2026-04-08, 23:54
Medlem
miss-fires avatar
Han M*t* B*y var aktiv igår på sin instagram där han lagt upp ett nytt inlägg och där det kommit någon kommentar som frågar om han är anhållen. https://www.instagram.com/motoboymusic

Han verkar ju vara bosatt i Skåne och har bott i Berlin.

*oO
Citera
2026-04-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Alla såg mellan fingrarna på det eftersom det var Sveriges Utrikesminister som mördades på NK mitt på dagen. Skammen efter misslyckandet från Palmemordet och dess katastrofala mordutredningen gjorde att ändamålet helgade medlen...min uppfattning i varje fall.
Ungefär så uppfattade jag det också
Citera
2026-04-09, 00:03
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nja, GW kritiserade utredningen som han menade var katastrofalt dålig.
Vidare så har professorn en uppfattning om att GM var en person som är avliden sedan flera år.
I samma mening så säger han sig samtidigt vara förvånad över nyheten och att ingen skulle bli
gladare än han om det visade sig att dennes tidigare teori skulle visa sig vara felaktig.
Gissade nästan rätt då kritik emot utredningen blir ju en indirekt kritik emot utredarna med.

Troligen så har han fel här men vi får se vad som händer MGM är väl anhållen än så länge.

Frågan är vad påföljden blir om han fälls efter såhär många år, vad tror du? jag tror inte på mer än kanske tio. Men där hoppas jag jag har fel isf
Citera
2026-04-09, 00:05
Avstängd
Skrivet 2024.
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Inte omöjligt att det var Max som fixade drogerna till såna som Ragnar och Jimmy.
En Lidén toppade ju Sundsvalls swish-lista så sent som i höstas.

Sedan slog dom ihjäl paret i Brattås för att dom trodde det fanns 100.000kr på gården eller på kontot. Möjligt dom aldrig hittade Tors plånbok som låg i ett par jeans.
Gärds bankomatkort fungerade inte, det kanske var Tors koder dom knappade in på Gärds bankomatkort. Så mycket för det mordet.

Ett par unga pundare som slog ihjäl ett pensionärspar för tji och ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Min teori är att följande deltog
I den blå Volvon
https://biluppgifter.se/brukare/person/M3DYe4nmrN/aV3EKpLEjy
Ägarbyte: 2005-05-13
Chaufför: Jimmy Aldrin född 1985 död 2005-05-31
Passagerare fram: Ragnar N född 1988 (troligen hans skoavtryck)
Passagerare bak: I Liden född 1988 (Max son)
Den röda Volvon
https://biluppgifter.se/brukare/person/M3DYe4nmrN/nXOe7y6arm
Ägarbyte: 2013-05-05
Chaufför: A Wikner 1986 (Brattåspodden)
Passagerare fram: JC Hällgren 1985 (GHs son)
Passagerare bak: Oskar Humlebo 1980 (sångaren som bodde vid bankomaten)
Passagerare bak: Killen från Övik Niklas Edstrand, 1988 död 2005-06-01

Det här vill jag gräva vidare i.

Jimmy Aldrin dog 19 år gammal, bara 7 timmar efter mordet, under minst sagt suspekta omständigheter. Kan Jimmy ha mördats av den förmodade dubbelmördaren för att Jimmy visste för mycket?
” Mord-utredningen tystades ner
Jimmy Aldrin knarkade och rånade folk med kofot. Han var bara 19 år när han dog på mage i sin säng, med skador i huvudet och avsliten näsa. Polisen höll mordutredningen hemlig, och lade ner den redan efter två månader– innan de ens var säkra på dödsorsaken. – Jimmy blev mördad, säger hans föräldrar.”

”31 maj klockan 22.47 larmas ambulans och polis till Jimmys lägenhet, för att någon där skulle må dåligt. Enligt en granne mötte tre unga män ambulansen och sade att larmet var felaktigt.

”1 juni vid 19-tiden hittade föräldrarna Jimmy på mage i sängen, med händerna under sig och naglarna intryckta som klor i brösthuden. Över huvudet låg en kudde.

” Han var helt sönderslagen i ansiktet. Näsan låg bredvid ansiktet, och han hade ett hål i bakhuvudet, minns Rickard Aldrin.
Lägenheten var sönderslagen, med tydliga spår av strid.
Dörren var låst från utsidan, och en av Jimmys nycklar saknas ännu.
https://www.st.nu/sundsvall/mord-utredningen-tystades-ner/
Uppenbarligen har dubbelmördaren våldskapital och har i nutid har en man som tipsade polisen hotats till livet. Bor någon av dom BerraSWE trodde satt i någon av bilarna i Härnösand?
Han tipsade om morden i Brattås – hotades till livet

”Robban och den nu aktuella personen – som bor kvar i Härnösand – var kompisar i tonåren. Och ”partners in crime”.
Vi var ett gäng som gjorde inbrott och andra grejor, berättar Robban.”

