2026-06-14, 10:19
  #27433
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel Katz låter meddela att något avtal inte förändrar Israels säkerhetspositioner i Libanon, Gaza och Syrien. Och det är väl självklart när man tänker efter. Det kommer aldrig hända igen att Israels folk låter sig ledas till gaskamrarna utan kamp, till trådislamisternas, trådnazisternas, kommunisternas och de psykiatriska patienternas stora förtret.

Såg att du uppdaterade inlägget med fler anklagade, men du glömde ändå trådturkarna. Icke att underskatta trådturkarna, som är ivriga förespråkare av det mesta enligt dina röster i huvudet

Ett avtal kommer självklart förändra Israels säkerhetspositioner i Libanon. Annars blir det konsekvenser.
Citera
2026-06-14, 10:45
  #27434
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ett avtal kommer självklart förändra Israels säkerhetspositioner i Libanon. Annars blir det konsekvenser.
Jag är inte övertygad om det.

Avtalet är gissar jag är snarare ett avtal om att man ska ingå avtal. Som Trump gjorde med Gaza. Det rör bara första frågorna medans svårare kommer senare. Öppnandet av hormuz först. Men det är min gissning om nu något skrivs på...

Sedan är Israel en egen stat och tar egna beslut.

Detta kunde vi läsa igår.
Katz stated that Israel must ensure its independence to act against Iran in the future, and that he and Prime Minister Benjamin Netanyahu have instructed the Israel Defense Forces to prepare for this scenario.

He vowed that Israeli forces will not withdraw from the “the security zones in Lebanon, Syria and Gaza.

https://www.jns.org/news/israel-news/jerusalem-expects-nuclear-issue-to-be-dealt-with-in-iran-talks-katz-says

Vad bygger du ditt påstående på, varför är det självklart att det är som du skriver?

Israel ska väl inte skriva på något i dag?

Iran var ju även den första part som förkastade Libanons och Israels vapenvila.
Citera
2026-06-14, 10:48
  #27435
Medlem
Härligt kroknäsor hejjar på er krossa kackerlackorna bomba på
Citera
2026-06-14, 11:04
  #27436
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag är inte övertygad om det.

Avtalet är gissar jag är snarare ett avtal om att man ska ingå avtal. Som Trump gjorde med Gaza. Det rör bara första frågorna medans svårare kommer senare. Öppnandet av hormuz först. Men det är min gissning om nu något skrivs på...

Sedan är Israel en egen stat och tar egna beslut.

Detta kunde vi läsa igår.
Katz stated that Israel must ensure its independence to act against Iran in the future, and that he and Prime Minister Benjamin Netanyahu have instructed the Israel Defense Forces to prepare for this scenario.

He vowed that Israeli forces will not withdraw from the “the security zones in Lebanon, Syria and Gaza.

https://www.jns.org/news/israel-news/jerusalem-expects-nuclear-issue-to-be-dealt-with-in-iran-talks-katz-says

Vad bygger du ditt påstående på, varför är det självklart att det är som du skriver?

För att USA står för stora ekonomiska problem om man inte löser situationen i Gulfen pronto. Petrodollarn urholkas dag för dag, och amerikanska förtroendet är som bortblåst. USA måste få igång ruljansen i sundet igen.

Iran viker sig inte om Libanon, och därför kommer Israel behöva spela boll. Eller så blir Israel landet som driver USA mot finansiell härdsmälta, och då blir vapnet man använder givetvis indraget ekonomiskt stöd.

Tucker Carlson och John Mearsheimer hade en intressant dialog om det här om dagen. Bara 9 minuter långt ish, så du orkar:

https://youtu.be/L1YBwo38nLM

Att den israeliska ingruppsmentaliteten har blandat ihop kontroll över USA med att Israel själva är en stormakt är helt enkelt något som den israeliska eliten mest troligt egentligen förstår. Med undantag för regelrätta serietidningsskurkar som Ben-Gvir och Smotrich.

Citat:
Israel ska väl inte skriva på något i dag?

Iran var ju även den första part som förkastade Libanons och Israels vapenvila.

Israel behöver inte skriva på något för att hamna i en situation där fortsatt krigande i Libanon kommer få stora konsekvenser. Jag är så perplex över hur du fortfarande kan dra så udda slutsatser när vi tydligt sett utvecklingen.
Citera
2026-06-14, 11:15
  #27437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.


Sedan är Israel en egen stat och tar egna beslut.

Detta kunde vi läsa igår.
Katz stated that Israel must ensure its independence to act against Iran in the future, and that he and Prime Minister Benjamin Netanyahu have instructed the Israel Defense Forces to prepare for this scenario.

