• 1
  • 2
2025-08-12, 20:02
Medlem
Storstark68s avatar
HEJ HOCKEYLOVERS!
Börjar ni se fram emot seriestarten? Bästa värvningarna? Vilka fyra lag gör upp om finalplatserna? Vilken spelare vinner poängligan?

https://www.hockeyallsvenskan.se/art...asxo-1el1/view

Mitt topptips är:
1. Modo
2. Björklöven
3. AIK
4. Södertälje

Kalmar kanske överraskar och det är ju kul när David slår Goliat. Ska bli underbart att se HA snart!
Säsongen kommer att inledas den 19 september, och det blir en premiärkväll att se fram emot. Till skillnad från tidigare år startar samtliga matcher samtidigt kl. 19:00. Inga 18:00- eller 20:30-tider, utan en gemensam nedsläppstid för hela premiäromgången.

Grundserien omfattar totalt 52 omgångar och 364 matcher.

https://www.swehockey.se/foerening/s...eyallsvenskan/
Senast redigerad av Storstark68 2025-08-12 kl. 20:10.
Citera
2025-08-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
HEJ HOCKEYLOVERS!
Börjar ni se fram emot seriestarten? Bästa värvningarna? Vilka fyra lag gör upp om finalplatserna? Vilken spelare vinner poängligan?

https://www.hockeyallsvenskan.se/art...asxo-1el1/view

Mitt topptips är:
1. Modo
2. Björklöven
3. AIK
4. Södertälje

Kalmar kanske överraskar och det är ju kul när David slår Goliat. Ska bli underbart att se HA snart!
Säsongen kommer att inledas den 19 september, och det blir en premiärkväll att se fram emot. Till skillnad från tidigare år startar samtliga matcher samtidigt kl. 19:00. Inga 18:00- eller 20:30-tider, utan en gemensam nedsläppstid för hela premiäromgången.

Grundserien omfattar totalt 52 omgångar och 364 matcher.

https://www.swehockey.se/foerening/s...eyallsvenskan/
Är inte det en jättedålig idé? Då kan man bara se en match i premiären. Bättre att sprida ut matcherna så att man kan se fler premiärer.

Finns det ens någon fördel?
Citera
2025-08-13, 14:05
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är inte det en jättedålig idé? Då kan man bara se en match i premiären. Bättre att sprida ut matcherna så att man kan se fler premiärer.

Finns det ens någon fördel?

Ja om det är bra lag som möts. Problemet med HA är att hälften av lagen spelar medioker ishockey. Kl. 19 är bästa tiden för då är man fortfarande ganska nykter och ser matchen med tydligare blick.
Citera
2025-08-13, 14:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Södertälje hade "Ispremiär" för ett par dagar sedan och brännboll med supportrarna igår så nu börjar suget efter hockey komma krypandes.
Har noll koll (och intresse) av dom andra lagen men tycker Södertälje fått ihop ett intressant lag.
Roligt att se Måns Lindbäck tillbaka där han hör hemma efter några år i HV71.
Backen Andrew Nielsen blir spännande att följa också. Överraskade enormt när han kom i våras, trots att man fått noll positiva referenser om honom innan (galen chansning).
Känner mig dock lite tveksam till tränarna Andreas Johansson och Fredric Andersson. Hade gärna sett mer tränarrutin där men vi får se, kanske får dom gå innan ju eller så blir det succe.

Tror helt klart att SSK hamnar topp 5 och i ett slutspel blir man farliga, speciellt med förra säsongens snöpliga slut där man snubblade till sig förlusten mot Djurgården i sista avgörandet. Hade man gått till final skulle det blivit SHL. Men vad spelar det för roll när Allsvenskan är så mycket mer intressant än SHL, och det blir skönt att slippa Djurgården med extra säkerhet som kostar en massa pengar, bengaler och annan skit.
Citera
2025-08-13, 15:43
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Södertälje hade "Ispremiär" för ett par dagar sedan och brännboll med supportrarna igår så nu börjar suget efter hockey komma krypandes.
Har noll koll (och intresse) av dom andra lagen men tycker Södertälje fått ihop ett intressant lag.
Roligt att se Måns Lindbäck tillbaka där han hör hemma efter några år i HV71.
Backen Andrew Nielsen blir spännande att följa också. Överraskade enormt när han kom i våras, trots att man fått noll positiva referenser om honom innan (galen chansning).
Känner mig dock lite tveksam till tränarna Andreas Johansson och Fredric Andersson. Hade gärna sett mer tränarrutin där men vi får se, kanske får dom gå innan ju eller så blir det succe.

Tror helt klart att SSK hamnar topp 5 och i ett slutspel blir man farliga, speciellt med förra säsongens snöpliga slut där man snubblade till sig förlusten mot Djurgården i sista avgörandet. Hade man gått till final skulle det blivit SHL. Men vad spelar det för roll när Allsvenskan är så mycket mer intressant än SHL, och det blir skönt att slippa Djurgården med extra säkerhet som kostar en massa pengar, bengaler och annan skit.

