2026-04-08, 02:57
Medlem
Adrenaline976s avatar
Någon som har domen? Målnummer?
Citera
2026-04-08, 03:20
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Någon som har domen? Målnummer?
Domen? Vad har han dömts för? Dags att lägga sig gubbe lilla.
Citera
2026-04-08, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Men om du ska ”kolla upp” en gamling som har noll i brottsregistret, samtidigt som han har jobbat hela sitt vuxna liv, hur mkt mer behöver du för att inse att 10kr till 1miljon är helt rimligt att ha sparat, endera i kontanter eller på banken.
Det innebär inte att han kan ha en dryg miljon svarta pengar i flyttlådor.

Varför någon med vita pengar som inte vill smita från något, vill ha dem i kontanter i kartonger är för mig total oförståeligt. Tydligen även för Riksbanken.
Citera
2026-04-08, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har ingenstans sagt att någon är någon annans fel, du måste blanda ihop det du läser.

Du skrev att jag har fel, och jag bad dig ta fram något exempel, vilket du inte lyckades med.

Sonen säger att pengarna kommer från en försäljning av ett fritidshus och dito av en bostadsrätt.

Det torde finnas dokumentation från dessa försäljningar, och där har man även datum. Så om det inte var allt för länge sedan, borde man dels kunna se om det var kontantaffärer, dels genom banken kunna få fram om några större insättningar då gjordes.

Sonen har dock kommit med ytterligare en förklaring,
Enligt Väsbybon var föräldrarna av en äldre generation som under hela sin livstid inte hade något betalkort utan skötte alla ekonomiska ärenden med kontanter.
Att man sköter alla sina betalningar med kontanter känns lite udda, och uppenbart hade kvinnan i paret ett bankkonto med 60k.

Man kan vad jag vet inte få ut pensionen i kontanter, man kan inte betala skatt med kontanter, inte heller betala elen med kontanter. Knappast heller hyran om de har hyresrätt, och ännu mindre troligt att de kan betala månadsavgiften för en brf med kontanter.

Har de eget hus så kan man inte betala vatten/avlopp med kontanter, inte heller sophämtning och eventuell olja.

Men om de nu skött så gott som allt med kontanter, så borde man kunna se hur mycket de haft att leva på, och hur mycket deras kostnader normalt kan tänkas vara.

Att alla sedlar är ogiltiga kan vara konstigt, men sonen kan ju ha hittat även giltiga sedlar och använt dem, eller plockat undan dem. Dock tror att allt ska uppges vid en bouppteckning, även om de hittas senare.

Vi har ingen arvsskatt i Sverige, så att undanhålla pengar av den anledningen är bara dumt. Att undanhålla pengarna för att kunna få ut bostadsbidrag eller vad det heter numera, är möjligt - Men då är det inte längre något legalt de sysslat med.

Alltså, jag säger inte, och har inte sagt, att jag har rätt eller att jag vet, men jag tycker att det finns en hel del som tyder på att det hela är skumt. Och uppenbart tycker Riksbanken detsamma.

Allt det här gick att sköta med kontanter för 15-20 år sen. Räkningar på svensk kassaservice och skatteverket gick att casha för 5 år sen.
Citera
2026-04-08, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Allt det här gick att sköta med kontanter för 15-20 år sen. Räkningar på svensk kassaservice och skatteverket gick att casha för 5 år sen.
Har jag sagt något annat?
Citera
2026-04-08, 03:46
Medlem
Citat:
Har jag sagt något annat?

'Man kan vad jag vet inte få ut pensionen i kontanter, man kan inte betala skatt med kontanter, inte heller betala elen med kontanter. Knappast heller hyran om de har hyresrätt, och ännu mindre troligt att de kan betala månadsavgiften för en brf med kontanter.'

Det gick för 5 år sedan.
Citera
2026-04-08, 03:48
Medlem
Citat:
'Man kan vad jag vet inte få ut pensionen i kontanter, man kan inte betala skatt med kontanter, inte heller betala elen med kontanter. Knappast heller hyran om de har hyresrätt, och ännu mindre troligt att de kan betala månadsavgiften för en brf med kontanter.'

Det gick för 5 år sedan.
Okej, jag hade fel.

Men vem tar ut tiotusen från banken och sedan går till en Svensk kassaservice för att betala sina räkningar?
Citera
2026-04-08, 03:51
Medlem
Citat:
Okej, jag hade fel.

Men vem tar ut tiotusen från banken och sedan går till en Svensk kassaservice för att betala sina räkningar?

Folk som vägrar anpassa sig och är old school. Vana vid att köa på posten vid löning, lösa in värdesvi från pensionen och ta ut cash betala cash etc och gått över till kassaservice
Citera
2026-04-08, 03:54
Medlem
Citat:
Folk som vägrar anpassa sig och är old school. Vana vid att köa på posten vid löning, lösa in värdesvi från pensionen och ta ut cash betala cash etc och gått över till kassaservice
Okej, men då bör man efter att Svensk Kassaservice lade ner 2008, kunna se en avsevärd skillnad på deras bankonton. Kvinnan hade 60k på sitt. Kan det ha härrört från tiden efter 2008?

Det kan i så fall stämma med att sedlarna i lådorna var av äldre modell.
Citera
2026-04-08, 03:55
Medlem
Citat:
Men visst, många svenskar är väldigt naiva. Så fort det gäller ett gammalt par som sparat ihop en dryg miljon i kartonger, så tycker man bara att det måste stämma. De har arbetat och slitit i hela sitt liv.
Det där är en värdelös halmgubbe du kommer med, det handlar inte om att lita på folk, det handlar om på vem bevisbördan skall ligga. Alltså om man skall behöva bevisa sin oskuld eller om den som anklagar skall behöva bevisa det den anklagar någon för. Pratar strikt principiellt ... Om du nu mot förmodan klarar av att tänka principiellt, tvek på det..
Citera
2026-04-08, 03:56
Medlem
Citat:
Okej, men då bör man efter att Svensk Kassaservice lade ner 2008, kunna se en avsevärd skillnad på deras bankonton. Kvinnan hade 60k på sitt. Kan det ha härrört från tiden efter 2008?

Det kan i så fall stämma med att sedlarna i lådorna var av äldre modell.

Der gick att betala räkningar långt senare max 5 år sen jag läste att alla möjligheter var uttömmda

Kassagirot heter det lades ner 2022
Citera
2026-04-08, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det där är en värdelös halmgubbe du kommer med, det handlar inte om att lita på folk, det handlar om på vem bevisbördan skall ligga. Alltså om man skall behöva bevisa sin oskuld eller om den som anklagar skall behöva bevisa det den anklagar någon för. Pratar strikt principiellt ... Om du nu mot förmodan klarar av att tänka principiellt, tvek på det..
Du får ursäkta, men jag har inga större problem med att tycka att man ska kunna visa varifrån man har fått sina pengar. Eller i alla fall kunna ge en rimlig förklaring, något som inte verkar ha varit fallet här.

Jag har levt i en tid när väldigt många småföretagare arbetade svart, och betalade andra med svarta pengar. Man kan tycka att det är lite mysigt och smått oskyldigt, men jag känner inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in