2026-04-09, 19:43
Medlem
Skinnytallboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Ja, motivbilden kan nog inte sägas ha många likheter med fallet i Linköping. Det är väl främst de andra likheterna mellan gärningsmännen man åsyftar, gissar jag?

Jo det är sant, men är inte motivet det centrala här? Likheter i beteende eller tillvägagångssätt kan ju vara intressanta i sig, men om motivbilden skiljer sig helt blir jämförelsen ganska svag.
I Linköpingsfallet fanns inget motiv alls, medan mycket i Brattåsfallet ändå pekar mot att det kan ha funnits en riktad anledning, till exempel något kopplat till affärer. Det blir väl lite missvisande att dra paralleller enbart utifrån gärningsmannaprofilen då.
Dessutom finns det uppgifter om fotavtryck från två olika personer, storlek 38 och 44–45, vilket i så fall talar starkt emot en ensam gärningsman.
Så visst kan det finnas vissa likheter, men med ett motiv i detta fall och med sådana omständigheter som råder känns det som att man jämför två ganska så olika typer av fall.
Citera
2026-04-09, 19:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är väl ändå ett j-a underbetyg till polisen att han inte topsades redan 2005-2006, med tanke på att han bodde relativt nära brottsplatsen. De topsade ju hundratals människor då.

Skulle de ha topsat alla som bodde inom samma radie som den nu anhållne bodde från brottsplatsen så skulle man ha fått topsa många många tusen personer. Detta var självklart inte görbart.
Citera
2026-04-09, 19:47
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Vet ni att jag blev topsad på mitt jobb några år efter illdåden....inte kriminell bara en vanlig Svensson....jobbar och sköter mig...gissa att jag blev förvånad när krim kommer till min dåvarande arbetsplats 😱
Man topsar på extremt svaga grunder. Jag är en av typ 8 000 som topsades för dubbelmordet i Linköping enbart för jag bodde i närheten och tillhörde den "eftersökta" ålderskategorin.

Dessutom topsas man vid många olika brott idag för att jämföra med "heta" DNA. Det var väl så man kom fram till vem "Stuvkällarkvinnan" var efter att hon topsats såsom misstänkt för ringa stöld!

De gånger jag har daktats har jag fått lämna DNA också.

Här har man väl "bara" topsat omkring en tiondel av vad man gjorde i Linköping?
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-04-09 kl. 19:53.
Citera
2026-04-09, 19:50
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
En eloge till dig som ändå ställde upp på topsning, jag hade gjort likadant. Dra DNA på alla som föds och på alla som söker asyl i landet, tvingande lagstiftning, så får vi bättre koll.
Självklart fick dom topsa mig....men kändes hemskt.........att jag var misstänkt...typ
Citera
2026-04-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Antagligen en kille med någon tism som fått för sig något men ångrat sig resten av livet och grävt ner sig ännu mer i sin sjukdom.
Vad är det för sjukdomsbild han har? Ja förutom att vara galen om han nu är skyldig.
Citera
2026-04-09, 19:54
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Den där Eric är ju väldigt lik fantombilden!
Och hans farsa har initialerna GH.
Citera
2026-04-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skulle de ha topsat alla som bodde inom samma radie som den nu anhållne bodde från brottsplatsen så skulle man ha fått topsa många många tusen personer. Detta var självklart inte görbart.

Går ju dock att kraftigt begränsa urvalet. Plocka bort gamla,, folk boende med familj m.m.
Citera
2026-04-09, 20:04
Medlem
Sculleys avatar
För att polisen skall få använda dna-släktforskning för att lösa grova brott, måste det finnas särskild anledning att anta att dna-spåret på brottsplatsen faktiskt tillhör gärningspersonen.

Fanns det något mordvapen på brottsplatsen eller blod som inte tillhörde offren?
Citera
2026-04-09, 20:04
Medlem
Pettssonochfinduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Går ju dock att kraftigt begränsa urvalet. Plocka bort gamla,, folk boende med familj m.m.

Varför skulle de sållas bort? Man hade ju ingen aning om gärningsmannen var ung, gammal, bodde med familj eller inte etc
Citera
2026-04-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Stockholmsjournalister som inte kan geografi är inget att hänga upp sig på. De skrev nyligen att Tyresöbussmördaren bor i Mellansverige. Han bodde inte i Östersund visade det sig utan i södra Sverige...

Ja se stockholmsjournalister.
Citera
2026-04-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Frågan är kanske varför man flyttar från Sörmland till Härnösand. Han verkar ju komma från Sörmland från början.
Det finns t ex många olika arbetsplatser i en residensstad att flytta till. Sen har du skolor, vård, polis och till och med ett fängelse. Vill man till varje pris veta varför föräldrarna flyttat dit så tror jag att man kan börja med att ta reda på deras namn. Då kan det nog bli lättare att luska fram vad de jobbade med.
Citera
2026-04-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Korpberget i Svanö, Lunde, är ett beroendevårdshem som ligger 3,5 mil norr om Härnösand och har verkat sedan 1986.

Om 3,5 mil betyder grannavstånd så är det ju stor sannolikhet att det är där han hållit till.
Men å andra sidan borde ju alla där topsats i ett tidigt skede.

3,5 mil är inte grannavstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in