En gåta att SSK tagit dit Andreas efter hans totala fiasko som tränare, inte minst när Modo åkte ur Shl. Tror ändå att SSK når slutspelet men ryker direkt. Förra säsongen var ni lysande med Bogren som nu tagit över Löven plus er kanonkeeper. Det är ju jag enormt tacksam över.
Citera
2025-08-13, 17:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
En gåta att SSK tagit dit Andreas efter hans totala fiasko som tränare, inte minst när Modo åkte ur Shl. Tror ändå att SSK når slutspelet men ryker direkt. Förra säsongen var ni lysande med Bogren som nu tagit över Löven plus er kanonkeeper. Det är ju jag enormt tacksam över.
Jag hade gärna sett en fortsättning med Bogren. Styrelsen strulade bort honom samtidigt som "Georgsson-gate" rullade förra säsongen.
Bogren & co gjorde ett stort jobb i SSK under 3 år. Löven blir nog inte besvikna där.
Citera
2025-08-14, 15:39
Medlem
tror att AIK och Björklöven har goda chanser. AIK har ju en spännande mix av unga talanger och erfarna spelare, vilket kan bära långt..
Citera
2025-08-14, 16:15
Medlem
Svårttippat.
MoDo har klart bäst forwardsuppställning av alla, men backarna är inte samma klass. De borde ändå med rätta vara favoriter.

Sedan kommer Löven som jag tycker är lite överskattade. Forsberg och Lilliz har +2 respektive +4 i plus/minus då de gör många mål, men också släpper in väldigt många mål. De var -4 och -3 i slutspelet där de var värdelösa. Löven är rätt tunna och beroende av sin spets, men till skillnad från ifjol har man adresserat den tidigare helt felbyggda backsidan.

Jag tycker SSK har en oerhört spännande grupp och hade man haft kvar Bogren skulle jag satt dem tvåa.

Tar Kalmar trea för att de fått behålla nästan allt man ville ha kvar och adderat mer spets.

BIK har ett väldigt spännande lag, men tappade Jansson, Bakke Olsen och Henrik kingen Larsson. De tre klart mest spelskickliga spelare. Nu är det nästan bara brunkare. Bra brukare, men helt i avsaknad av de som ska bygga spel.
Citera
2025-08-14, 17:29
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Svårttippat.
MoDo har klart bäst forwardsuppställning av alla, men backarna är inte samma klass. De borde ändå med rätta vara favoriter.

Sedan kommer Löven som jag tycker är lite överskattade. Forsberg och Lilliz har +2 respektive +4 i plus/minus då de gör många mål, men också släpper in väldigt många mål. De var -4 och -3 i slutspelet där de var värdelösa. Löven är rätt tunna och beroende av sin spets, men till skillnad från ifjol har man adresserat den tidigare helt felbyggda backsidan.

Jag tycker SSK har en oerhört spännande grupp och hade man haft kvar Bogren skulle jag satt dem tvåa.

Tar Kalmar trea för att de fått behålla nästan allt man ville ha kvar och adderat mer spets.

BIK har ett väldigt spännande lag,
men tappade Jansson, Bakke Olsen och Henrik kingen Larsson. De tre klart mest spelskickliga spelare. Nu är det nästan bara brunkare. Bra brukare, men helt i avsaknad av de som ska bygga spel.

Intressant analys och instämmer att BIK och Kalmar inte kan uteslutas att åtminstone nå semin. Två helt olika spelsystem där jag gillar Kalmars mer offensiva agenda. Vad gäller Löven så floppade de nåt jävulskt när de ledde med 3-0 i kvarten mot AIK. Orsaken var den obefintliga defensiven och svajiga målvakter. I höst är Löven ovanligt baktunga men har kvar offensiven så chansen att få möta Modo i finalen är stor. Blir det torsk igen mot storfavoriten går nog luften ur hela Umeå för många år framåt.
Citera
2025-08-14, 17:31
Medlem
Citat:
Intressant analys och instämmer att BIK och Kalmar inte kan uteslutas att åtminstone nå semin. Två helt olika spelsystem där jag gillar Kalmars mer offensiva agenda. Vad gäller Löven så floppade de nåt jävulskt när de ledde med 3-0 i kvarten mot AIK. Orsaken var den obefintliga defensiven och svajiga målvakter. I höst är Löven ovanligt baktunga men har kvar offensiven så chansen att få möta Modo i finalen är stor. Blir det torsk igen mot storfavoriten går nog luften ur hela Umeå för många år framåt.
De ledde med 3-1 i matcher mot AIK och var fem minuter från att stänga serien, men orkade inte. Förstakedjan vara katastrofal.

Däremot var andrakedjan med Possler och Viksten riktigt bra.
Citera
2025-08-15, 11:12
Medlem
Storstark68s avatar
Vad tippar ni för matchresultat ? Här är mina:

Premiäromgången
Omgång 1

19:00 MoDo-Östersund, Hägglunds Arena 6-2

19:00 Södertälje-BIK Karlskoga, Scaniarinken 3-4

19:00 AIK-Västerås, Hovet 3-1

19:00 Mora-Björklöven, Smidjegrav Arena 3-5

19:00 Nybro Vikings-IK Oskarshamn, Liljas Arena 2-1

19:00 Vimmerby-Troja-Ljungby, VBO Arena 4-2

19:00 Almtuna-Kalmar, Gränby Ishall 2-5
Citera
2025-08-15, 17:12
Medlem
AIK ser riktigt tunna ut. Blir ännu en säsong kvar i hockeyallsvenskan. Kommer dock inte ödsla min tid på gråa kvällar i oktober och november på hovet. Kan fan inte komma på något mer deprimerande än det just nu. De mest lojala fans som gått varenda säsong sen man åkte ur SHL, jag vet inte om jag ska hysa oerhörd respekt för dessa personer eller tycka de är psykiskt sjuka. Pendlar fram och tillbaka.

Modo vinner, givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in