2025-09-16, 01:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så är det visserligen, men gillar inte känslan av att helt släppa kontrollen till någon annan.
Det gör man ju även då man åker t ex buss.
Citera
2026-02-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henke54
Är extremt flygrädd och har bara åkt med Ving förut (Sunclass). Har gått bra med tabletter. När man är rädd för något är ju rutiner väldigt viktigt. Därför känns det alltid okej med Sunclass. Men nu tänkte jag åka till England (Manchester) och då finns Ryanair och SAS som enda alternativ. Då blir jag direkt rädd igen och funderar faktiskt på att inte följa med.

Är det på något sett otryggare att åka med Ryanair och SAS mot Sunclass? Känns lite tryggare för att det är charter av märklig anledning.

Ryanair känns ju inte alls safe. De vill väl spara pengar och drar ner på allt. Säkerheten med? SAS borde ju kännas bra men vet inte varför det känns märkligt. Känns som de har dåliga villkor osv.

Är rutten till Manchester något speciellt?

Är det lika bra piloter på SAS och Ryanair som Sunclass? Planen och säkerheten lika säkra?
Jag skulle säga att det inte är någon skillnad alls. Sen går ju chartermaskiner fulla varje flygning och alla passagerare i princip har massa bagage. Så visst belastas charterflyg lite hårdare än både RyanAir och SAS. Kolla gärna upp när bolagen hade en dödsolycka senast, så upptäcker du snabbt att flygning med så väl dessa som i princip alla andra flygbolag i västvärlden tar säkerheten på största allvar.
Citera
2026-03-21, 17:23
Medlem
Adelaides avatar
Ska flyga snart igen.
Trots att jag flugit varje år i väldigt många år så har jag alltid en liten klump ångest varje gång jag går ombord på ett plan. Jag tänker alltid att denna gång händer det. Denna gång störtar vi. Det läskigaste är alla ljud man hör från planet och alla skakningar uppe i luften.
Fy fan.
Citera
2026-03-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ska flyga snart igen.
Trots att jag flugit varje år i väldigt många år så har jag alltid en liten klump ångest varje gång jag går ombord på ett plan. Jag tänker alltid att denna gång händer det. Denna gång störtar vi. Det läskigaste är alla ljud man hör från planet och alla skakningar uppe i luften.
Fy fan.
Beklagar din ångest först och främst.

Försök dock tänka på att din resa till och från flygplatsen, oavsett hur du utför den, är oerhört mycket farligare än själva flygresan.

Med det sagt; har du någon konkret fråga?
Citera
2026-04-11, 19:22
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Finns ganska billiga flyg med Emirates och Qatar nu och de är ju bland de bästa flyg bolagen i världen men tyvärr landar det i Gulf staterna vilket gör mig lite orolig

Vad är risken för att man skjuts ner av misstag eller att flygplatsen börjar bombas precis vid landning och take off ?

De flyger rätt vanligt nu ser man på Flight Radar men det är läskigt nog att behöva flyga utan att oroa sig över missil attacker
Citera
2026-04-11, 20:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Finns ganska billiga flyg med Emirates och Qatar nu och de är ju bland de bästa flyg bolagen i världen men tyvärr landar det i Gulf staterna vilket gör mig lite orolig

Vad är risken för att man skjuts ner av misstag eller att flygplatsen börjar bombas precis vid landning och take off ?