– Jag har pratat runt med gamla Härnösandsbekanta om mina funderingar och de kopplingar jag gjort kring dubbelmordet. Förmodligen har den här personen hört talas om det, säger Robban.

– På hösten efter Brattåsmorden ringde polisen. De sa att de fått ett anonymt tips om att jag skulle vara inblandad och att jag hade en röd Volvo 740, som hade setts på gården i Brattås samma dag som morden skedde. Jag sa att jag varken hade körkort eller bil, berättar Robban.

Tipset till polisen har förbryllat honom i alla år. Men det var först nyligen när han pratade med sin mamma om Brattåsmorden och det som är känt kring fallet som ”polletten trillade ner”.
Inte sett sambanden tidigare

Varför han börjat tänka i de här banorna först nu, nästan 20 år efteråt, förklarar han med att han inte sett sambanden förut.

– Allt gick plötsligt ihop i mitt huvud, säger han.

Det är efter det att Robban kontaktat polisen med sina uppgifter, och det dödshot han säger sig ha fått som en följd av det, som han vänt sig till SVT för att berätta.

– Jag fick ett samtal från ett dolt nummer där en person sa: ”Det du vet om Brattåsmorden så är det upp till dig om du vill fortsätta andas”, berättar Robban för SVT Västernorrland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Senast redigerad av Pallal 2026-04-09 kl. 01:01.
Citera
2026-04-09, 00:20
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Gissade nästan rätt då kritik emot utredningen blir ju en indirekt kritik emot utredarna med.

Troligen så har han fel här men vi får se vad som händer MGM är väl anhållen än så länge.

Frågan är vad påföljden blir om han fälls efter såhär många år, vad tror du? jag tror inte på mer än kanske tio. Men där hoppas jag jag har fel isf

Wow, det blir en knepig fråga att svara på.
Jag tvivlar dock på att det kommer upp i 10 år.
Kanske 7-8 som max.
Vi skall dock ha med oss att åklagaren har ett stort arbete framför sig även om det visar sig att man har fått en dna-träff.
Först så gäller det givetvis att bevisa att han verkligen begick morden.
Vidare så är ju frågan om han verkligen var ensam på platsen.
Sen har vi ju ingen aning i nuläget var det är för mental status på den här stjärnan.
Skulle ju kunna sluta med rättspsyk precis som i Linköping.
Det jag sätter min förhoppning till är att polisen sitter inne med lite godsaker i utredningen som blir besvärade för GM.
Citera
2026-04-09, 00:40
Medlem
"Den 11 augusti 2025 fattade åklagaren beslut om att använda en sådan släktforskningsdatabas i förundersökningen, vilket ledde till att en man i 45-årsåldern blev skäligen misstänkt i ärendet och anhölls i sin frånvaro. 

Under onsdagen greps han av polis i södra Sverige." -

Källa: https://via.tt.se/pressmeddelande/4322037/en-man-anhallen-for-dubbelmord-i-harnosand-2005?publisherId=3235540&lang=sv

Står iofs inte i klartext hur länge han varit "efterlyst"/anhållen i sin frånvaro då artikeln är löst skriven, men mellan den 11 augusti 2025 till nu..

Känns som MB kan avskrivas nu, utöver allt annat som inte stämmer inpå honom. Han är ju en offentlig person som ofta synts på tv, sociala medier, håller konserter etc, så inte direkt svårt för polisen att hitta och anhålla honom direkt, istället för att anhålla honom i hans frånvaro.
Citera
2026-04-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs Smith
Står iofs inte i klartext hur länge han varit "efterlyst"/anhållen i sin frånvaro då artikeln är löst skriven, men mellan den 11 augusti 2025 till nu..

Om åklagaren fattade beslut om att tillåta sökning mot släktforskningsdatabas den 11 augusti 2025 blev väl knappast någon skäligen misstänkt samma dag. Eller skred de till verket på studs och fick napp efter bara nån timme?
Senast redigerad av Bemp 2026-04-09 kl. 00:59.
Citera
2026-04-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Uppenbarligen har dubbelmördaren våldskapital, en person som i nutid tipsat polisen har hotats till livet.

– Jag fick ett samtal från ett dolt nummer där en person sa: ”Det du vet om Brattåsmorden så är det upp till dig om du vill fortsätta andas”, berättar Robban för SVT Västernorrland. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

Om den misstänkte förekommit i utredningen kan det så klart ha varit någon som rört sig i kretsarna kring känt ungt bus i Härnösand men bedömts vara för perifer för topsning.
Citera
2026-04-09, 00:59
Medlem
Varför fejktipsa polisen om att det var hans bil när Robban varken har bil eller körkort?
Kan polisen inte spåra dolda nr? Ens idag?

Media har skrivit om Jimmy men inte den som dog dagen efter?överdos?
En solklar överdos kan ju vara både mord eller självmord?
Självmord går alltid att fejka hängning, drunkning, förblödning etc lättare om man gör offret berusat
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Skrivet 2024.

