2026-03-27, 09:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ikväll spelas den sjunde och avgörande matchen mellan Kalmar och SSK!
Jag har kollat de senaste matcherna i denna serie. jag tycker det är intressant att se hur långt Kalmar kan gå efter deras säsong som varit så lyckad. Det blev inte att kolla något vidare på dom i grundserien även fast jag hade velat följa deras reda. Så det känns bra att ta igen det nu.

Jag har inget ont att säga om SSK, men jag tycker det är kul om Kalmar lyckas med fler framgångar efter deras grundserie, så jag kommer heja på dom ikväll.

Någon mer som ska titta på matchen?
Jag ska se den! Känns så jäkla typiskt med facit i hand att vi plockade målisen i slutet på sista matchen i grundserien och slutade åtta i stället för sjua. Hade vi kommit på plats sju hade vi fått möta KHC i stället för Björklöven när Kalmar är det enda av topplagen vi hade lätt för. Nu hoppas jag att de åker ut mot SSK i stället.
Citera
2026-03-27, 21:34
Medlem
Gamla, fina Tälje!

Tack för att ni visar vad slutspel handlar om och att traditionens makt är stor.

När Kalmars stjärnor vid jul börjar prata i offentligheten om deras kommande final mot Löven, eftersom de är "seriens enda hot" mot sin fartbaserade, roliga hockey... Ja, då önskar man lite att uppstickarna sen får veta att de lever i ett slutspel:

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/carl-johan-lerby-bara-loven-som-kan-hota-oss/

Hoppla!
Citera
2026-03-27, 21:52
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Väck med Kaalmaa, najs.
Citera
2026-03-31, 16:59
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Snart bara två timmar kvar nu tills vi drar igång semifinalspelet mot Björklöven. Senaste minnet från elitseriekvalspel i Umeå är mest en minneslucka från när Nyman bjöd laget runt 2007. Klackarna i taket var det då, men det är ett minne blott nu. Nu är det allvar igen.

Det var fint att få dra volymreglaget i Kalmar till noll för Mama Lauda till sist. SSK har gjort det till sitt kall att släcka de mest irriterande mållåtarna i detta slutspel, för after ski-dängor från alpländer i all ära, ingenting är så oskönt att höra som Mooora gööra måå-å-å-ål i Smidjegrav, men deras lokala musikanter skickade vi ju också på sommarlov. Tack och lov. Björklöven vet jag inte ens vad de har för mållåt men jag är redan irriterad på den. Tyst ska den bli, så tyst att man ska kunna höra löven falla.

