2026-04-08, 19:35
Medlem
Vill även lägga till att gällande fråga om pengar från potentiell brottslighet ska inte förvaltningsrätten uttala sig!
Citera
2026-04-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna
Du kan handla för max 10 kkr åt gången (om det länkade går igenom) och bankerna lär inte låta dig sätta in pengarna.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-kontantgrans-pa-gang-for-svenska-folket/
Citera
2026-04-08, 19:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag påstod inte att just det inlägget var mobbning eller trakasserier.

Påstod jag att det var det specifika inlägget? Spelar det nån roll om det var det specifika inlägget?

Citat:
jag vill veta om mina argument brister.

Ok. De brister.

Citat:
[Derp, derr och random klagomål istället för att erkänna något helt uppenbart]

Snark.

Citat:
Hur ska jag uttrycka mig?

Genom att berätta vilda de röda linjerna är och hur jag låter staten gå över dem. Alternativt ta tillbaka din korkade anklagelse.

Du kommer såklart aldrig göra endera, i egenskap av att vara en falsk, patetisk horunge. Så vi kanske ska lägga ner det här samtalet? Jag börjar bli väldigt trött på dig.
Citera
2026-04-08, 19:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Länka domen då ditt jävla fittnylle.

Nä.
Citera
2026-04-08, 19:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankelstein
Eftersom sedlarna är så pass gamla borde mannen överklaga och hävda att oavsett om det är brottsliga pengar eller ej så fanns inte den lagstiftningen då. Liksom annan praxis bör därför domstolen döma efter den lagstiftningen som gällde fram till att pengarna slutade vara lagligt betalningsmedel.

Ditt juridiska kunnande kan bäst beskrivas som sorgligt. Det fungerar inte så.
Citera
2026-04-08, 20:07
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Du kan handla för max 10 kkr åt gången (om det länkade går igenom) och bankerna lär inte låta dig sätta in pengarna.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-kontantgrans-pa-gang-for-svenska-folket/

Tur att man kan dela upp betalning på fler kvitton i butik 10000kr oxh sen 10000 osv..
Citera
2026-04-08, 22:06
Medlem
Nycticoraxs avatar
Samtidigt rekommenderas ju att man har massa sedlar sparat ifall krisen skulle vara framme. Sen byter dom ut dom då och då så sedlarna blir ogiltiga. Det ska väl banne mig inte vara så!

Myndigheter saknar ofta sunt förnuft.

Bevisbördan SKA ligga hos dom, dessutom, om det inte är uppenbart något skumt.
Citera
2026-04-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hårt bedömt av Riksbanken och förvaltningsrätten eller vad tycker ni?

https://www.mitti.se/nyheter/vasbybo-arvde-en-miljon--i-vardelosa-sedlar-6.3.356279.e3c0e0a65d

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/arvde-en-miljon-kronor-i-kontant-far-inte-pengarna/
Det är en ren stöld som de har lindat in i olika regler/lagar och Gud vet allt vad de hittar på för att blåsa folket.
Att uppdatera pengarna till nuvarande form hade varit det enda rätta och att lämna över det till arvmottagarna.- allt annat är stöld.
Citera
2026-04-08, 22:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Juristen Per Näsman beskriver hur penningtvättslagen ställer höga krav på att styrka pengars ursprung och vad som möjligen skulle kunna göra pengarna giltiga.

https://www.sverigesradio.se/artikel/darfor-nekas-vasbybo-vaxla-utgangna-sedlar
Citera
2026-04-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Och vad fan vet du om det? Hans föräldrar kanske hela tiden tänkt att pengarna ska tillföra sonen, men det räknas inte i din värld?

Vad spelar det för roll? Kan du inte bevisa var pengarna kommer ifrån så har du problem.
Citera
2026-04-08, 23:55
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Vad spelar det för roll? Kan du inte bevisa var pengarna kommer ifrån så har du problem.

Det är just det, man ska inte behöva bevisa det.
Citera
2026-04-09, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Samtidigt rekommenderas ju att man har massa sedlar sparat ifall krisen skulle vara framme. Sen byter dom ut dom då och då så sedlarna blir ogiltiga. Det ska väl banne mig inte vara så!

Myndigheter saknar ofta sunt förnuft.

Bevisbördan SKA ligga hos dom, dessutom, om det inte är uppenbart något skumt.

Det rekommenderas inte att ha en miljon hemma i kontanter, förpackade i flyttlådor i 10 år utan att de öppnas. Inte heller att man saknar dokumentation kring var pengarna kommer ifrån. Tycker inte du att det är skumt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in