He vowed that Israeli forces will not withdraw from the “the security zones in Lebanon, Syria and Gaza.

https://www.jns.org/news/israel-news/jerusalem-expects-nuclear-issue-to-be-dealt-with-in-iran-talks-katz-says


Det finns inte något avtal i världen som kan hindra Israel från att besvara Hizbollahs angrepp. Om USA ingår ett avtal med Iran som gör att Hizbollah lägger ner sina vapen, ja då kommer naturligtvis Israel jubla och inte ha någon anledning att fortsätta offensiven i Libanon. Men det här handlar inte om Israel. Det handlar om Hizbollahs aggression mot Israel. Jag har mycket svårt att se att Hizbollah kan avstå från att skjuta sina rakter mot Israel och om dom inte avstår från det ja då fortsätter kriget.
Citera
2026-06-14, 11:17
  #27438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.


Sedan är Israel en egen stat och tar egna beslut.

Detta kunde vi läsa igår.
Katz stated that Israel must ensure its independence to act against Iran in the future, and that he and Prime Minister Benjamin Netanyahu have instructed the Israel Defense Forces to prepare for this scenario.

He vowed that Israeli forces will not withdraw from the “the security zones in Lebanon, Syria and Gaza.

https://www.jns.org/news/israel-news/jerusalem-expects-nuclear-issue-to-be-dealt-with-in-iran-talks-katz-says


Det finns inte något avtal i världen som kan hindra Israel från att besvara Hizbollahs angrepp. Om USA ingår ett avtal med Iran som gör att Hizbollah lägger ner sina vapen, ja då kommer naturligtvis Israel jubla och inte ha någon anledning att fortsätta offensiven i Libanon. Men det här handlar inte om Israel. Det handlar om Hizbollahs aggression mot Israel. Jag har mycket svårt att se att Hizbollah kan avstå från att skjuta sina raketer mot Israel och om dom inte avstår från det ja då fortsätter kriget.

Den som begär att Israel inte skall besvara anfall från Hizbollah behandlar Israel enligt helt andra måttstockar jämfört med alla andra länder, och där kan vi hänvisa till 3D-testet vad det i så fall beror på.
Citera
2026-06-14, 11:19
  #27439
Medlem
Triumph fyller 80 år idag= bästa förhandlingsläget för Iran.
Citera
2026-06-14, 11:33
  #27440
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det finns inte något avtal i världen som kan hindra Israel från att besvara Hizbollahs angrepp. Om USA ingår ett avtal med Iran som gör att Hizbollah lägger ner sina vapen, ja då kommer naturligtvis Israel jubla och inte ha någon anledning att fortsätta offensiven i Libanon. Men det här handlar inte om Israel. Det handlar om Hizbollahs aggression mot Israel. Jag har mycket svårt att se att Hizbollah kan avstå från att skjuta sina raketer mot Israel och om dom inte avstår från det ja då fortsätter kriget.

Det handlar om att avtalet mest troligt kommer innehålla något om att Israel ska dra sig tillbaka från Libanon. Även om Hezbollah lägger ner vapnen tror jag inte Israel är supersugna på det. Däremot tror jag också att dom måste.

Citat:
Den som begär att Israel inte skall besvara anfall från Hizbollah behandlar Israel enligt helt andra måttstockar jämfört med alla andra länder, och där kan vi hänvisa till 3D-testet vad det i så fall beror på.

Beror det då på att man judehatare nu igen? Undra hur stor del av världen som är judehatare enligt dina definitioner. Lätt 90%+ i alla fall.

Ingen hävdar att Israel ska skippa besvara anfall från Hezbollah, däremot kommer avtalet mest troligt innehålla något om att Hezbollah ska sluta attackera Israel OCH att Israel ska dra sig tillbaka från Libanon.

Om Israel inte spelar boll gällande det senare kommer det bli konsekvenser från amerikanskt håll mest troligt, för dom har inte råd med den typen av sjabbel från en nära allierad i nuläget.
Citera
2026-06-14, 11:48
  #27441
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det finns inte något avtal i världen som kan hindra Israel från att besvara Hizbollahs angrepp. Om USA ingår ett avtal med Iran som gör att Hizbollah lägger ner sina vapen, ja då kommer naturligtvis Israel jubla och inte ha någon anledning att fortsätta offensiven i Libanon. Men det här handlar inte om Israel. Det handlar om Hizbollahs aggression mot Israel. Jag har mycket svårt att se att Hizbollah kan avstå från att skjuta sina raketer mot Israel och om dom inte avstår från det ja då fortsätter kriget.

Den som begär att Israel inte skall besvara anfall från Hizbollah behandlar Israel enligt helt andra måttstockar jämfört med alla andra länder, och där kan vi hänvisa till 3D-testet vad det i så fall beror på.
Jag delar din åsikt. Libanon och Israel var överäns om vapenvila. Men Iran och dess proxi förkastade den direckt.

