Citat:
Gissade nästan rätt då kritik emot utredningen blir ju en indirekt kritik emot utredarna med.
Troligen så har han fel här men vi får se vad som händer MGM är väl anhållen än så länge.
Frågan är vad påföljden blir om han fälls efter såhär många år, vad tror du? jag tror inte på mer än kanske tio. Men där hoppas jag jag har fel isf
Troligen så har han fel här men vi får se vad som händer MGM är väl anhållen än så länge.
Frågan är vad påföljden blir om han fälls efter såhär många år, vad tror du? jag tror inte på mer än kanske tio. Men där hoppas jag jag har fel isf
Så tillvida den misstänkte inte var under 21 år vid gärningen, så lär det bli livstids fängelse. Det finns visserligen billighetsskäl i form av att det förflutit ovanligt lång tid mellan brotten och domen. Enligt Högsta Domstolen, NJA 2013 s. 63, skall straffet sättas ned med 1 år när 12 år passerats, vilket skulle betyda en sammanlagd reduktion på närmare 2 år i detta fallet.
Högsta Domstolen har dock klargjort att förutsättningarna för att reducera längden på ett fängelsestraff minskar ju högre straffvärde den aktuella brottsligheten har. Här rör det ju sig om ett dubbelmord där annat straffvärde än livstid inte kan komma på tal. Man kan heller inte reducera ett icke tidsbestämt straff med 2 år. Dessutom har Högsta Domstolen, i NJA 2021 s. 583, tagit ett helhetsgrepp i frågan och klargjort att ett mord vars straffvärde motsvarar livstids fängelse får reduceras till ett tidsbestämt straff endast om starka billighetsskäl föreligger. Sådana billighetsskäl måste då vara av särskilt påtaglig natur, som t ex att den tilltalade är väldigt gammal eller svårt sjuk.
/Så jag ser ingen anledning till oro.