Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag pratade inte om dig, ditt jävla kioskmongo. DU skrev att en annan person inte var skyldig att svara på ens grundläggande frågor. Minns du?
https://www.flashback.org/u257009
Varpå jag påpekade att diskussionsforumet då bara blir en anslagstavla. Minns du?
Ok, jag trodde du syftade på mina inlägg. Kommer inte ihåg hur vi diskuterade just den biten men om det ändå inte var mina inlägg du syftade på så spelar det ingen roll. (Inte så att jag inte bryr mig om andra, men jag har fullt sjå med att försvara mina egna inlägg. Andra är mer kunniga och kapabla att försvara sig själva.)
Citat:
Tack. Men tyvärr ännu en felaktighet från din sida. Man har en OVILLKORLIG rätt till domstolsprövning eftersom det inte krävs prövningstillstånd i förvaltningsrätten. Du vet inte vad du pratar om eller ljuger medvetet. Take your fucking pick 🤣
Det finns speciallagar men huvudregeln är att man har rätt att få sin sak prövad.
Citat:
Nej, nej, nej. Staten säger att pengarnas ursprung inte är tillräckligt klarlagt. Det kan lika gärna vara arvingen som fått kontanterna nån annanstans ifrån och påstår att de är från den avlidne. Det kan teoretiskt t o m vara en tredje person som förvarat pengarna där utan vare sig arvingen eller den avlidne kände till det. Förstår du? Staten tar inte ställning vem som gjort vad. Staten säger bara att pengarnas ursprung inte är tillräckligt klarlagt.
Snälla, säg att du förstår. För det här börjar bli parodiskt.
Om du läser texten som står ovanför det du citerade så ser du att jag skrev just det. Och som jag skrev i inlägget du citerade så behöver det inte sägas rent ut att det rör sig om brottslig verksamhet. Det är implicit. Det är illavarslande att du och i princip alla andra bara accepterar att staten ska ha rätt att beslagta allt vi inte kan bevisa att vi fått på hederlig väg. Personligen skulle jag hellre bli av med allt jag ägde än tvingas bevisa hur jag fått tag i det jag har.
Förstår DU?
Citat:
Om staten däremot FAKTISKT anklagar dig för brott så har de full bevisbörda, dvs om du blir åtalad för penningtvättsbrott. Brottsjuridik är något helt annat. Men rättshaveristiska idioter som du tror att "bortom rimligt tvivel" per automatik ska gälla överallt. Vilket är en av anledningarna till vettiga människor skrattar åt er.
Jag anser till skillnad från dig att det är viktigt att staten har bevisbördan i det fall staten vill beslagta egendom från enskilda. Om vettiga människor skrattar åt oss så beror det på att såna som du förlöjligar och trakasserar oss här på forumet.
Citat:
Nej. Du påstod att jag ville ge staten obegränsad makt och definierade detta som en vilja att låta staten överträda ALLA röda linjer. Nu vill jag att du backar upp ditt påstående eller tar tillbaka det. Var det inte du som alldeles nyss pratade om hur mycket du bemöter och motiverar? Var det också en lögn?
Så: Vilka är övriga röda linjer och hur vill jag, enligt dig, låta staten överträda dem?
Du med ditt jävla alla. Det räcker med att läsa det du skriver i det här inlägget för att se att du inte är en vän av begränsad statlig makt.
Citat:
(I all välmening: Bara sluta fåna dig och ta tillbaks det du skrev, du ser bara dum ut annars)
Jag tar bara tillbaka saker jag sagt och skrivit om någon kan påvisa nån brist i argumentationen eller eventuella sakfel. Inte för att nån jävla cybermobbare sitter och leker åsiktspolizei på forumet.
Citat:
Spännande. Berätta hur du föreställer dig att staten någonsin ska kunna bevisa att en miljon i kontanter som påstås ha hittats i ett dödsbo kommer från brottslig verksamhet. Om du inte kan berätta detta så innebär det, precis som jag skriver, att det är fritt fram att riskfritt penningtvätta i dödsbon i din värld.
Om inte staten kan bevisa att kontanterna kommer från brottslig verksamhet så kan det faktiskt vara så – hör och häpna – att de inte kommer från brottslig verksamhet. Jag vet att du blir chockad av att höra detta, men det finns goda skäl till att staten ska ha bevisbördan även om det inte nödvändigtvis är ett brottmål. Eller vill du att staten ska kunna tvinga dig att bevisa att du inte är pedofil också, med hot om att omhänderta dina barn?
Citat:
Jag tror inte du gör det. För om du gjorde det hade du inte yrat om omvänd bevisbörda eller högfärdigt pratat om rättssäkerhet, eftersom du hade förstått hur dum du ser ut när du gör det. För någon som vet något om ämnet så framstår du närmast som utvecklingsstörd. Sorry.
Jag förstår inte hur jag kan göra det tydligare: Statlig bevisbörda bortom rimligt tvivel har ingenting med den här typen av förvaltningsrättsliga prövningar att göra. I förvaltningsrätt sysslar man med rimlighetsbedömningar utifrån gällande regler. Det är fortfarande rättssäkert, även om nollor som du påstår annorlunda.
Jag har god lust att fråga vad det är jag skrivit som får dig att tro att jag inte förstår skillnaden mellan brottmål och förvaltningsrätt, men då får jag väl bara en ny sleva av förolämpningar. Jag tror inte du skulle tycka det var rättssäkert om staten t ex omhändertog dina barn och placerade dem i en ny familj, baserat på en okynnesanmälan om att du förgriper dig på dem som du inte kunnat motbevisa. Det är förvaltningsrätt. Vill du ha omvänd bevisbörda där också? I det fallet finns det ändå barnets bästa att ta hänsyn till. När det gäller beslagtagen egendom så är det statlig girighet som styr, och besattheten av att försäkra sig om att ingen fått något de eventuellt inte har rätt till.
Och du behöver inte göra just detta tydligare. Det är uppenbart (och har varit uppenbart sen många år tillbaka) att staten har rätt att lägga beslag på pengar och egendom om man inte kan bevisa att man fått dem på ett hederligt sätt. Detta tycker du är en bra ordning. Det tycker inte jag. Ingen kan bevisa hur man fått tag på allt man har, och ingen ska behöva göra det. Du stöder förmodligen ordningen eftersom du är naiv nog att tro att det inte kan drabba dig. Jag stöder inte ordningen, mycket väl medveten om att det kan hända mig. Jag hade inte stött det även om jag av någon anledning var immun heller.