2026-04-09, 19:45
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Typisk stöld mot småfolket i sverige

Ja endast i sverige blir du dömd på förhand av bankmaffian utan att du kan rentvå dig.
Citera
2026-04-09, 20:11
Medlem
Sjukt att de bara så där kan ogiltigförklara någons pengar.

Gå ut efter de som är gängkriminella och droghandlarna.
Citera
2026-04-09, 20:25
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Sjukt att de bara så där kan ogiltigförklara någons pengar.

Gå ut efter de som är gängkriminella och droghandlarna.
gängkriminella - regeringen
droghandlare - apoteket

dem stjäl dina pengar
Citera
2026-04-09, 20:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker det är åt helvete.
Man får förmoda att hans föräldrar var äldre. Man får därför förmoda att storyn stämmer.

Det borde inte råda omvänd bevisbörda. Det borde vara Riksbanken som behöver bevisa att pengarna kommer från brott. Inte att sonen ska bevisa att de inte gör det. Hade pengarna upptäckts innan de gått ut hade det inte varit några problem. Jag tycker detta är stöld av privat egendom.
Citera
2026-04-09, 20:33
Medlem
De flesta i tråden borde skilja på att lösa in gamla sedlar mot nya hos Riksbanken och att sätta in giltiga sedlar på en bank.

Det finns ingen bank i hela EU som låter en person sätta in 2 miljoner kronor, eller 200k Euro, på ett konto och med motiveringen att personen hittade pengarna i föräldrarnas hus.

Hurvida man kan lösa in gamla sedlar mot nya i övriga länder, typ D-mark mot Euro, och i motsvarande belopp vet jag inte.
Citera
2026-04-09, 20:40
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker det är åt helvete.
Man får förmoda att hans föräldrar var äldre. Man får därför förmoda att storyn stämmer.

Det borde inte råda omvänd bevisbörda. Det borde vara Riksbanken som behöver bevisa att pengarna kommer från brott. Inte att sonen ska bevisa att de inte gör det. Hade pengarna upptäckts innan de gått ut hade det inte varit några problem. Jag tycker detta är stöld av privat egendom.
Hur gamla kan föräldrarna rimligen ha varit, utan att ha stiftat kontakt med bankväsendet? 1800-talsmänniskorna är borta sedan länge och det är ett aktuellt fall.

Det luktar skumt och han är troligen en riktig skummis. Bra att befria honom från den bördan.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2026-04-09 kl. 20:44.
Citera
2026-04-09, 20:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Hur gamla kan föräldrarna rimligen ha varit, utan att?

Ingen aning, men detta är inte det första fallet jag hört talas om. En äldre släkting hade gömt en mycket stor summa i hemmet. Det var säkert 30 år sedan. Pengarna hade "utgått" men på den tiden gick det att handla med äldre sedlar även om nya lanserats. Minns att det handlade om sk "långsjalar" = tusenlappar. Var inga problem att vare sig handla eller sätta in dem på banken på den tiden. Fanns ingen penningtvättslag då. Man kunde betala/ta betalt genom att överlämna en plastpåse med ett par hundra tusen i. Det var aldrig några problem. Jag har jobbat på bank och tagit emot sådant. Man sket fullständigt i vad pengarna hade för ursprung. Pengar som pengar.
Citera
2026-04-09, 20:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur gamla kan föräldrarna rimligen ha varit, utan att ha stiftat kontakt med bankväsendet? 1800-talsmänniskorna är borta sedan länge och det är ett aktuellt fall.

Det luktar skumt och han är troligen en riktig skummis. Bra att befria honom från den bördan.

Vissa äldre människor har upplevt eller fått återberättat för sig att de blivit blåsta på pengar när banker gått i konkurs. Insättningsgaranti är ett relativt färskt påfund och somliga känner misstänksamhet mot den också. Man behöver inte varit född på 1800-talet.
Citera
2026-04-09, 21:13
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ingen aning, men detta är inte det första fallet jag hört talas om. En äldre släkting hade gömt en mycket stor summa i hemmet. Det var säkert 30 år sedan. Pengarna hade "utgått" men på den tiden gick det att handla med äldre sedlar även om nya lanserats. Minns att det handlade om sk "långsjalar" = tusenlappar. Var inga problem att vare sig handla eller sätta in dem på banken på den tiden. Fanns ingen penningtvättslag då. Man kunde betala/ta betalt genom att överlämna en plastpåse med ett par hundra tusen i. Det var aldrig några problem. Jag har jobbat på bank och tagit emot sådant. Man sket fullständigt i vad pengarna hade för ursprung. Pengar som pengar.
Man har dragit in utgående sedlar och mynt förr, och varslat i god tid innan det skett. Visst förekommer lantliga enslingar med pengar i madrassen men det här är knappast ett sådant fall. Som sades i artikeln brukar det gå att lösa in dem, dock inte här. Man kan t ex undra hur gubben kunde ha sinnesnärvaro att skriva ett intygande men inte göra det tillgängligt för sonen, förrän han hittade penninglådorna flera år senare och utan att inviga hustrun.

Citat:
Tomas Lundberg, presschef på Sveriges riksbank, säger att riksbanken följer den lagstiftning som finns för att motverka penningtvätt och annan brottslig verksamhet.

Därför krävs att den som ansöker om inlösen kan förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen. I de allra flesta fall går det också – cirka 98,5 procent av alla ande allra flestasökningar om inlösen beviljas.
Citera
2026-04-09, 21:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Det är tyvärr nackdelen med dolk som kommer hit och missköter sig. Hade Sverige varit som förut så hade vi varit bäst i Europa istället för som nu sämst.
Citera
2026-04-09, 21:25
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Vissa äldre människor har upplevt eller fått återberättat för sig att de blivit blåsta på pengar när banker gått i konkurs. Insättningsgaranti är ett relativt färskt påfund och somliga känner misstänksamhet mot den också. Man behöver inte varit född på 1800-talet.
Som bonden som gick in på banken och tog ut hela sitt kapital och genast bad att få sätta in pengarna igen.

"Jag skulle bara kontrollera att de fanns kvar."

Men det här handlar troligen om skumrask av något slag. Som sagt går det att lösa in pengarna i de flesta fall men den här mannen har inte lyckats göra sig trovärdig på något som närmar sig normalnivå, därför nobben.
Citera
2026-04-09, 21:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Man har dragit in utgående sedlar och mynt förr, och varslat i god tid innan det skett. Visst förekommer lantliga enslingar med pengar i madrassen men det här är knappast ett sådant fall. Som sades i artikeln brukar det gå att lösa in dem, dock inte här. Man kan t ex undra hur gubben kunde ha sinnesnärvaro att skriva ett intygande men inte göra det tillgängligt för sonen, förrän han hittade penninglådorna flera år senare och utan att inviga hustrun.

Känner inte till några detaljer, men rent principiellt tycker jag staten och Riksbanken agerar fel.

Kommer faktiskt ihåg Custodia-målet. Vet en person som förlorade en större summa där och blev jävligt bitter efteråt. Kan förstå dem som sparar i madrassen. Ett par kan lätt spara ihop till en miljon på 10 år. Det är bara drygt 4 tkr per månad var och de kan ju sparat långt längre än så.

Om ett äldre par i 80-årsåldern avlider är kanske inte första tanken att de är fd knarklangare eller värdetransportrånare. Sannolikt härrör ju slantarna från pensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in