Citat:
Snart bara två timmar kvar nu tills vi drar igång semifinalspelet mot Björklöven. Senaste minnet från elitseriekvalspel i Umeå är mest en minneslucka från när Nyman bjöd laget runt 2007. Klackarna i taket var det då, men det är ett minne blott nu. Nu är det allvar igen.
I det här stycket finns det information om hur lång tid det är kvar till matchstart, observera dock att det skrevs för länge sedan och att informationen därför kan vara inaktuell. En lagfest nämns också där den assisterande tränaren Stefan Nyman bjöd de tillresta fansen på alkoholhaltig dryck efter ishockeylaget Södertälje Sportklubbs avancemang till elitserien 2007.
Citat:
Det var fint att få dra volymreglaget i Kalmar till noll för Mama Lauda till sist. SSK har gjort det till sitt kall att släcka de mest irriterande mållåtarna i detta slutspel, för after ski-dängor från alpländer i all ära, ingenting är så oskönt att höra som Mooora gööra måå-å-å-ål i Smidjegrav, men deras lokala musikanter skickade vi ju också på sommarlov. Tack och lov. Björklöven vet jag inte ens vad de har för mållåt men jag är redan irriterad på den. Tyst ska den bli, så tyst att man ska kunna höra löven falla.
I det här stycket kan man mellan raderna läsa in den frustration en supporter på bortalagets ståplatssektion känner när hemmalaget gör mål. Troligen har skribenten upplevt detta i de svenska städerna Kalmar och Mora men kanske inte i samma utsträckning i Umeå. Det kan också vara ett försök att misskreditera stämningen i Visionite Arena och musikanter från Mora.
Den österrikiska racerföraren Nikki Laudas mamma förekommer i en låt som ofta spelas på fester efter skidåkning i Centraleuropa, men även efter att Kalmars ishockeylag gjort mål i Hatstore Arena. Skribenten, som troligen upplevt frustration på bortasektionen där, gläds åt att slippa höra låten mera och skojar om att volymen är sänkt för en låt där det i texten flera gånger upprepas ”Mama Lauda” vilket med slarvigt tyskt uttal liknar "mach mal lauter" som betyder ”höj volymen”.
Citat:
Att välja mellan MoDo och Karlskoga är som att välja mellan dragspel och AIDS, svårt men inte omöjligt. I Örnsköldsvik kör de Wiggen med ”dragspelarnas Jimmi Hendrix” Roland Cedermark och Sven-Åke Lassas, jag kan inte släktskapen men den sistnämndes namn osar Leksand och har man ”Husum-Elvis” på bygden bör man ge grannens grabb en chans istället kan jag tycka. Blod är tjockare än vatten. MoDos kall har blivit att tvätta bort regnbågen och det gör man inte med vatten. AIK och deras böghymnsremix blev man förvisso av med då domarna lät sig luras av filmandet med ketchupsplatter och tog det för riktigt blod, men ett sådant lågvattenmärke hoppas vi väl inte på igen? Dock håller jag en tumme för att de ändå slår Karlskoga också, som likt Kalmar satsat på en jobbig after ski-hit från alperna. Den där tyska schlagerbögen som gjorde ”zehn nackte friseusen” skänker ett regnbågsskimmer över Nobelhallen och gläntar på värmlänningarnas garderobsdörrar. Sten Broman skulle valt Karlskoga. Jag lutar nog mer åt MoDo och dragspel så länge de spelar rent.
I det här stycket gör skribenten en relevant liknelse för att läsarna själva skall kunna ta ställning i valet mellan ishockeylagen Karlskoga och MoDo som möts i Hockeyallsvenskans ena semifinalserie. Skribenten själv föredrar MoDo, som har en låt med dragspel när de gör mål, men hen ställer sig kritisk till att de inte har en låt med Elvis-imitatören Eilert Pilarm från Husum. Troligen är skribenten positivt inställd till dragspelaren Roland Cedermark då hen kallar denne ”Dragspelarnas Jimmi Hendrix” vilket är ett citat från journalisten och guldspadevinnaren Jan Scherman och syftar på den ikoniske gitarrspelaren Jimmi Hendrix. Jan Scherman är släkt med pop-sångaren Yosuf Islam och kan därför anses vara en seriös bedömare av populärkultur. Att den sammantagna bedömningen av Cedermarks dragspelslåt Wiggen ändå är negativ beror enligt skribenten på att den andra upphovsmannen Sven-Åke Lassas är namne med en ishockeyspelare från det impopulära ishockeylaget Leksand.
Av oklar anledning gör skribenten sedan ett påstående om vätskors viskositet följt av några rader som kan uppfattas som homofoba och avståndstagande till filmningar inom ishockey och därför stötande för homosexuella och MoDo-supportrar. Provokationen träffar olyckligt flashback-användaren Syster Morbid dubbelt och kränker denne djupt.