2026-07-13, 00:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
En sak jag undrar, kontrolleras incheckade bagage överhuvudtaget? Ser t.ex i olika avsnitt av Gränsbevakarna Sverige att narkotika verkar relativt enkelt att smuggla så länge det är i det incheckade bagaget. Så vad hade hindrat en person från att ha en bomb däri?
De kör väl bagaget genom någon slags röntgen innan det lastas?
Citera
2026-07-13, 09:17
Medlem
Citat:
En sak jag undrar, kontrolleras incheckade bagage överhuvudtaget? Ser t.ex i olika avsnitt av Gränsbevakarna Sverige att narkotika verkar relativt enkelt att smuggla så länge det är i det incheckade bagaget. Så vad hade hindrat en person från att ha en bomb däri?
Det är inte särskilt svårt att få ut otillåtna varor ur ett land.
Vid inresan görs slumpmässiga kontroller av tullen.
Tittar förresten också gärna på Gränsbevakarna som ofta är väldigt underhållande!
Personer som beter sig misstänkt på olika sätt eller som är kända av myndigheterna är naturligtvis extra intressanta och fastnar därför lättare i tullfiltret.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
De kör väl bagaget genom någon slags röntgen innan det lastas?
Ja det gör det.
En annan säkerhetsåtgärd är att incheckat bagage lastas av planet om ägaren inte går ombord.
Citera
2026-07-13, 23:37
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Hur stor chans är det att detta händer egentligen? Ska nämligen själv flyga med Ryanair inom kort..

Du menar nog risk och inte chans 😄

Jag har ingen koll alls på den inträffade incidenten. Det är däremot värt att påpeka att givet antal flighter och flygplan i förhållande till incidenter och olyckor så är Ryanair bland dom absolut säkraste bolagen du kan flyga med.

/#LOUDmouth#
Citera
2026-07-15, 04:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Du får skilja på tull och flygplatsens säkerhetskontroll. De är två helt olika aktörer med helt olika uppdrag.

Flygplatsens säkerhetskontroll ansvarar för flygsäkerheten. De ser till att passagerare inte får med sig vapen eller bomber ombord, och de skannar alla incheckade väskor efter sprängmedel och annat som kan orsaka en explosion under flygningen. De är alltså helt ointresserade av vilka mediciner (eller droger) du har packat i den incheckade väskan.

Tullen däremot är de du möter när du har landat och hämtat upp dina väskor. De har omfattande befogenheter att kontrollera att du inte för in något olagligt i landet eller något du ska skatta för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in