2026-04-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
För att krångla till det ytterligare så heter det vi kallar vind botten på norrländska!
Man säg alltså- jag gick upp på botten!
Förekommer givetvis lokala variationer.
Ja och min mor från Västerbotten kallade det för ”tredje vind” - alltså det som är ett förråd under taket…
Tänker att det då kanske var vind på våning två. Och min far född i Ångermanland, kallade det ”upp på bottn”.
Citera
2026-04-11, 19:58
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Är det 45r nu? Senast igår läste jag att det var 43r.

Citat:
Ursprungligen postat av sundsvall
Ja det var 43 or
Ok, var det 43?
Då kanske jag förväxlat detta med nåt annat fall. Håller på å läser om typ 10 olika kriminalfall samtidigt, alltid, både här och i bokform. Så jag kanske har snurrat till det..
Jag tar tillbaka både längden på 190 och 45rna, my bad.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2026-04-11 kl. 20:02.
Citera
2026-04-11, 19:59
Medlem
K.Blomkvists avatar
Oops, hittade en gammal artikel.

Ny teori om Brattåsmorden – kan ha koppling till Kalamarksmordet
Uppdaterad 26 maj 2017 Publicerad 26 maj 2017

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-teori-i-brattasmorden-kan-ha-koppling-till-kalamarksmordet

Nu lanseras en ny teori som gör gällande att morden kan ha kopplingar till Kalamarksmordet. Det rapporterar P4 Norrbotten.

Fast jag köper inte den teorin!
Citera
2026-04-11, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Nä men de flesta som byter folkbokföringsadress gör det ju för att de faktiskt flyttar. Blir nyfiken på varför du gör massa ändringar i folkbokföringen annars? Du ska ju skriva dig där du bor.

Kan finnas många skäl, t ex om man saknar egen bostad och man själv är utomlands, eller att man bor där pappa staten inte anser att man får bo... med mera med mera.
Citera
2026-04-11, 20:01
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du har själv många synliga gamla skoavtryck i din bostad?
Skulle man leta med UV-ljus så finns det säkert avtryck ja. Jag svabbar inte golven varje dag.
Citera
2026-04-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Skulle man leta med UV-ljus så finns det säkert avtryck ja. Jag svabbar inte golven varje dag.
var det med UV-ljus de hittade skoavtrycken hos Tor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
det fanns väl inget universitet där 2004?

Universitetsfilial, låg under Sundsvall eller Östersund vill jag minnas. Filialen lades ner någongång 2013-2014.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Nä men de flesta som byter folkbokföringsadress gör det ju för att de faktiskt flyttar. Blir nyfiken på varför du gör massa ändringar i folkbokföringen annars? Du ska ju skriva dig där du bor.
äh det var inte så petigt förr, hart själv varit skriven hos båda mina systrar i olika perioder när jag jobbade i Norge exempelvis, men aldrig bott en natt hos någon av dom.
Citera
2026-04-11, 20:06
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
var det med UV-ljus de hittade skoavtrycken hos Tor?
De stora i ladan som man kopplar till GM var nog synliga med blotta ögat. De andra, vet ej.
Citera
2026-04-11, 20:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:

Jag tror nog att polisen använde Luminol eller BlueStar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luminol

Vad är skillnaden mellan Luminol och Bluestar?
https://www.reddit.com/r/forensics/comments/18tvpuq/what_is_the_difference_in_luminol_and_bluestar/?tl=sv

Luminol används inom kriminalteknik för att påvisa spår av blod, även om de synliga fläckarna har tvättats bort.

Eller BlueStar
Citera
2026-04-11, 20:11
Medlem
Citat:
Belägg för att kvinnoskorna med storlek 38 har något som helst samband med mordet, tack.

Det är inte alls säkert det, det är inte ens troligt enligt mig.
Jag tror att JJ var ensam vid mordet. De där kvinnodojjorna har kommit dit vid nåt annat tillfälle, gubben bodde ju ensam, Gerd bodde inte där. Gubben kan ha haft besök av nåt fruntimmer vid något annat tillfälle.

Problemet med JJ är att han saknar motiv och typiska kännetecken såsom aggression och låg impulskontroll.

38:an med det udda skomärket som varit på vinden kan inte förklaras av Tors dotter Barbro Öberg. Hon borde ha känt till vem som ägde dom om det var en vän till familjen. Och varför skulle det fruntimmret vara uppe på vinden?
Citera
2026-04-11, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Skospår ska finnas i bostadshuset. 38 på under- och övervåning. 44/45 på undervåning.

Man har lagt ner stora resurser på att knyta skospåren till offren, anhöriga och poliser. Men har inte kunnat göra det. Först 2013 gick polisen ut med att skospåren fanns.

Det finns inga blodspår i bostadshuset. Vilket förvånar polisen. Jag skulle säga det stödjer min teori om att det var stöld/inbrott som sedan övergick i mord, och inte tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in