkert att han gör det och omvald kan han ändå inte bli.
Tucker Carlson? Ska man skratta eller gråta?