De flyger rätt vanligt nu ser man på Flight Radar men det är läskigt nog att behöva flyga utan att oroa sig över missil attacker
Att flyget skjuts ner verkar otroligt, det skulle antagligen kräva att det lokala luftvärnet eller flygvapnet klantar sig rejält. Minst en flygplats i de berörda länderna har träffats av diverse vapen, men det har varit långt från nivån att hela flygplatsen bombas. Som jämförelse skulle antagligen begränsad men säker flygtrafik kunna återstartas ganska omgående om svenska militärens största bomb smäller på valfri plats på Arlanda. Däremot kan flygtrafiken komma att störas, alltså ställas in, beroende på hur det går med kriget i regionen. Och fastnar du där nere så kommer du att behöva hänga med E-Type tills fred bryter ut och UDs insatsstyrka kommer ner och utfärdar ett nytt pass.
Citera
2026-04-12, 01:50
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Att flyget skjuts ner verkar otroligt, det skulle antagligen kräva att det lokala luftvärnet eller flygvapnet klantar sig rejält. Minst en flygplats i de berörda länderna har träffats av diverse vapen, men det har varit långt från nivån att hela flygplatsen bombas. Som jämförelse skulle antagligen begränsad men säker flygtrafik kunna återstartas ganska omgående om svenska militärens största bomb smäller på valfri plats på Arlanda. Däremot kan flygtrafiken komma att störas, alltså ställas in, beroende på hur det går med kriget i regionen. Och fastnar du där nere så kommer du att behöva hänga med E-Type tills fred bryter ut och UDs insatsstyrka kommer ner och utfärdar ett nytt pass.

Största risken är väl då att flygplatsen bombas under landning eller när man ska lyfta, Dubai flygplats har träffats några gånger direkt men inte Doha i Qatar tex

Är ju vapenvila just nu så undrar om det är ganska säkert o flyga där om en vecka
Citera
2026-04-12, 11:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Största risken är väl då att flygplatsen bombas under landning eller när man ska lyfta, Dubai flygplats har träffats några gånger direkt men inte Doha i Qatar tex

Är ju vapenvila just nu så undrar om det är ganska säkert o flyga där om en vecka
De som bäst kan svara på din undring är Trump, Netanyahu och ett gäng iranska mullor.

Jag är inte rädd för att flyga dit, men handlar det bara om att byta flyg så skulle jag försöka hitta en annan väg för att minska risken för problem.
Citera
2026-04-22, 18:25
Medlem
EUs flygbolag får generellt inte flyga i mellanöstern på några höjder just nu, sen om det är överreaktion eller rimligt vet jag inte.

https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/2026-03-r6
Citera
2026-07-11, 14:44
Medlem
Adelaides avatar
Det här var ju inge bra.
Ett fönster på ett Ryanair-flyg öppnades i luften och en passagerare var nära att flyga ut. Finns artikel på Aftonbladet och dylika sidor, publicerad igår eller i förrigår.

Hur stor chans är det att detta händer egentligen? Ska nämligen själv flyga med Ryanair inom kort..
Citera
2026-07-11, 15:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det här var ju inge bra.
Ett fönster på ett Ryanair-flyg öppnades i luften och en passagerare var nära att flyga ut. Finns artikel på Aftonbladet och dylika sidor, publicerad igår eller i förrigår.

Hur stor chans är det att detta händer egentligen? Ska nämligen själv flyga med Ryanair inom kort..
Olyckan diskuteras här: (FB) Man sögs ut till hälften ur ett Ryanair flyg (2026-07-10)

Fönstret öppnades inte, det slogs sönder.
Det verkar råka oenighet om huruvida passageraren var nära att flyga ut, men tydligen ska huvudet ha stuckit ut.
Fönster som går sönder är inte vanligt, i den länkade tråden nämns en händelse 1990, men den berodde på något annat.
Använd bältet under hela flygningen, det är även bra mot oväntad turbulens.
I just det här fallet verkar det handla om att en roterande motordel har lossnat och flugit i riktning mot just ett fönster. Givet placeringen av motorn bör ca en fjärdedel av just sådana delar flyga mot själva flygplanet.
Citera
2026-07-12, 23:32
Medlem
Adelaides avatar
En sak jag undrar, kontrolleras incheckade bagage överhuvudtaget? Ser t.ex i olika avsnitt av Gränsbevakarna Sverige att narkotika verkar relativt enkelt att smuggla så länge det är i det incheckade bagaget. Så vad hade hindrat en person från att ha en bomb däri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in