Att välja mellan MoDo och Karlskoga är som att välja mellan dragspel och AIDS, svårt men inte omöjligt. I Örnsköldsvik kör de Wiggen med ”dragspelarnas Jimmi Hendrix” Roland Cedermark och Sven-Åke Lassas, jag kan inte släktskapen men den sistnämndes namn osar Leksand och har man ”Husum-Elvis” på bygden bör man ge grannens grabb en chans istället kan jag tycka. Blod är tjockare än vatten. MoDos kall har blivit att tvätta bort regnbågen och det gör man inte med vatten. AIK och deras böghymnsremix blev man förvisso av med då domarna lät sig luras av filmandet med ketchupsplatter och tog det för riktigt blod, men ett sådant lågvattenmärke hoppas vi väl inte på igen? Dock håller jag en tumme för att de ändå slår Karlskoga också, som likt Kalmar satsat på en jobbig after ski-hit från alperna. Den där tyska schlagerbögen som gjorde ”zehn nackte friseusen” skänker ett regnbågsskimmer över Nobelhallen och gläntar på värmlänningarnas garderobsdörrar. Sten Broman skulle valt Karlskoga. Jag lutar nog mer åt MoDo och dragspel så länge de spelar rent.
Citera
2026-04-01, 21:37
Medlem
Modo lyckas till slut vinna första matchen mot BIK, efter matchen är jag ändå bara irriterad på Bengtsson som är så jävla självisk så att han försöker att lägga den i tom bur två gånger om vilken slutar med mål för BIK med 10 sekunder kvar, pucken ska låsas i sarghörnet med så lite tid kvar.
Citera
2026-04-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Att välja mellan MoDo och Karlskoga är som att välja mellan dragspel och AIDS, svårt men inte omöjligt. I Örnsköldsvik kör de Wiggen med ”dragspelarnas Jimmi Hendrix” Roland Cedermark och Sven-Åke Lassas, jag kan inte släktskapen men den sistnämndes namn osar Leksand och har man ”Husum-Elvis” på bygden bör man ge grannens grabb en chans istället kan jag tycka. Blod är tjockare än vatten. MoDos kall har blivit att tvätta bort regnbågen och det gör man inte med vatten. AIK och deras böghymnsremix blev man förvisso av med då domarna lät sig luras av filmandet med ketchupsplatter och tog det för riktigt blod, men ett sådant lågvattenmärke hoppas vi väl inte på igen? Dock håller jag en tumme för att de ändå slår Karlskoga också, som likt Kalmar satsat på en jobbig after ski-hit från alperna. Den där tyska schlagerbögen som gjorde ”zehn nackte friseusen” skänker ett regnbågsskimmer över Nobelhallen och gläntar på värmlänningarnas garderobsdörrar. Sten Broman skulle valt Karlskoga. Jag lutar nog mer åt MoDo och dragspel så länge de spelar rent.
Hahaha, vad fan... Wiggen är ju från de jämtländska fjällen. Vi hade en liten grej där med svenska flygvapnet första åren på 80-talet och då hade de nytt flygplan i Viggen. Det är på den vägen man har valt låten, men den spelades ärligt talat i andra arenor innan vi kopierade detta.

Även här i Ö-vik finns det folk som stör sig på dragspelet och tycker då att det andas knätofsar, men jag vet inte, Dalarna kan väl inte ha ensamrätt på något så utbrett som dragspel? Nåväl.

Otroligt snålt spel i kvällens match mellan Bofors och MoDo. Hemmalagets mållåt drogs igång för första gången med tio sekunder kvar av matchen. Strongt ändå att vägra ge upp efter en match som måste varit frustrerande för deras del, men vi vann med 2-1 och spelmässigt var det väl inte det rättvisaste man sett.
Citera
2026-04-04, 10:50
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Hahaha, vad fan... Wiggen är ju från de jämtländska fjällen. Vi hade en liten grej där med svenska flygvapnet första åren på 80-talet och då hade de nytt flygplan i Viggen. Det är på den vägen man har valt låten, men den spelades ärligt talat i andra arenor innan vi kopierade detta.

Även här i Ö-vik finns det folk som stör sig på dragspelet och tycker då att det andas knätofsar, men jag vet inte, Dalarna kan väl inte ha ensamrätt på något så utbrett som dragspel? Nåväl.
Nej det enda rimliga är att Hasse Tellemar har ensamrätt på dragspel. Kanske Gnesta-Kalle också.

Om låten är från de jämtländska fjällen borde ju Östersund ha den (Evert Ljusberg hade också varit ett utmärkt val), men nej de har istället en rövarsång från de småländska skogarna. Om den handlar om flygplanet borde ju LHC ha den, men de har.. ja vad har de? ”Sweet Caroline” förmodligen. LHC borde inte ha någon mållåt alls förresten, östgötamål är fruktansvärt. (”Ååå Vita Hästen” i Himpan håller dock Mora-klass på gott och ont).Ska MoDo han något kopplat till militären borde det ju vara Hägglunds-relaterat, ”Skalmans skal” kanske? ”blinka med händerna mot stjärnorna”. Men jag släpper inte Eilert Pilarm, har han gjort någon version på ”Sweet Caroline” så vore det ett perfekt val.

Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Otroligt snålt spel i kvällens match mellan Bofors och MoDo. Hemmalagets mållåt drogs igång för första gången med tio sekunder kvar av matchen. Strongt ändå att vägra ge upp efter en match som måste varit frustrerande för deras del, men vi vann med 2-1 och spelmässigt var det väl inte det rättvisaste man sett.
Dock förlust i match två.