Då är man ju inte jätte intresserad av fred.

Är det något man kan lita på så är det att Israel kommer att försvara sig och det hårt. Man kan naturligtvis tycka för hårt, men att de gör det kommer som ett brev på posten. Har sjukt svårt att se att det skulle ändras helt plötsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Israel behöver inte skriva på något för att hamna i en situation där fortsatt krigande i Libanon kommer få stora konsekvenser. Jag är så perplex över hur du fortfarande kan dra så udda slutsatser när vi tydligt sett utvecklingen.
Jag har svårt att se hur du kan tro att Israel inte skulle försvara sig vid angrepp. De gör ju de alltid och alltid hårdare en de blev slagna.

Sedan att det inte slutar där är ju möjligt, utan att de fortsätter i månader kan ju vara. För det är väl det du menar med konsekvenser. Detta gäller ju Irans proxi Hamas och Hizbollah som kan angripa och bli angripna länge. Inte så säker på Iran. De vill gärna avsluta fortare.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
För att USA står för stora ekonomiska problem om man inte löser situationen i Gulfen pronto. Petrodollarn urholkas dag för dag, och amerikanska förtroendet är som bortblåst. USA måste få igång ruljansen i sundet igen.

Iran viker sig inte om Libanon, och därför kommer Israel behöva spela boll. Eller så blir Israel landet som driver USA mot finansiell härdsmälta, och då blir vapnet man använder givetvis indraget ekonomiskt stöd.

Tucker Carlson och John Mearsheimer hade en intressant dialog om det här om dagen. Bara 9 minuter långt ish, så du orkar:

https://youtu.be/L1YBwo38nLM

Att den israeliska ingruppsmentaliteten har blandat ihop kontroll över USA med att Israel själva är en stormakt är helt enkelt något som den israeliska eliten mest troligt egentligen förstår. Med undantag för regelrätta serietidningsskurkar som Ben-Gvir och Smotrich.
Förtroendet för USA är inte en global sak. Förtroendet ökar bland Gulf länderna enligt de opionsmätningar jag sett från länderna den senaste tiden. Och de har lågt förtroende för Iran. Mellanårsvalet i USA förloras mer eller mindre alltid av sittande president. I demokratiska länder är det ju bara i Indien de älskar sin president och det är Starmer, Macron och Merz som är de illa omtyckta och det hindrar ju inte dem att göra sig allt mer impopulära. Jag tycker du blåser upp problemet lite. Oavsett om du gör det eller inte ser Trump ut att tänka sig genomföra det han vill endå.

Det är som jag förstår det 8 av de senaste 10 sittande presidenter som förlorat mark av mellanårsvalen. Tror du han bryr sig jätte mycket? Det är ju inte ens säkert att han gör det och omvald kan han ändå inte bli.

Tucker Carlson? Ska man skratta eller gråta?
__________________
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-14 kl. 11:50.
Citera
2026-06-14, 11:50
  #27442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Irans (IRGC) fördelar är

1 Tid - USA har val i höst. Iran har krossat sitt interna motstånd i nutid

2 Iran klarar av att ta jvl mycket stryk, då regimen skiter i folket

Men det är svårt att veta om USA:s blockad skadar Iran tillräckligt mycket för tvinga dem att

A Ge bort sitt Uran

B Öppna Hormuz

C Sluta ge pengar till sina proxies

USA kan säkert muta Iran delvis genom ge dem tillbaks beslagtagna resurser, sluta med blockaden och delvis tillåta Iran öppna sin ekonomi.

Irans regim är inte monolitiskt och USA bombade bort de mer normala av tokstollarna. Så de som blev starkare verkar de mest fanatiska av tokstollarna. De mer normala i iran har alltid varit svaga.

Sen har vi problemet att ingen av sidorna litar på den andre. Iran fuskar med avtalen och USA/Isr har en förmåga att starta bomba mitt i förhandlingarna. Plus Isr har andra mål än USA.

Sen händer det saker som vi dödliga inte ser. Till ex verkar det som USA har fått ut mer olja genom Hormuz än vad man har trott tidigare. Varför är Houthis snälla? Jag tror att Saudi har köpt dem. Vilken roll spelar Pakistan, Egypten, Turkiet och Azerbajdzjan? Varför bombades inte Saudi mer utan UAE verkar ha varit offret? Jag har säkert glömt massor.

Till sist Kriget var jvl dåligt planerat från am synvinkel. Israel vet jag inte. Sen vet inte jag riktigt hur bra eller dåligt det går för Israel i Libanon.

Man kan spalta upp hur mycket problem som helst, det blir många frågor
Jag tänker inte så mycket på IRGCs fördelar, USA kan ge Iran mer stryk än Iran klarar av men håller tillbaka, det måste även IRGC ta fasta på.

