Jag har ingenstans sagt att någon är någon annans fel, du måste blanda ihop det du läser.
Du skrev att jag har fel, och jag bad dig ta fram något exempel, vilket du inte lyckades med.
Sonen säger att pengarna kommer från en försäljning av ett fritidshus och dito av en bostadsrätt.
Det torde finnas dokumentation från dessa försäljningar, och där har man även datum. Så om det inte var allt för länge sedan, borde man dels kunna se om det var kontantaffärer, dels genom banken kunna få fram om några större insättningar då gjordes.
Sonen har dock kommit med ytterligare en förklaring,
Enligt Väsbybon var föräldrarna av en äldre generation som under hela sin livstid inte hade något betalkort utan skötte alla ekonomiska ärenden med kontanter.
Att man sköter alla sina betalningar med kontanter känns lite udda, och uppenbart hade kvinnan i paret ett bankkonto med 60k.
Man kan vad jag vet inte få ut pensionen i kontanter, man kan inte betala skatt med kontanter, inte heller betala elen med kontanter. Knappast heller hyran om de har hyresrätt, och ännu mindre troligt att de kan betala månadsavgiften för en brf med kontanter.
Har de eget hus så kan man inte betala vatten/avlopp med kontanter, inte heller sophämtning och eventuell olja.
Men om de nu skött så gott som allt med kontanter, så borde man kunna se hur mycket de haft att leva på, och hur mycket deras kostnader normalt kan tänkas vara.
Att alla sedlar är ogiltiga kan vara konstigt, men sonen kan ju ha hittat även giltiga sedlar och använt dem, eller plockat undan dem. Dock tror att allt ska uppges vid en bouppteckning, även om de hittas senare.
Vi har ingen arvsskatt i Sverige, så att undanhålla pengar av den anledningen är bara dumt. Att undanhålla pengarna för att kunna få ut bostadsbidrag eller vad det heter numera, är möjligt - Men då är det inte längre något legalt de sysslat med.
Alltså, jag säger inte, och har inte sagt, att jag har rätt eller att jag vet, men jag tycker att det finns en hel del som tyder på att det hela är skumt. Och uppenbart tycker Riksbanken detsamma.