2026-04-08, 22:27
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Om han ser ut som fantombilden och dessutom har genomfört detta dubbelmord så måste detta varit riktigt jäkla otäckt för de stackars offren.
Man brukar kunna göra riktigt verklighetstrogna fantombilder av DNA numera.
Citera
2026-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Samtidigt håller det inte att skylla på Mollgan.

Det beror lite på avtrycket. Om avtrycket är satt i uppenbar dragyta på byxbenet med offrets blod i avtrycket blir det svårt att förklara bort det.

Men om det handlar om ett mer ospecifikt avtryck och ingen ytterligare bevisning kan det räcka med en axelryckning och svaret att ”han inte vet hur hans avtryck hamnat där”.
Citera
2026-04-08, 22:32
Avstängd
Citat:
Det beror lite på avtrycket. Om avtrycket är satt i uppenbar dragyta på byxbenet med offrets blod i avtrycket blir det svårt att förklara bort det.

Men om det handlar om ett mer ospecifikt avtryck och ingen ytterligare bevisning kan det räcka med en axelryckning och svaret att ”han inte vet hur hans avtryck hamnat där”.

Ja, men det spelar även roll vad han var för typ av människa 2005. Var han en känd våldsverkare så är det svårare att köpa att han inte vet hur hans DNA hamnat på ett mordoffer.
Citera
2026-04-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Ingen aning! Kopierade bara en kommentar från en film om Brattås-mordet på Youtube som har skrivits idag.

Han bodde i Härnösand vid tillfället, nära Bankomaten där uttagsförsöket gjordes. Och söker du på hans namn i den här tråden, så kommer du att hitta inlägg. Han bor numera i Malmö

Har personligen ingen som helst aning, kopierade bara ett inlägg.

Snubblade faktiskt in i just det kaninhålet för något år sedan och försökte förstå var dessa anklagelser kom ifrån. Jag kommer inte ihåg detaljerna runt varför artisten nämns i detta sammanhang. Men det jag kommer ihåg är min känsla av att det var långsökt.

Du får gärna upplysa mig om detaljer och om det finns någonting som känns relevant däremot så kan jag vara villig att ändra uppfattning.
Citera
2026-04-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ja, men det spelar även roll vad han var för typ av människa 2005. Var han en känd våldsverkare så är det svårare att köpa att han inte vet hur hans DNA hamnat på ett mordoffer.

Mm. Det adderar ju isåfall åtminstone ett indicium.
Citera
2026-04-08, 22:36
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Det är alltså en person som inte heller dömts för något annat "grövre" brott under alla dessa år. En helt vanlig Svensson eller en Master Criminal som alltid lyckats undkomma polisen?

Alternativt en dålig utredning.

I Örnsköldsvik där jag bor är det åtminstone 2st smittningsolyckor med dödlig utgång jag läst om där den skyldige dragit från platsen den ena nere i Bjästa å den andra uppe i Björna. Alltså 2st som lever vidare med att de kör ihjäl någon. När de utreder olyckan i Bjästa hade förövrigt väghyveln hyvlat bort alla vögspår så antagligen är någon inom kommunen inblandad.

Så vill man komma undan med mord behöver man inte vara master criminal. Utan det räcker med att begå ett mord eller påkörning i en ort där polisen saknar tillräckligt med resurser för att utreda. Istället för att utreda vidare lägger polisen ner fallet å går vidare med sitt medans de anhöriga lever med ovetskap.

Å uppe i Norrland äre välkänt att resurser saknas vafan ta bara den förståndshandikappade killen Carlos Pizarro uppe i Strömsund det fallet är olöst å kroppen har inte hittats än idag. Troligtvis en misshandel som gick för långt sen dumpade förövarna Carlos ut i skogen.
Citera
2026-04-08, 22:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Min uppfattning är att personer som "figurerat i utredning sedan tidigare" har avsett att namnet kommit upp någon eller några gånger; likväl utan skäl att höra personen; att de varit bosatta i närområdet och hörts via dörrknackning (ej mer än så) eller är släkting till ett vittne eller dylikt som sonika svarar på frågan kring förälder/syskon under förhör.

Från en sak till en annan har rättssystemet tidigare hämtat blod från PKU- registret (screening vid födsel) för att matcha mot misstänkts DNA (Mijailo Mijailović).

Det grubblar jag ofta på; att detta övertramp inte blev en större grej av.
Ja, det berodde nog på offrets status, vi medborgare är inte alltid lika inför lagen.
Citera
2026-04-08, 22:42
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Min uppfattning är att personer som "figurerat i utredning sedan tidigare" har avsett att namnet kommit upp någon eller några gånger; likväl utan skäl att höra personen; att de varit bosatta i närområdet och hörts via dörrknackning (ej mer än så) eller är släkting till ett vittne eller dylikt som sonika svarar på frågan kring förälder/syskon under förhör.

Från en sak till en annan har rättssystemet tidigare hämtat blod från PKU- registret (screening vid födsel) för att matcha mot misstänkts DNA (Mijailo Mijailović).

Det grubblar jag ofta på; att detta övertramp inte blev en större grej av.

Oj. Hur kunde det tillåtas? Känns absolut som ett övertramp.
Citera
2026-04-08, 22:48
Medlem
MB är rätt ålder och bor på rätt sida landet... osannolikt men...
Citera
2026-04-08, 22:52
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ok. GW tycks ha lite invändningar mot detta DNA spår. Om det exempelvis visar sig att mannen arbetat i en second hand butik eller klädaffär kan han väl lika väl ha vidrört byxorna där?
Jag tolkade det som GW hade kritik emot utredarna som varit inne på helt fel spår innan det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkd7JA/leif-gw-persson-om-misstankta-dubbelmordaren-i-brattas-forvanad

bakom betalvägg som synd är så oklart vad han menar exakt.
Senast redigerad av Blessed81 2026-04-08 kl. 22:56.
Citera
2026-04-08, 22:54
Medlem
Är det Peter Sjölund släktforskaren som kopplat trådarna igen?
Citera
2026-04-08, 22:55
Avstängd
Från 2024, om Moto Boy:
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Om man lyssnar på hans texter får man intrycket av att han på något sätt har med Brattåsmorden att göra.
O.H bodde strax norr om Brattås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in