Enligt tidigare uppgifter har Houthis egentligen inte fått några egentliga medel från Iran sedan före årsskiftet. Lidande Houthis har tvingats vara ”snälla” sedan före kriget ens inleddes.
Att iran förlorade sitt inflytande i Venezuela är ännu en del av ekvationen.

Allt jag sett tyder på att blockaden är väldigt effektiv. Men visst det lär bli en bräcklig vapenvila och det kommer garanterat inte bli oproblematiskt.

Det är inte dom mer normala tokstollarna som bombats bort, det är framförallt dom tokstollarna som haft inflytande för länge.
Bättre eller sämre.. Iran har ett nytt ledarskap till stora delar, det ger dom möjligheten att agera på ett nytt sätt.
US/Israel hade såklart kunnat slå ut fler eller helt andra personer. Man bör nog hellre titta på vilka man lämnade orörda.
Citera
2026-06-14, 11:58
  #27443
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag har svårt att se hur du kan tro att Israel inte skulle försvara sig vid angrepp. De gör ju de alltid och alltid hårdare en de blev slagna.

Sedan att det inte slutar där är ju möjligt, utan att de fortsätter i månader kan ju vara. För det är väl det du menar med konsekvenser. Detta gäller ju Irans proxi Hamas och Hizbollah som kan angripa och bli angripna länge. Inte så säker på Iran. De vill gärna avsluta fortare.

Förtroendet för USA är inte en global sak. Förtroendet ökar bland Gulf länderna enligt de opionsmätningar jag sett från länderna den senaste tiden. Och de har lågt förtroende för Iran. Mellanårsvalet i USA förloras mer eller mindre alltid av sittande president. I demokratiska länder är det ju bara i Indien de älskar sin president och det är Starmer, Macron och Merz som är de illa omtyckta och det hindrar ju inte dem att göra sig allt mer impopulära. Jag tycker du blåser upp problemet lite. Oavsett om du gör det eller inte ser Trump ut att tänka sig genomföra det han vill endå.

Det är som jag förstår det 8 av de senaste 10 sittande presidenter som förlorat mark av mellanårsvalen. Tror du han bryr sig jätte mycket? Det är ju inte ens säkert att han gör det och omvald kan han ändå inte bli.

Tucker Carlson? Ska man skratta eller gråta?

Min tes bygger som sagt inte på att Israel kommer tvingas till att inte försvara sig vid angrepp, utan att jag tror att Israel trots uteblivna angrepp från Hezbollah kommer tycker det känns förnedrande att dra sig ut ur Libanon.

Detta kommer dom dock behöva göra mest troligt, eller så får deras vägran konsekvenser.

Allt detta som ett svar på att Petronius hävdar att inget avtal kommer förändra Israels säkerhetspositioner i Libanon enligt Israel Katz.

Jag hävdar att ett avtal KOMMER förändra Israels säkerhetspositioner. Vad tror du?
Citera
2026-06-14, 12:03
  #27444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det ser ut och varit en del protester i Iran bland de annars regim trogna.

Det kommer ut filmer från Iran.

Så här skriver iraninternational
Hardliners protest against Iran negotiators over emerging US deal

Hardliners at a rally in Tehran on Saturday chanted against chief negotiators Mohammad Bagher Ghalibaf and Abbas Araghchi over the emerging US deal, shouting, “Ghalibaf, Araghchi, what about our leader’s blood?” and “Araghchi, have shame, leave the country alone.”


Även så visade Tousi TV i början av senaste sändning videos från dessa. Man ropade som exempel död död till kompromisserana. Samt även ramsor mot Ghalibaf och Araghchi. Som jag förstår det slog regimen ner mot dessa. Men inte med dödligt våld.

De sitter lite i en rävsax, går de inte med på avtal är risken stor att kriget bryter ut igen och ekonomin fortsätter att skadas med Trumps blockad mot dem. Skriver de på kommer de få ett problem med denna del av folket och även de som representerar de i IRGC och regimen.

Det finns uppenbart ett motstånd mot att ingå avtal med USA i Iran.

Oavsett avtal eller inte blir spännande att se vad som händer. Men vem vill vara i Ghalibaf och Araghchi skor nu?

Nej, dom får det inte lika lätt som Mojtaba iaf.
Som jag skrev tidigare kommer regimen antagligen behöva stärka sitt grepp om landet för att ro detta i hamn.
Mycket av det ansvaret hamnar på IRGC som det ser ut nu, man har valt att ta en väldigt aktiv roll i förhandlingarna och genomsyrar samhället i övrigt.
Politikerna kan bara göra sitt under en begränsad tid.

Samtliga berörda parter kommer behöva sälja in kompromisser till folket, det gäller ju inte bara i Iran.
Det är långt ifrån okomplicerat, kan det ens hålla? Ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in