2026-04-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundsvall
Byxorna låg ju på sängen , så dom kanske inte var in till sovrummet

Verkar inte sannolikt att man inte besökt sovrummet om man t.o.m. varit på vinden och rotat…
Citera
2026-04-11, 18:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Man får också veta att mgm är mörkhårig.
Det verkar också ha nonchalerats en hel del i utredningen kring dessa morden, det har GW rätt i.
Tors plånbok stack fram ur hans bakficka, ändå tog man den inte.

Men man tog hennes plånbok, så vad är din poäng? Man kanske inte hann söka genom hela huset.

Morden kan ha sitt ursprung i stöld. Någon tar sig in i huset och letar värdesaker. En tygpåse med plånbok hittas direkt, man fortsätter leta. Gerd kommer in. Personen smyger sig länge upp i huset för att inte bli påträffad. Men hen inser efter en stund att det är bäst att sticka. Tar sig ut men det noteras av Gerd.

Gerd springer mot uthuset där Tor befinner sig. Men Tor har då redan träffat på person 2 och blivit ihjälslagen och täckt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-04-11 kl. 18:15.
Citera
2026-04-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det finns väl uppgifter om att Tor hade tillgång till skogsfastigheter, det kan ha handlat om eventuell försäljning av skog eller t ex avverkning.
GM vill alltså köpa virke, ved eller att Tor ska ta ner träd på GM mark. Pengarna visade sig inte räcka hela vägen så han åker iväg och kommer tillbaks. Slår ihjäl Tor och sticker utan vare sig pengar eller affärsuppgörelse? Ni som tror på affärsvinkeln får gå hem och fila på den...
Citera
2026-04-11, 18:15
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:

Vi kan testa att lägga ett par byxor med en plånbok i nånstans på en stor gård och du får 5 minuter på dig att hitta dem med panik och det enorma stresspåslaget efter att ha begått ett våldsamt dubbelmord. Jag är inte säker på att du skulle lyckas. Dessutom utan att på förhand veta att det kan ligga ett par byxor nånstans med pengar i.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2026-04-11 kl. 18:19.
Citera
2026-04-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Var kan jag läsa vad GW har för tankar kring morden?
Har inga länkar i minnet, men efter en snabbsökning så detta:
https://www.sverigesradio.se/artikel/6172053
Publicerad 25 maj 2015
Nu sköttes den här polisutredningen från början inte dåligt, utan närmast på ett skandalöst sätt, säger Leif G W Persson.
Citera
2026-04-11, 18:16
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Verkar inte sannolikt att man inte besökt sovrummet om man t.o.m. varit på vinden och rotat…
Belägg för att GM har varit på vinden och rotat tack.
Citera
2026-04-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Belägg för att GM har varit på vinden och rotat tack.

Coldcases.se:
Ett par Reebok-skor med storlek 44-45 samt ett par Victory i storlek 38. Skoavtryck från Victory skorna hittas även på vinden i boningshuset. I ladugården säkrar teknikerna ett DNA-spår som polisen direkt bedömer är avsatt av gärningsmannen.
Citera
2026-04-11, 18:28
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:

Citat:
Vi kan testa att lägga ett par byxor med en plånbok i nånstans på en stor gård och du får 5 minuter på dig att hitta dem med panik och det enorma stresspåslaget efter att ha begått ett våldsamt dubbelmord. Jag är inte säker på att du skulle lyckas. Dessutom utan att på förhand veta att det kan ligga ett par byxor nånstans med pengar i.
Som en jämförelse så tog det 4 timmar för teknikerna att upptäcka att Tors kropp låg 2 -3 meter från Gerd i samma lada.
Det är inte alltid så lätt att hitta saker som man inte förväntar sig eller vet om på förhand. Så att mördaren missade Tors byxor med en plånbok i är i min bok inte det minsta konstigt.
Citera
2026-04-11, 18:39
Medlem
Var är alla människor som bor eller har bott i Vrena och kringliggande orter de senaste 40 åren?
Vi pratar om 1000-tals personer.
Folk måste ju känna till gården (Malms Gård), som familjen och släkten har bott på i över hundra år.
Hans två systrar verkar betydligt mer sociala och etablerade i samhället, så han kan inte vara helt okänt.

Jag har hittat och försökt kartlägga de 14 personer som föddes 1981 i Vrena. De flesta av dem bör ha varit klasskamrater med MGM.

Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Det måste finnas åtminstone någon här på Flashback som bodde i eller kring Vrena på 1990-talet?
Någon som gick i Vrena skola mellan åren 1988-1994 och eventuellt har kvar skolkatalogen?
MGM hade, som sagt, ett annat efternamn på den tiden.
Citera
2026-04-11, 18:40
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Coldcases.se:
Ett par Reebok-skor med storlek 44-45 samt ett par Victory i storlek 38. Skoavtryck från Victory skorna hittas även på vinden i boningshuset. I ladugården säkrar teknikerna ett DNA-spår som polisen direkt bedömer är avsatt av gärningsmannen.
Belägg för att kvinnoskorna med storlek 38 har något som helst samband med mordet, tack.

Det är inte alls säkert det, det är inte ens troligt enligt mig.
Jag tror att JJ var ensam vid mordet. De där kvinnodojjorna har kommit dit vid nåt annat tillfälle, gubben bodde ju ensam, Gerd bodde inte där. Gubben kan ha haft besök av nåt fruntimmer vid något annat tillfälle.
Citera
2026-04-11, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simbasmamma
Jimmy bodde på behandlingshem på Gotland till hans 18 års dag, (från han var 12år) när han blev 18 flyttade han hem till Sundsvall. Han gjorde inbrott och hade ett missbruk. Han satt inne tittsomtätt, han hade precis kommit ur fängelset 5 dagar innan han dog.

Hans umgängeskrets var missbrukare, det var inga ”partyknarkare” dessa var tunga missbrukare, hemlösa och de dom levde på var inbrott osv.

Jimmys död är märklig, det håller vi alla med om. Men ingenting med detta mord att göra.

Nästan alla hans vänner på den tiden är numera död, pga överdoserande.
Har du hört talas om nye mgm nils johan jacobsson?
Citera
2026-04-11, 18:45
Medlem
Citat:
Belägg för att kvinnoskorna med storlek 38 har något som helst samband med mordet, tack.

Det är inte alls säkert det, det är inte ens troligt enligt mig.
Jag tror att JJ var ensam vid mordet. De där kvinnodojjorna har kommit dit vid nåt annat tillfälle, gubben bodde ju ensam, Gerd bodde inte där. Gubben kan ha haft besök av nåt fruntimmer vid något annat tillfälle.

Såklart har jag inget belägg för det, jag är ingen del i utredningen. Men likväl diskuterar vi här sånt som delats i utredningen… tex skoavtryck på vinden.

Nåja nu kommer vittnesmål från klasskompisar från förr:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/klasskompisar-om-misstankta-brattasmordaren-anonym/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in