En fredagskväll i Nobelhallen är det lätt att känna sig orättvist behandlad och med Ångermanlands grunda genpool blir frustrationen i MoDo-lägret extra tydlig: ögonen som tåras är aningen glosigare, tänderna som gnisslas är lite framskjutna och något fler. Men när spritångorna till sist har lagt sig och värmlänningarna ska börja trassla upp sig ur varann i morgondaggen kommer de ändå finna att MoDo ställt sig i pool position: ”bäst av fem och hemmaplansfördel”. Starkt.

.
Citera
2026-04-05, 12:15
Medlem
Riksreptilens avatar
Hårda domslut efter slaget om Scaniarinken. 🚔
Under de kommande två matcherna får lagen klara sig utan var sin stjärna.

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/henrik-eriksson-och-albin-lundin-stangs-av/

”Björklövens målvakt befinner sig bakom målet och spelar pucken. Södertäljes nr 13, Henrik Eriksson, uppmärksammar detta, tar två skär och sätter in en tackling på Björklövens målvakt Frans Tuohimaa, som faller till isen”, skriver hockeyallsvenskan.

Albin Lundin körde in i domaren som föll handlöst ner mot isen. Disciplinnämnden finner honom skyldig till ”physical abuse of officials”. Under matchen fick han däremot ingen bestraffning. "
Citera
2026-04-05, 12:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Hårda domslut efter slaget om Scaniarinken. 🚔
Under de kommande två matcherna får lagen klara sig utan var sin stjärna.

https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/henrik-eriksson-och-albin-lundin-stangs-av/

”Björklövens målvakt befinner sig bakom målet och spelar pucken. Södertäljes nr 13, Henrik Eriksson, uppmärksammar detta, tar två skär och sätter in en tackling på Björklövens målvakt Frans Tuohimaa, som faller till isen”, skriver hockeyallsvenskan.

Albin Lundin körde in i domaren som föll handlöst ner mot isen. Disciplinnämnden finner honom skyldig till ”physical abuse of officials”. Under matchen fick han däremot ingen bestraffning. "
Vilket fjoll.

Om målvakten är utanför det blåmarkerade området borde han vara tacklingsbar som vilken annan spelare som helst, bara han är puckförande.
Jag borde ta över ansvaret för att skriva regelboken, det hade blivit en sådan mycket roligare och bättre hockey då

Och Lundin... var den verkligen avsiktlig? Eller varför dömer man ut ett straff där?
Citera
2026-04-06, 21:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Peter DiLiberatore, Andrej Sustr, George Diaco och Eddie Levin lämnar Kalmar HC.
Citera
2026-04-07, 16:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Som väntat är Viktor Tuurala klar som ny tränare i AIK. En illa bevarad hemlighet fram till nu, kan man säga.

Kontrakt fram till 2028.
Citera
2026-04-07, 21:44
Medlem
Vi har nu gjort det väldigt mycket bätte i det här slutspelet än vad någon MoDo-supporter hade vågat hoppats på. Många trodde efter en otroligt svag säsong (där vi mest haft ren tur med poängplockandet) att AIK skulle grisa hem kvarten med 4-2 i matcher.

Men trots att vi i viss mån har exakt samma dåliga tendenser nu som under serien, så är det ändå lite mer pannben och större effektivitet i alla fall.

Att ha 2-2 i matcher här mot ett väldigt skickligt BIK känns ju ändå inte fy skam. Nu ikväll kopierade vi vad BIK gjorde i förra matchen, där fokus var att hålla motståndarna på utsidan. Såg det lika bra och stabilt ut när vi försökte? Nej, verkligen inte. Men taktiken lyckades ändå och nollan kunde hållas, så det blev "tillbaka-kaka" där.

Intressant och tight matchserie det här, jämför man lagspelet ser BIK ut att vara någon nivå högre upp än oss. Bra flow. Men de verkar ha svårt att få de där brännheta lägena i spel fem mot fem, även om det så att säga "ser bra ut". Det är vi som har gjort de där grismålen som man brukar se i slutspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in