Det här vill jag gräva vidare i.

Jimmy Aldrin dog 19 år gammal, bara 7 timmar efter mordet, under minst sagt suspekta omständigheter. Kan Jimmy ha mördats av den förmodade dubbelmördaren för att Jimmy visste för mycket?
” Mord-utredningen tystades ner
Jimmy Aldrin knarkade och rånade folk med kofot. Han var bara 19 år när han dog på mage i sin säng, med skador i huvudet och avsliten näsa. Polisen höll mordutredningen hemlig, och lade ner den redan efter två månader– innan de ens var säkra på dödsorsaken. – Jimmy blev mördad, säger hans föräldrar.”

”31 maj klockan 22.47 larmas ambulans och polis till Jimmys lägenhet, för att någon där skulle må dåligt. Enligt en granne mötte tre unga män ambulansen och sade att larmet var felaktigt.

”1 juni vid 19-tiden hittade föräldrarna Jimmy på mage i sängen, med händerna under sig och naglarna intryckta som klor i brösthuden. Över huvudet låg en kudde.

” Han var helt sönderslagen i ansiktet. Näsan låg bredvid ansiktet, och han hade ett hål i bakhuvudet, minns Rickard Aldrin.
Lägenheten var sönderslagen, med tydliga spår av strid.
Dörren var låst från utsidan, och en av Jimmys nycklar saknas ännu.
https://www.st.nu/sundsvall/mord-utredningen-tystades-ner/

Uppenbarligen har dubbelmördaren våldskapital och har i nutid har en man som tipsade polisen hotats till livet.

”Robban och den nu aktuella personen – som bor kvar i Härnösand – var kompisar i tonåren. Och ”partners in crime”.
Vi var ett gäng som gjorde inbrott och andra grejor, berättar Robban.”

– Jag fick ett samtal från ett dolt nummer där en person sa: ”Det du vet om Brattåsmorden så är det upp till dig om du vill fortsätta andas”, berättar Robban för SVT Västernorrland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Senast redigerad av usr1 2026-04-09 kl. 01:09.
Citera
2026-04-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om åklagaren fattade beslut om att tillåta sökning mot släktforskningsdatabas den 11 augusti 2025 blev väl knappast någon skäligen misstänkt samma dag. Eller skred de till verket på studs och fick napp efter bara nån timme?

Det bör ha skett på denna sida nyår. Målnummer slutar på 2026.
Citera
2026-04-09, 01:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Varför fejktipsa polisen om att det var hans bil när Robban varken har bil eller körkort?
Kan polisen inte spåra dolda nr? Ens idag?

Media har skrivit om Jimmy men inte den som dog dagen efter?överdos?
En solklar överdos kan ju vara både mord eller självmord?
Självmord går alltid att fejka hängning, drunkning, förblödning etc lättare om man gör offret berusat

För att tipsaren ville att han skulle utredas närmare, förmodligen för att förvilla. Polisen visste redan att en röd volvo synts till vid parets gård, men inte vem eller vilka som satt i den. Den här ”Robban” hade haft en strulig ungdom och höll på med ”inbrott och annat”, en perfekt syndabock.

Jag vet inte, men ifall dom gör eller har gjort det och får träff på någon som kan bindas till bilarna är det en skark indicie för att uppringaren är en GM eller en av gärningsmännen.

Jag tänkte gräva om det andra (fjärde) dödsfallet nu.
Senast redigerad av Pallal 2026-04-09 kl. 01:16.
Citera
2026-04-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs Smith
"Den 11 augusti 2025 fattade åklagaren beslut om att använda en sådan släktforskningsdatabas i förundersökningen, vilket ledde till att en man i 45-årsåldern blev skäligen misstänkt i ärendet och anhölls i sin frånvaro. 

Under onsdagen greps han av polis i södra Sverige." -

Källa: https://via.tt.se/pressmeddelande/4322037/en-man-anhallen-for-dubbelmord-i-harnosand-2005?publisherId=3235540&lang=sv

Känns som MB kan avskrivas nu, utöver allt annat som inte stämmer inpå honom. Han är ju en offentlig person som ofta synts på tv, sociala medier, håller konserter etc, så inte direkt svårt för polisen att hitta och anhålla honom direkt, istället för att anhålla honom i hans frånvaro.

Det kan ta lång tid att släktforska fram GM. I Linköping tog det PS 1-2 månader, men det kan ha varit mer komplicerat i det här fallet. Det beror på träffarna och hur bra arkiven är osv. Beslutet att släktforska togs 11 augusti 2025, nån gång därefter kom dom igång med arbetet, det är inte helt orimligt att de fick fram ett resultat ganska nyligen. Anhållen i sin frånvaro blir väl alla som inte är närvarande men ska gripas för allvarliga brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in