2026-04-09, 21:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Som bonden som gick in på banken och tog ut hela sitt kapital och genast bad att få sätta in pengarna igen.

"Jag skulle bara kontrollera att de fanns kvar."

Men det här handlar troligen om skumrask av något slag. Som sagt går det att lösa in pengarna i de flesta fall men den här mannen har inte lyckats göra sig trovärdig på något som närmar sig normalnivå, därför nobben.

Vad är inte trovärdigt i det han sa? Många som gömmer pengar vill ju lägga dem så att de inte kan återfinnas på ett enkelt vis
Citera
2026-04-09, 21:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner inte till några detaljer, men rent principiellt tycker jag staten och Riksbanken agerar fel.

Kommer faktiskt ihåg Custodia-målet. Vet en person som förlorade en större summa där och blev jävligt bitter efteråt. Kan förstå dem som sparar i madrassen. Ett par kan lätt spara ihop till en miljon på 10 år. Det är bara drygt 4 tkr per månad var och de kan ju sparat långt längre än så.

Om ett äldre par i 80-årsåldern avlider är kanske inte första tanken att de är fd knarklangare eller värdetransportrånare. Sannolikt härrör ju slantarna från pensionen.
Nej, det är inte den första tanken vid ett arv, att det handlar om oegentlig valuta. Men här har tanken dykt upp. Mannen avviker alltså från den genomsnittlige arvtagaren till ett äldre par i sin redogörelse, såpass att det finns skäl att inte tro honom.
Citera
2026-04-09, 21:45
Medlem
Skulle pytsat ut dem
Var det nån firma som städade som tjallade? I så fall ska han få skadestånd
Citera
2026-04-09, 21:47
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Vad är inte trovärdigt i det han sa? Många som gömmer pengar vill ju lägga dem så att de inte kan återfinnas på ett enkelt vis
Jag vet inga detaljer utöver vad som sägs i den knapphändiga artikeln. Det kan vara så att det inte finns belägg för att de någonsin ägt de fastigheter vilkas försäljning han påstår att pengarna härrör från. Han ville tydligen inte själv uttala sig i tidningen, så därifrån får vi inget mer. Hans föräldrar kan ha haft en kriminell historik som vi inte känner till.
Citera
2026-04-09, 22:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag vet inga detaljer utöver vad som sägs i den knapphändiga artikeln. Det kan vara så att det inte finns belägg för att de någonsin ägt de fastigheter vilkas försäljning han påstår att pengarna härrör från. Han ville tydligen inte själv uttala sig i tidningen, så därifrån får vi inget mer. Hans föräldrar kan ha haft en kriminell historik som vi inte känner till.

Samtidigt, finns det ett kriminellt uppsåt. Ja, då ser man väl till att pengarna omsätts i god tid innan?
Citera
2026-04-09, 22:16
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Samtidigt, finns det ett kriminellt uppsåt. Ja, då ser man väl till att pengarna omsätts i god tid innan?
Om man är slug nog, alla är inte det. Det går att föreställa sig diverse praktiska förhinder, t ex att svarta pengar ramlar in i så rasande takt att man inte vet vad man ska göra av dem. Vi vet inte.

Finns det hederligt uppsåt, varför inte se till att sonen underrättas om arvet när man dör, varför chansa på att han kommer att öppna en viss låda bland diverse gammal bråte?
Citera
2026-04-09, 23:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om man är slug nog, alla är inte det. Det går att föreställa sig diverse praktiska förhinder, t ex att svarta pengar ramlar in i så rasande takt att man inte vet vad man ska göra av dem. Vi vet inte.

Finns det hederligt uppsåt, varför inte se till att sonen underrättas om arvet när man dör, varför chansa på att han kommer att öppna en viss låda bland diverse gammal bråte?

Inte ovanligt att äldre personer blir dementa eller av andra anledningar drar med sig saker i graven. Säkert minst 100 gånger mer sannolikt än att päronen jobbade åt Pablo Escobar, eller rånade värdetransporter. Eller vad tror du?
Citera
2026-04-09, 23:50
Medlem
banzaipirates avatar
Jag är inte förvånad att Svenska kronor tappar i värde. Amerikanska dollar gäller oavsett året nya sedlar införs. Det skapar förtroende för valutan. Kanske inte avgörande men det skapar en osäkerhet. Sedlarna har bytts ut fyra gånger under min livstid och då är jag inte ens 40.
Citera
2026-04-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banzaipirate
Jag är inte förvånad att Svenska kronor tappar i värde.
Sedan slutet av 2022 har sek stärkts mot dollarn.
Citera
2026-04-10, 00:44
Medlem
banzaipirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Sedan slutet av 2022 har sek stärkts mot dollarn.
Dollarn är ifrågasatt den med. Efter att Ryssland fick alla sina dollar tillgångar frysta av USA så känner många att det är ingen trygg hamn att ligga i. Guld och silver har rusat uppåt och jag tror att de kommer ligga högt. Det är en ny marknad där USA kommer få minskad makt som dollarn gett dom historiskt.

Till frågan. Jobbat i Stockholm där turister kommer med sparade svenska pengar som de sparat men då är värdelösa. Inget svenskt fenomen. Men i Usa kan du lita på valutan.
Senast redigerad av banzaipirate 2026-04-10 kl. 00:47.
Citera
2026-04-10, 00:53
Medlem
IceEyess avatar
Oansvariga föräldrar, minst sagt, som bevisligen har begått alla tänkbara fel som gav upphov till situationen.
Citera
2026-04-10, 04:16
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Domen? Vad har han dömts för? Dags att lägga sig gubbe lilla.
Tyckte jag läste förvaltningsrättens dom i tråden men kan ha fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in